E-handel zarabia, ale nadciąga spowolnienie

Firmy spodziewają się w tym roku jednocyfrowego tempa wzrostu zakupów internetowych. W efekcie przyspieszyć może konsolidacja, w której chce też uczestniczyć Shoper.

Publikacja: 04.04.2023 12:33

E-handel zarabia, ale nadciąga spowolnienie

Foto: AdobeStock

Shoper, właściciel najpopularniejszej w Polsce platformy e-commerce w modelu subskrypcyjnym, w 2022 r. miał najwyższe w historii firmy przychody, które wyniosły 123,3 mln zł. Oznacza to wzrost o 54 proc. w stosunku do 2021 r. Dodatkowo firma zanotowała najwyższy w historii skorygowany zysk EBITDA 38,6 mln zł, co stanowi wzrost o 24 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Firma powtórzyła wyniki z rekordowego czasu pandemii. GMV sklepów, czyli łączna wartość transakcji w sklepach internetowych Shopera, wzrosło o 29 proc. do 7,4 mld zł. Z kolei GMV Omnichannel, czyli wartość transakcji w sklepach, ale z z uwzględnieniem obrotu w dodatkowych kanałach np. platformach handlowych czy porównywarkach) wzrósł o 28 proc. do 8,2 mld zł.

Czytaj więcej

Na zakupy lepiej iść później, by zrobić je taniej

– W 2022 roku wprowadziliśmy do oferty kilkaset nowych funkcjonalności i kilkadziesiąt nowych produktów, które wspierają sprzedaż internetową - mówi Paweł Rybak, członek zarządu ds. komercyjnych w Shoperze.

Rok 2022 dla firmy Shoper był również czasen dwóch znaczących inwestycji - przejęła pakiet kontrolny w agencji SEMPIRE świadczącej usługi marketingu internetowego. Zainwestowała też w agencję Selium, wyspecjalizowaną w sprzedaży wielokanałowej na rynkach zagranicznych. Shoper ogłosił partnerstwa biznesowe z Alibaba.com, Microsoft Ads i TikTokiem.

Reklama
Reklama

Na przełomie grudnia i stycznia firma zanotowała wzrost wszystkich parametrów finansowych, m.in. 57-proc. skorygowanego EBITDA w grudniu 2022 r., czy 15 proc. wyższe GMV Omnichannel (w styczniu 2023 r., względem okresu analogicznego.

– Na rok 2023 patrzymy z optymizmem. Mimo trudnych warunków makroekonomicznych i niższego niż w latach poprzednich wzrostu rynku e-commerce, dostrzegamy wiele możliwości oraz szans rozwojowych, które chcemy dobrze wykorzystać. W tym roku klienci stawiają na sprawdzone marki i liderów na rynku, co stawia nas na bardzo dobrej, stabilnej pozycji. - mówi Marcin Kuśmierz, prezes Shoper.

Handel
Handlowa wojna Kremla z Azerbejdżanem. Od importu owoców po działalność szpiegowską
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Handel
Legendarny producent jeansów nie boi się ceł Trumpa. Levi Strauss ma zapasy na pół roku
Handel
Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem
Handel
Cła Trumpa blokują import odzieży z Chin do USA. Najniższy poziom od 22 lat
Handel
Donald Trump zapowiada nowe cła. „Dzisiaj zajmujemy się miedzią”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama