Tysiące sklepów w sieci sprzedają towar, którego nie mają na stanie

Coraz więcej firm stawia na model sprzedaży dropshipping - czyli zakup towaru z hurtowni dopiero po pojawieniu się zamówienia. Konsumenci powinni uważać na nierzetelnych sprzedawców, w innym wypadku mogą w najlepszym razie długo czekać na zamówienie.

Publikacja: 12.05.2023 17:53

Tysiące sklepów w sieci sprzedają towar, którego nie mają na stanie

Foto: Adobe Stock

Dropshipping to strategia, która zmieniła rynek e-commerce. Jeżeli skorzysta się z tego modelu, to można oferować towar, którego fizycznie nie ma - ale ma go hurtownik w swoim magazynie. Kiedy klient kupi produkty, informacje o transakcji wraz z danymi wysyłkowymi otrzyma partner dropshippingowy. W efekcie sklep nie musi ponosić kosztów wynajęcia powierzchni magazynowej, może mieć coraz więcej towarów w ofercie, redukuje też koszty zatrudnienia pracowników. Z nowego raportu Business Research Company wynika, że rynek ten będzie rósł z prędkością 30,6 proc. rdr., aby w 2027 r. osiągnąć ponad 724 mld dolarów.

– W rzeczywistości jednak cały czas sprzedawcą pozostaje sklep internetowy. To jest niewątpliwy plus, ponieważ sprzedawca ma cały czas kontrolę nad swoją ofertą i kontaktem z klientem. Dobrych stron jest znacznie więcej, bo to, co liczy się w e-commerce, to czas i koszty – zaznacza Tomasz Niedźwiecki, prezes TakeDrop.pl, najszybciej rosnącej polskiej platformy dropshippingowej, na której Polacy założyli już ponad 7 tys. sklepów internetowych.

Czytaj więcej

Ustawa o kaucjach w końcu drgnęła. Niebawem trafi do Sejmu?

Mowa nie tylko o czasie realizacji zamówienia, terminie dostawy towaru, lecz także o czasie poświęconym na skompletowanie paczki, nadanie jej, dostarczenie do paczkomatu, umówienie się z kurierem.

Konsument musi jednak uważać na nierzetelnych partnerów - w takim wypadku dostawy są długie, finalne ceny są często podnoszone, albo transakcje zupełnie kasowane, ponieważ towaru nie udało się jednak zdobyć.

Do UOKiK docierają wciąż liczne skargi, w których konsumenci zgłaszają problemy wynikające ze sprzedaży w tym modelu. - Nie prowadzimy w tym zakresie szczegółowych statystyk, ale można szacować, że jest to nawet kilkaset sygnałów rocznie - podaje biuro prasowe Urzędu.

UOKiK analizuje napływające skargi, a także treść stron internetowych prowadzonych przez przedsiębiorców w formule dropshippingu, w tym treść udostępnionych konsumentom regulaminów i innych wzorców umownych. - W sytuacji dostrzeżenia nieprawidłowości w regulaminach wzywamy do poprawy zapisów. Aktualnie prowadzimy też 2 postępowania wyjaśniające w sprawie przedsiębiorców, w stosunku do których napłynęło najwięcej skarg - dodaje.

Do prokuratury zostały skierowane sprawy grupy Thowra Ltd z Cypru i Austin Tech Ltd z Londynu, prowadzących m.in. sklepy internetowe Sandbella.com, Gionatti.com, Cikelly.com, Aidamuse.com, na które wpłynęło 205 skarg. Z kolei spółka IT IS NOW! prowadząca sklepy Internetowe Outletsport.pl i Esneakers24.pl dostała 52 skargi, a raz Golden Bee Logistics prowadząca sklep internetowy Sneakerspace.pl dostała ich 13.

Dropshipping to strategia, która zmieniła rynek e-commerce. Jeżeli skorzysta się z tego modelu, to można oferować towar, którego fizycznie nie ma - ale ma go hurtownik w swoim magazynie. Kiedy klient kupi produkty, informacje o transakcji wraz z danymi wysyłkowymi otrzyma partner dropshippingowy. W efekcie sklep nie musi ponosić kosztów wynajęcia powierzchni magazynowej, może mieć coraz więcej towarów w ofercie, redukuje też koszty zatrudnienia pracowników. Z nowego raportu Business Research Company wynika, że rynek ten będzie rósł z prędkością 30,6 proc. rdr., aby w 2027 r. osiągnąć ponad 724 mld dolarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji