27 proc. Polaków kupuje przez internet co najmniej raz w tygodniu – wynika z najnowszego badania CBRE.

Popularność e-commerce rośnie od dłuższego czasu, ale to głównie pandemia zwiększyła częstotliwość takich zakupów. W efekcie 75 proc. osób zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu.

58 proc. kupuje online ubrania, 45 proc. sprzęt RTV/AGD. W pierwszej trójce znajdują się także kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów. Przez internet chętnie kupujemy także artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37 proc.), książki i płyty (36 proc.) oraz zabawki dla dzieci (27 proc.).

- Choć chętnie i dużo zamawiamy przez internet, a liczby ciągle rosną, to nasze analizy wskazują, że Polska należy do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE. - Czynnikami determinującymi rozwój handlu online są m.in. odsetek populacji miejskiej, mobilnej sprzedaży internetowej i płatności, digitalizacja społeczeństwa, udział dominującego gracza w e-handlu i powszechność dostępu do szerokopasmowego internetu - dodaje.

Czytaj więcej

Zakupy w internecie mogą przestać być atrakcyjne. Koniec darmowych dostaw?

Słabo wypadamy pod kątem mobilnej sprzedaży internetowej, której wskaźnik według najnowszych danych Banku Światowego wynosi 1,8 proc. Niski jest także dostęp do stacjonarnego szerokopasmowego internetu. Ma go 22 osób na 100. Prognoza Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23 proc. penetracji e-commerce dopiero w 2026 r., a taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie.

Do rozwoju zakupów w sieci przyczyniła się pandemia i związane z tym zamknięcie sklepów stacjonarnych oraz wojna za naszą wschodnią granicą. Obecnie 29 proc. osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty, niż przed pojawieniem się Covid-19 i atakiem Rosji na Ukrainę.

Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których aż około 86 proc. kupuje tak choć raz w miesiącu. Ogółem 13 proc. zakupy online robi co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14 proc. raz w tygodniu. Wśród osób do 24 roku życia co czwarta osoba co najmniej raz w tygodniu kupuje online.