Mrożonki w Biedronce się kurczą. Sieć zmniejszyła popularny i drogi produkt

Downsizing rozszerza swój zasięg na kolejne produkty. Tym razem zmalało opakowanie i tak zawsze drogich owoców.

Publikacja: 17.04.2023 19:13

Mrożonki w Biedronce się kurczą. Sieć zmniejszyła popularny i drogi produkt

Foto: Adobe Stock

Kurczenie się gramatur opakowań różnych produktów to downsizing czyli dosłownie „zmniejszanie rozmiaru”. Zazwyczaj zmniejszająca się waga produktu w opakowaniu towarzyszy zachowaniu dotychczasowej ceny jednostkowej za nie (czyli wzrostowi ceny za kilogram produktu). Producenci – sami z siebie lub na zamówienie detalistów zmniejszają różne produkty jak świat długi i szeroki. W Polsce najsłynniejszym przykładem downsizingu jest Ptasie Mleczko, którego opakowanie w latach 90. XX wieku zawierało 500 gramów słodyczy, a od niedawna, po kolejnym zmniejszeniu wagi zawartości zawiera już tylko 340 gramów. Rozmiar pudełka nie uległ przy tym zmianie.

Biedronka, jak zauważył Business Insider, dołączyła do tego trendu na zmniejszanie zawartości opakowań i to z produktem, który również można uznać za w sumie luksusowy. Zmalała bowiem waga opakowania mrożonych malin, owoców drogich w detalu nawet w sezonie na nie. Paczka mrożonych malin jeszcze w 2022 roku zawierała 450 gramów zamrożonych owoców, ale zmalała o jedną trzecią do 300 gramów. Cena pozornie zmalała (ale tylko przy zakupie dwóch opakowań naraz) do 10 zł z 12,49 zł za jedno, ale, jak słusznie zauważa, Business Insider to wzrost ceny za kilogram o 5 zł z 28 do 33 złotych.

Czytaj więcej

Duże sieci handlowe nie czują kryzysu, dalej mocno rosną

Biedronka tłumaczy się, że „sięga po niespotykane wcześniej na rynku gramatury”, gdyż „we współpracy z partnerami handlowymi ciągle rozwija swoją ofertę”. Przez rozwój Biedronka rozumie zarówno opracowywanie nowych produktów, jak i nowych opakowań, a chodzić ma przede wszystkim o wyróżnienie oferty. Tak mówiła serwisowi INNPoland Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w Biedronce. I jej słowa też potwierdziło Biuro Prasowe sieci w rozmowie z „Rzeczpospolitą”, gdy skontaktowaliśmy się z Biedronką z prośbą o komentarz.

Co prawda w tym wypadku rozwój oznacza zmniejszanie wagi, ale… nie musi to oznaczać, że opakowania malin pod biedronkową marką „Mroźna Kraina” zawsze będą ważyć 300 gramów. O ile w 2022 faktycznie ważyły 450 gramów, o tyle np. w 2018 ważyły 400 g. Czyli w międzyczasie urosły (cena, niestety też, bo wtedy kosztowały w promocji 4,65 zł za opakowanie). Warto też pamiętać, że maliny to produkt sezonowy (w przypadku świeżych), a ich cena bardzo mocno zależy od tego, jakie były zbiory w roku, w którym mrożono owoce. Downsizng oczywiście można (czy wręcz należy) wypominać, by producenci i detaliści jednak się powstrzymywali z nadużywaniem tej praktyki, ale nie znaczy to, że czasem nie bywa w interesie wszystkich zainteresowanych. No i czasem, jak widać, opakowaniom waga też rośnie.

W rozmowie telefonicznej z „Rzeczpospolitą” Joanna Piwowarczyk podkreśliła też, że zgodnie z jej wiedzą, downsizing mrożonek dotyczy tylko malin.

Kurczenie się gramatur opakowań różnych produktów to downsizing czyli dosłownie „zmniejszanie rozmiaru”. Zazwyczaj zmniejszająca się waga produktu w opakowaniu towarzyszy zachowaniu dotychczasowej ceny jednostkowej za nie (czyli wzrostowi ceny za kilogram produktu). Producenci – sami z siebie lub na zamówienie detalistów zmniejszają różne produkty jak świat długi i szeroki. W Polsce najsłynniejszym przykładem downsizingu jest Ptasie Mleczko, którego opakowanie w latach 90. XX wieku zawierało 500 gramów słodyczy, a od niedawna, po kolejnym zmniejszeniu wagi zawartości zawiera już tylko 340 gramów. Rozmiar pudełka nie uległ przy tym zmianie.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Moskwa i Pekin próbują osłabić dolara. Juan ma być walutą międzynarodową
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Handel
Hipermarkety są teraz tańsze od dyskontów
Handel
Babie lato popsuło start sezonu. Buty i ubrania czekają na ochłodzenie
Handel
Południowoafrykański gigant chce sprzedać sklepy w Polsce
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Handel
Francuzi oszczędzają na wszystkim. "Niektórzy mniej jedzą i rzadziej się kąpią"
Handel
Twarde rozmowy UE-Chiny. Zaskakująco pozytywne wyniki