Polacy na zakupach. Mniej masła, mięsa i alkoholu oraz polowanie na promocje

Tylko co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce nie ogranicza wydatków, również na podstawowe produkty. Producenci oraz sprzedawcy szykują się na nasilenie negatywnych trendów na rynku.

Publikacja: 21.11.2022 03:00

Polacy na zakupach. Mniej masła, mięsa i alkoholu oraz polowanie na promocje

Foto: Adobe Stock

Polacy coraz mocniej odczuwają zarówno wzrost opłat za energię czy skok cen w sklepach, co przekłada się na ich zakupy i wydatki, z których mogą zrezygnować. Z danych GfK, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, wynika, że mniejsze wydatki na rozrywki poza domem, jedzenie w restauracjach czy korzystanie z kawiarni, podróżowanie, ale także na zakupy ubrań i butów deklaruje między 36 proc. a 46 proc. Polaków.

Czytaj więcej

Polacy mocno przeszacowują poziom inflacji

Oszczędności widać także w przypadku żywności, co przekłada się także na miejsca robienia zakupów. – Rośnie ich częstotliwość w dyskontach i supermarketach lokalnych, a w sklepach małoformatowych sieciowych nie maleje, podczas gdy w małym formacie niesieciowym częstotliwość maleje o 7 proc. – szukamy zatem placówek potencjalnie atrakcyjnych cenowo i asortymentowo – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – Po dziewięciu miesiącach roku 2022 dyskonty, supermarkety lokalne i mały format sieciowy odpowiadały za 63,7 proc. zakupów gospodarstw domowych i umocniły swoją pozycję o 3 pkt proc. – dodaje.

Lepiej nie będzie

– Wahania w zakupach spożywczych są mniej dynamiczne, ale utrzymują się dłużej. Oprócz ceny produktu ogromne znaczenie dla konsumenta ma jego świeżość, a także bliskość sklepu, szybkość i wygoda robienia zakupów – mówi Jan Domański, rzecznik Grupy Eurocash.

Jak podaje GfK, po kilkaset tysięcy gospodarstw w tym roku zrezygnowało z zakupów takich kategorii jak mocne alkohole, masło czy sypkie herbaty i kawa rozpuszczalna. – Trzeba się liczyć z tym, że tak mocno pożądane promocje będą występować coraz rzadziej – mówi Szymon Mordasiewicz. – U detalisty i dostawcy bardzo mocno rosną koszty, a te wzrosty nie zostały przeniesione na ceny, promocja staje się wydarzeniem luksusowym i nie będzie tak często występować jak w mijających miesiącach – dodaje Mordasiewicz.

Czytaj więcej

Inflacja wciąż rośnie. NBP podał dane za październik

Promocji najwięcej jest w dyskontach i ten kanał powiększa przewagę. – Obserwując rosnącą inflację oraz sytuację ekonomiczną wielu rodzin, uruchomiliśmy nowe promocje, dzięki którym klienci zaoszczędzą jeszcze więcej – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Wyzwań przybywa, bo spada także zainteresowanie mięsem. – W I półroczu 2022 r. zainteresowanie jego zakupem spadło o 6 proc. w przypadku drobiu oraz o 16 proc. w przypadku wołowiny. Mięso wieprzowe utrzymało wyniki na zbliżonym poziomie – mówi Małgorzata Olczak, szefowa sprzedaży w Listonic, mobilnej aplikacji zakupowej. W październiku spadki są dużo głębsze, widać je także w przekąskach i alkoholu. – Jeszcze we wrześniu 2022 r. większość pozycji utrzymywała wzrost zainteresowania r./r., ale w październiku, tak jak w przypadku mięsa i alkoholu, wśród przekąsek jest 18-proc. spadek liczby dodawanych produktów na listy – dodaje.

Konkurencja jest ostra

Firmy muszą reagować. – Sytuacja rynku zarówno wieprzowiny, jak i drobiu w ostatnim okresie poddana była licznym perturbacjom, które mają swój wydźwięk w cenach produktów na półkach – mówi Anna Bąk, członek zarządu ds. rozwoju Grupy Olewnik. – Sytuacja gospodarcza zdecydowanie odbija się na klientach, jednak równomiernie dotyka wszystkich. Dywersyfikujemy działania, a nasza oferta zawiera także produkty z drobiu oraz też te na bazie roślin – dodaje.

