Wielkie spadki na rynku komputerów osobistych

Sprzedaż komputerów gwałtownie spada. Rynek załamał się m.in. przez wstrzymane przetargi.

Aktualizacja: 17.08.2016 06:59 Publikacja: 16.08.2016 20:49

Wielkie spadki na rynku komputerów osobistych

Foto: Bloomberg

Dla producentów i dystrybutorów pecetów w Polsce pierwsza połowa tego roku jest jednym z najgorszych okresów w historii. Jak wynika z badań firmy IDC, do których dotarła „Rzeczpospolita", tylko w II kwartale 2016 r. popyt na komputery stacjonarne i notebooki spadł rok do roku aż o 20 proc. Natomiast sprzedaż desktopów w biznesie skurczyła się o 27 proc., a na notebooków – o jedną czwartą.

To rekordowe spadki, a w sektorze publicznym można wręcz mówić o załamaniu rynku. – Realizujemy ledwie połowę tego, co dostarczyliśmy w ubiegłym roku. Tak źle jeszcze nie było – mówi „Rzeczpospolitej" przedstawiciel polskiego oddziału jednego z największych producentów komputerów. Dodaje, że na skutek zmiany rządu przetargi ostro wyhamowały. A to właśnie masowa sprzedaż sprzętu urzędom napędzała dotąd branżę IT.

Na zmianę trendu raczej nie ma szans. Słabnący popyt na pecety widoczny jest bowiem również w sprzedaży detalicznej. Z danych IDC wynika, że ten rynek w Polsce skurczył się o 16 proc.

– Zauważamy, że rośnie popyt na komponenty komputerowe, a to oznacza, że klienci wolą wydać kilkaset złotych, np. na wymianę dysku czy dołożenie pamięci RAM, niż inwestować parę tysięcy złotych w zakup nowego sprzętu – mówi Olaf Krynicki, rzecznik Samsung Polska. Zauważa też, że klienci, którzy kupowali komputery tylko po to, by używać ich do gier, wybierają teraz tańsze konsole.

50 proc. o tyle spadła w II kwartale 2016 r. sprzedaż komputerów sektorowi publicznemu w Polsce

Dotychczas spadki na rynku PC tłumaczono dynamicznym rozwojem segmentu tabletów, które z powodzeniem miały zastępować komputery. Jednak teraz i ten rynek znalazł się w odwrocie. Jak podaje firma Canalys, w II kwartale 2016 r. na świecie sprzedano 35 mln sztuk tabletów, czyli o 16 proc. mniej niż rok wcześniej. To najgorszy wynik od trzech lat. W Polsce ten trend też jest widoczny. Z badań Gemiusa wynika, że coraz mniej osób surfuje po sieci, wykorzystując tablet, a coraz więcej smartfon.

171 tys. mniej pecetów niż rok wcześniej sprzedano w naszym kraju w I półroczu 2016 r.

– Tablety miały być rewolucją. Okazało się jednak, że po chwilowym zachwycie nowym, multimedialnym sprzętem użytkownicy nie są już nim tak mocno zainteresowani, jak prognozowano – ocenia Bartosz Jeziorański, general manager marki Haier na Polskę.

Choć użytkownicy nadal chętnie szukają informacji, korzystając z elektroniki użytkowej, to ostatnio wybierają raczej smartfony z dużym ekranem, tzw. phablety. I to pomimo że wymienia je się częściej – choćby z powodu relatywnie krótkich (np. dwuletnich) umów z operatorami komórkowymi.

Handel
Bruksela szykuje kontratak. Konsultuje cła na towary z USA i złoży skargę do WTO
Handel
Chiny i USA wracają do rozmów w sprawie ceł. Dojdzie do przełomu?
Handel
Donald Trump podał, ile powinny wynieść nowe cła na Chiny. W weekend ruszą rozmowy
Handel
Kradzieży sklepowych znów więcej. Tylko część jest zgłaszana
Handel
USA i Wielka Brytania mają umowę handlową
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem