Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w grudniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 9,3 proc. wyższa niż rok wcześniej, ale to efekt wyższych cen. Natomiast liczba transakcji spadła o 1,6 proc. w porównaniu z grudniem 2021 r.

Liczba zakupionych produktów spadła aż o 5,5 proc. W grudniu 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,9 opakowań produktów (rok wcześniej było to 4,1) o wartości 24,17 zł (to o 11 proc. więcej niż rok temu).

Czytaj więcej

Mąka ze świerszczy do produkcji chleba czy pizzy. KE wydała zgodę

Spadek liczby klientów można było zauważyć już w połowie miesiąca, kiedy na wzrosła liczba osób chorujących lub podejrzewających u siebie grypę czy przeziębienie. W tym czasie wzrosła sprzedaż preparatów na przeziębienie i grypę (łącznie w grudniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 50 proc. więcej opakowań tych środków niż rok wcześniej), a także środków na kaszel czy gardło.

Najlepszym dniem, zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów, był 23 grudnia. W dwóch ostatnich dniach roku sprzedaż jednak 31 grudnia 2022 r. w sklepach małego formatu sprzedało się o 16 proc. mniej opakowań win musujących niż przed rokiem i o 20 proc. litrów wódki czystej i niemal 6 proc. piwa mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

W całym grudniu sprzedaż wódek czystych w sklepach małoformatowych spadła rok do roku ilościowo 18 proc., win musujących 15 proc., a win stołowych o 11 proc. Spadki w ujęciu ilościowym odnotowało również wiele kategorii kupowanych z myślą o przedświątecznych wypiekach, jak margaryna, masło, mąki czy cukier, choć ze względu na wzrost cen w ujęciu wartościowym sprzedaż tych kategorii była wyższa niż przed rokiem. W grudniu 2022 r. sprzedało się nieco więcej niż przed rokiem opakowań pralin, natomiast liczba sprzedanych figurek czekoladowych pozostała na poziomie sprzed roku.

W porównaniu z listopadem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w grudniu o 6 proc., a jednak m.in. za sprawą większych zakupów na święta i sylwestra wartość sprzedaży wzrosła o 5 proc.