– Na razie piekarze próbują ograniczać koszty produkcji, np. upraszczać portfolio i skupiać się na tym, co konsumenci chętnie kupują. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko strat i ograniczamy marnotrawienie żywności – mówi Michał Kruk, przedstawiciel Stowarzyszenia Producentów Pieczywa. – Dominują produkty sprawdzone (bułka graham, wieloziarnista, żytnie, mieszane), a nowinki i eksperymenty z drogimi surowcami (czarnuszki, chia itp.) ze względu na wysoką cenę nie są poszukiwane – dodaje.

Czytaj więcej

Zawiniła wysoka inflacja. Brytyjczycy kradną na potęgę

Wyzwania czekają także sklepy, choć duże sieci najmniej odczuwają spadki. – Przygotowujemy w każdym tygodniu około 60 produktów objętych promocjami. Nasza polityka cenowa zbudowana jest w taki sposób, aby klienci nie musieli kupować kilku produktów, by uzyskać korzystną cenę – mówi Agata Biernacka, kierownik Działu Komunikacji i PR.

– Klienci przykładają coraz większą wagę do planowania zakupów. Są bardziej przemyślane, mniej impulsowe – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor Działu Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska. – Faktem jest niższa sprzedaż produktów ekologicznych, ale np. w segmencie produktów pochodzenia roślinnego widzimy wzrost – dodaje.

– W żadnej kategorii nie notujemy spadków. Misją sieci jest oferowanie klientom produktów wysokiej jakości w możliwie niskich cenach, co przekłada się na ich częste decyzje zakupowe – mówi Marcin Hadaj z biura prasowego sieci Biedronka.

Rafał Wróblewski, dyrektor sprzedaży Nestle Polska

W kwestii inflacji nie jesteśmy optymistami – w kolejnym roku również będzie dwucyfrowa. Ma na to wpływ wiele czynników, takich jak słabnący polski złoty, kryzys energetyczny oraz zerwane łańcuchy dostaw i związane z tym niedobory, co z kolei skutkuje wzrostem cen surowców. W tym ostatnim punkcie sytuacja jest bardzo dynamiczna – dla przykładu, po ustabilizowaniu się ceny kawy obserwujemy znaczący wzrost cen innych surowców jak żelatyny czy zboża oraz rosnące ceny opakowań. I to właśnie dlatego kategorie produktowe są dotknięte wzrostem cen w różnym stopniu i w różnych okresach. 

Ceny będą dalej rosły

Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że 84 proc. firm uważa, iż ceny oferowanych przez nie produktów i usług będą musiały wzrosnąć w najbliższych miesiącach o kilkadziesiąt procent. Z przeprowadzonego przez CBM Indicator badania wynika, że o konieczności podwyżek cen przekonanych jest 90 proc. dużych firm, 85 proc. średnich oraz 84 proc. małych. Tylko 8 proc. dużych firm, 11 proc. średnich i 12 proc. małych nie przewiduje wzrostu cen swoich produktów i usług. Producenci żywności sygnalizują, że to oni wraz z sieciami handlowymi ponoszą dzisiaj największe skutki drastycznego wzrostu kosztów działalności, i to znacznie wyższe niż niemal 20-proc. inflacja. I takiej sytuacji nie da się utrzymywać w nieskończoność, tym bardziej że dla producentów energia jest i tak coraz droższa, a to jedynie jeden z rosnących kosztów.

Polacy coraz mocniej odczuwają zarówno wzrost opłat za energię czy skok cen w sklepach, co przekłada się na ich zakupy i wydatki, z których mogą zrezygnować. Z danych GfK, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, wynika, że mniejsze wydatki na rozrywki poza domem, jedzenie w restauracjach czy korzystanie z kawiarni, podróżowanie, ale także na zakupy ubrań i butów deklaruje między 36 proc. a 46 proc. Polaków.

Oszczędności widać także w przypadku żywności, co przekłada się także na miejsca robienia zakupów. – Rośnie ich częstotliwość w dyskontach i supermarketach lokalnych, a w sklepach małoformatowych sieciowych nie maleje, podczas gdy w małym formacie niesieciowym częstotliwość maleje o 7 proc. – szukamy zatem placówek potencjalnie atrakcyjnych cenowo i asortymentowo – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – Po dziewięciu miesiącach roku 2022 dyskonty, supermarkety lokalne i mały format sieciowy odpowiadały za 63,7 proc. zakupów gospodarstw domowych i umocniły swoją pozycję o 3 pkt proc. – dodaje.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach