Wojna trwa, Polacy robią jeszcze większe zapasy

W pierwszym tygodniu rosyjskiej inwazji zakupy w Polsce wzrosły 12 proc., w drugim już 17 proc. w ujęciu rocznym.

Publikacja: 15.03.2022 18:15

Wojna trwa, Polacy robią jeszcze większe zapasy

Foto: Adobe Stock

Napływ ludności ukraińskiej jak i zwiększone zakupy związane z kompletowaniem transportów na objęte wojną tereny szybko przełożyły się na zakupy. Jak podała firma NielsenIQ dynamika obrotów sklepów ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce w dziewiątym tygodniu 2022 r. (w dniach 28 lutego – 6 marca) wyniosła 17 proc. w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to znaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedzającego, kiedy to zakupy wzrosły już wysoko, bo 12 proc. NielsenIQ podaje, że jest to ponad

dwukrotnie wyższa wartość w stosunku do średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny, kiedy to zakupy rosły 8 proc. rdr.

Firma podkreśla wyniki kategorii spożywczych, takich jak cukier ze wzrostem sprzedaży 124 proc., konserwy mięsne ze 115 proc. czy mąka z 97 proc. Największe przyspieszenie i wzrost obrotów odnotowały kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci.

Sprzedaż jedzenia dla dzieci podniosła się o 116 proc. a mleka dla dzieci o 84 proc. Bardzo silne wzrosty wykazały kategorie pieluch o 133 proc. oraz szczoteczek do zębów o 121 proc. Znacznie wyższą sprzedaż odnotowują również środki przeciwbólowe i środki pierwszej pomocy.

Podobnie jak w tygodniu wcześniejszym NielsenIQ zauważa silne geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w nadal notują regiony wschodnie ze wzrostem 20 proc., oraz południowo-wschodnie naszego kraju z 21 proc. Znaczące przyspieszenie dynamiki widać również w największych miastach Polski - Kraków notuje wzrost o 22 proc., Warszawa o 20 proc., a Wrocław o 18 proc.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne