W efekcie z najnowszych danych KRS wynika, że w Polsce działa obecnie ponad 250 tys. firm prowadzących sprzedaż przez internet. Aż 120 tys. powiększyło tę grupę tylko w 2021 r., a największy odsetek stanowią sklepy spożywcze.
Od początku 2022 r. już 19,6 tys. przedsiębiorców zdecydowało się na poszerzenie swojej działalności o handel w sieci, dopisując do swojej podstawowej działalności odpowiedni kod PKD. Jak wynika z analizy KRS przeprowadzonej na początku czerwca przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, między 2018 a 2021 r. na ten ruch zdecydowało się 178 tys. przedsiębiorstw. Firm, które od początku sprzedaż przez internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie w Polsce ok. 53 tys.
– Dane pokazują, jak wiele firm jest świadomych oczekiwań konsumentów i tego, jak kształtuje się rynek. Przedsiębiorcy, którzy uważnie obserwują trendy i wykorzystują je do budowania swojej konkurencyjności, już na starcie wygrywają z tymi, którzy ociągają się w transformacji cyfrowej – mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, software house.
Według danych Gemius, zakupy online robi już 77 proc. polskich internautów, w dodatku na rynku funkcjonuje coraz więcej młodych ludzi z tzw. generacji Z, którzy kontakt z internetem mają od dzieciństwa.
– Całkowite zniesienie obostrzeń pandemicznych zapewne skłoniło część konsumentów do powrotu do zakupów stacjonarnych, jednak pomimo niewielkiego spadku udziału sprzedaży przez Internet sumarycznie sprzedaż detaliczna online w dalszym ciągu rośnie - w cenach bieżących w kwietniu 2022 r. była o 33,4 proc. wyższa niż w kwietniu 2021 r. – dodaje.