13 procent Polaków uważa, że obchodzi święta pod presją komercji

Polacy są jednym z tych narodów, który w małym stopniu odczuwa komercyjną presję świąteczną, widząc w Bożym Narodzeniu „właściwą” okazję do świętowania.

Publikacja: 05.12.2022 18:42

13 procent Polaków uważa, że obchodzi święta pod presją komercji

Foto: Adobe Stock

Gdy zbliża się czas świąt Bożego Narodzenia, narzekaniom na to, że świąteczne dekoracje pojawiają się w sklepach niemal równocześnie ze zniczami i nie znikają do stycznia, w zasadzie nie ma końca. Ale gdy zapytać o to, czy naprawdę Polacy czują się zmuszeni przez handel do obchodzenia świąt, to okazuje się, że w Polsce święta obchodzi się nie pod presją handlu.

Z ankiety YouGov International Omnibus przeprowadzonej w 12 krajach wynika, że tylko 13 procent Polaków czuje się „zmuszonych” do obchodzenia grudniowych świąt pod presją ze strony tego, co dzieje się w sklepach i wskutek bombardowania słodkimi świątecznymi reklamami.

Ankieterzy YouGov pytali ludzi o to, czy ich zdaniem Boże Narodzenie jest obchodzone częściej, gdyż jest to „właściwa” okazja świąteczna, czy też jest to święto, którego ludzie by nie obchodzili, gdyby nie presja komercyjna. Najmniej wskazań na presję komercji było ze strony Duńczyków, z których zaledwie 9 procent uważa, że jest zmuszona do obchodzenia świąt przez nacisk ze strony handlu. Za to aż 83 procent Duńczyków uważa, że Boże Narodzenie to właściwy czas i okazja do świętowania.

Czytaj więcej

Słabe święta dla biznesu. Polacy wydadzą mniej nawet na prezenty dla dzieci

O ile wśród Polaków więcej jest osób czujących się pod presją ze strony „komercji”, to również 83 procent uważa Boże Narodzenie za „właściwe” święta. To najwyższy wskaźnik spośród wszystkich badanych krajów.

Co ciekawe, odpowiedź, że święta obchodzi się tylko z powodu skomercjalizowanej presji zyskała najwięcej wskazań nie w USA, a we Włoszech (29 proc.), w Meksyku i Hiszpanii (po 27 proc. wskazań) oraz we Francji (26 proc.). W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej pod presją handlu święta obchodzi 24 procent badanych, o jeden punkt procentowy mniej niż w Kanadzie.

W tych krajach również relatywnie mało osób wskazuje na święta jako „właściwą” okazję do świętowania. Relatywnie, bo to nadal jest większość ankietowanych, jednak w USA (najniższy wynik) Boże Narodzenie jako właściwą okazję wskazało tylko 66 proc. ankietowanych, podobnie jak we Francji. Z kolei we Włoszech taką odpowiedź wskazało 67 procent badanych. W Kanadzie 69 procent.

Generalnie wygląda na to, że Boże Narodzenie dla Bożego Narodzenia najczęściej obchodzone jest w krajach skandynawskich, jak we wspominanej wyżej Danii czy w Szwecji, gdzie 80 procent Szwedów zgadza się ze stwierdzeniem, że to „właściwa” okazja, a także w Polsce.

W ankiecie nie pytano o presję ze strony rodziny i znajomych.

Gdy zbliża się czas świąt Bożego Narodzenia, narzekaniom na to, że świąteczne dekoracje pojawiają się w sklepach niemal równocześnie ze zniczami i nie znikają do stycznia, w zasadzie nie ma końca. Ale gdy zapytać o to, czy naprawdę Polacy czują się zmuszeni przez handel do obchodzenia świąt, to okazuje się, że w Polsce święta obchodzi się nie pod presją handlu.

Z ankiety YouGov International Omnibus przeprowadzonej w 12 krajach wynika, że tylko 13 procent Polaków czuje się „zmuszonych” do obchodzenia grudniowych świąt pod presją ze strony tego, co dzieje się w sklepach i wskutek bombardowania słodkimi świątecznymi reklamami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Groźba grzywny zaszkodziła akcjom sieci Carrefour
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Handel
Leroy Merlin w Rosji schowa się za nową nazwą. Zdumiewające tłumaczenie
Handel
Amerykanom może zabraknąć awokado. Nagle wstrzymano ich import
Handel
Oni wciąż zarabiają w Rosji. „Czarna lista”, a na niej znane koncerny
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Handel
Shein nie ma sobie równych. Idzie przez rynki jak burza
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży