Lush wziął 5 mln funtów dotacji. Menedżerom wypłacił 5 mln premii

Producent popularnych kosmetyków wypłacił premię menedżerom w sytuacji, w której odnotował spadek zysków o 90 procent. W tle spór z byłym szefem.

Publikacja: 31.07.2023 14:30

Producent popularnych kosmetyków wypłacił premię menedżerom mimo dużej straty

Producent popularnych kosmetyków wypłacił premię menedżerom mimo dużej straty

Foto: Bloomberg

Popularny producent kosmetyków Lush otrzymał od brytyjskiego rządu wsparcie na kwotę 5,1 mln funtów. W większości były to ulgi i zniżki dla firmy przeżywającej trudności w wyniku pandemii i brexitu. Otrzymana pomoc bardzo się przydała – Lush Cosmetics mogła wypłacić swoim menedżerom 5 mln funtów premii za 2022 rok. Jak zauważa „The Guardian”, pracownicy w Lush i powiązanej Cosmetics Warrior, otrzymali w tym czasie 1,8 mln funtów w premiach. Firma twierdzi jednak, że pracownicy, nie licząc kadry menedżerskiej, otrzymali łącznie 14 mln funtów.

Czytaj więcej

Firma kosmetyczna zamyka konta w social media. Bo nie są bezpieczne

Lush przeżywa obecnie trudny okres. Sprzedaż, w porównaniu do 2019 roku, nadal jest zdecydowanie niższa: o 10 proc. w Wielkiej Brytanii i o 28 procent w krajach UE. Kierownictwo firmy oczekuje jednak, że w tym roku uda się ją zwiększyć o 5 procent, przynajmniej w Wielkiej Brytanii. Jako powody utrzymywania się niższej sprzedaży podawane są zakłócenia związane z pandemią (kłopoty w łańcuchach dostaw w Wielkiej Brytanii i Australii) oraz problemy na rynkach detalicznych, związane między innymi z wojną w Ukrainie, a także trudności wynikające z brexitu.

- Nasza popularność w Europie z pewnością spadła od czasu brexitu i musimy odbudować zainteresowanie naszą brytyjską marką w całej Europie – stwierdza firma w swoim rocznym raporcie.

Roczna sprzedaż Lush Cosmetics na 30 czerwca 2022 roku wynosiła 431 mln funtów (odliczając USA) i była łącznie o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Jednak zyski pikowały z 29 mln funtów do 1,7 mln.

Czytaj więcej

Brytyjska marka Lush cosmetics przenosi się do Niemiec, przez Brexit

Na zysk wpływ mógł mieć też spór z byłym prezesem. Andrew Gerrie był nim przez 20 lat do 2015 roku, a w firmie nadal pośrednio jest obecny dzięki posiadanym udziałom. I właśnie o udziały toczy się spór – Gerrie przeniósł je do firmy inwestycyjnej Silverwood Brands, której jest szefem, co nie podoba się zarządzającym Lush, więc Lush zaskarżył transfer udziałów do sądu. Wypłacane menedżerom i pracownikom premie mogły znacząco wpłynąć na kwotę zysku, ograniczając dywidendy, które w innym wypadku musiałyby być wypłacone byłemu szefowi lub Sliverwood Brands.

Na problemy Lush ze sprzedażą i odbiciem po pandemii może mieć też wpływ decyzja firmy o wycofaniu się z mediów społecznościowych w 2021. Lush nie chce być obecny w social mediach z uwagi na „brak ochrony młodych ludzi”.

Handel
Żabka: patrzymy z optymizmem na 2025 r.
Handel
Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego