Zalando odczuwa spowolnienie na rynku

Jeden z największych europejskich e-sklepów odzieżowych w 2022 r. odczuł ograniczanie wydatków przez konsumentów. Sprzedaż wzrosła bardzo nieznacznie, mocno spadły zyski.

Publikacja: 07.03.2023 13:49

Zalando odczuwa spowolnienie na rynku

Foto: shutterstock

Sprzedaż za pośrednictwem platformy Zalando w 2022 r. wyniosła 14,8 mld euro co oznacza wzrost 3,2 proc. w ujęciu rocznym. Przychody grupy spadły 0,1 proc. do 10,3 mld euro. Rok wcześniej firma wykazywała dynamiki w okolicach 30 proc. zatem zmiana jest duża. Skorygowany EBIT spadł z 468,4 mln euro w 2021 r. do 184,6 mln euro.

- Wyzwania roku 2022 wymagały od nas skupienia się na rentownym wzroście, działaliśmy szybko i zdecydowanie, wprowadzając środki poprawiające marże, takie jak wprowadzenie minimalnych wartości zamówień — mówi dyrektor finansowa Sandra Dembeck. - Bilans pozwala nam nadal inwestować w nasze strategiczne priorytety - dodaje. Firma wyjaśnia, że kluczowe dane finansowe za 2022 r. mieściły się w zakresach wcześniej podawanych, pomimo trudnej sytuacji gospodarczej.

W podsumowaniu wyników czytamy, że w 2023 r. firma skupi się na wzroście rentowności, choć będzie kontynuować inwestycje w strategiczne priorytety, jak dobór asortymentu i otwarcie infrastruktury logistycznej dla partnerów.

Prognoza na 2023 r. to wzrost sprzedaży na platformie pomiędzy 1 a 7 proc., zaś w przypadku przychodów to przedział -1 do 4 proc. Zalando spodziewa się, że skorygowanego wskaźnika EBIT między 280 a 350 mln euro.

Aby zwiększyć lojalność klientów, Zalando zachęca klientów do robienia zakupów w różnych kategoriach związanych z modą i stylem życia, takich jak moda, kosmetyki, jak również w outlecie Lounge by Zalando. Odsetek klientów, którzy robią zakupy w więcej niż jednej kategorii produktów lub propozycji, zbliża się do 20 proc. i rośnie. Średnio wydatki tych klientów są ponad trzy razy wyższe niż w przypadku klientów, którzy robią zakupy tylko w jednej kategorii. - Nasza obecna baza klientów ma duży potencjał wzrostu — powiedział David Schneider, współzarządzający Zalando. - Ponadto widzimy dalsze możliwości w zwiększeniu penetracji naszych rynków, gdzie czeka nas ogromny potencjał - dodaje.

W październiku 2022 roku Zalando uruchomiło pilotaż nowej oferty dla marek modowych i lifestylowych o nazwie Multi-Channel Fulfillment. Do tej pory firma oferowała usługi logistyczne wyłącznie markom sprzedającym na platformie Zalando. Teraz rozszerza swoje rozwiązania logistyczne dla marek prowadzących sprzedaż za pośrednictwem innych platform, a także poprzez własne sklepy internetowe.

Sprzedaż za pośrednictwem platformy Zalando w 2022 r. wyniosła 14,8 mld euro co oznacza wzrost 3,2 proc. w ujęciu rocznym. Przychody grupy spadły 0,1 proc. do 10,3 mld euro. Rok wcześniej firma wykazywała dynamiki w okolicach 30 proc. zatem zmiana jest duża. Skorygowany EBIT spadł z 468,4 mln euro w 2021 r. do 184,6 mln euro.

- Wyzwania roku 2022 wymagały od nas skupienia się na rentownym wzroście, działaliśmy szybko i zdecydowanie, wprowadzając środki poprawiające marże, takie jak wprowadzenie minimalnych wartości zamówień — mówi dyrektor finansowa Sandra Dembeck. - Bilans pozwala nam nadal inwestować w nasze strategiczne priorytety - dodaje. Firma wyjaśnia, że kluczowe dane finansowe za 2022 r. mieściły się w zakresach wcześniej podawanych, pomimo trudnej sytuacji gospodarczej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił