Reklama

Nieplanowane miliardy dzięki 500 plus

Od uruchomienia programu Rodzina 500 plus mija równo rok. Jego beneficjentami okazały się nie tylko dzieci, ale również duże sieci handlowe.

Aktualizacja: 09.04.2017 08:12 Publikacja: 09.04.2017 07:41

Nieplanowane miliardy dzięki 500 plus

Foto: Fotorzepa/Adam Burakowski

– Polska nędza nie ma wreszcie twarzy dziecka – napisał na swoim profilu na Twitterze w rocznicę uruchomienia programu Rodzina 500 plus wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Bartosz Marczuk. – Wspólnie odmieniliśmy los wielu polskich rodzin! – zgadza się Elżbieta Rafalska.

Świadczenie otrzymuje 3,82 mln dzieci. Według raportu „Przewidywane skutki społeczne 500+: ubóstwo i rynek pracy" programowi ubóstwo wśród dzieci zmalało o 94 proc., a skrajne ubóstwo zostanie w Polsce zmniejszone aż o 48 proc.

Trudno nie zgodzić się, że podwyższył się poziom życia ubogich rodzin w Polsce. Z całą pewnością ta korzyść wiąże się z kosztami, ale istnieje przynajmniej jedna inna grupa, która również cieszy się z uruchomienia programu: są to właściciele sieci handlowych.

– Szacujemy, że program 500 plus spowodował około 2,3 proc. wzrostu na rynku FMCG, co odpowiada około 5 mld zł zostawionych w sklepach – mówi dla Gazety Wyborczej Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa firmy PwC. Rynek FMCG to artykuły spożywcze, proszki i kosmetyki. Wypłaty z 500+ w skali całego 2016 r. to 17 mld zł, a według GUS-u 31 proc. wydatków gospodarstw domowych to zakupy spożywcze. – Przyjmujemy zatem, że ok. 5,3 mld zastrzyku finansowego z 500 plus wydaliśmy na kategorie FMCG – tłumaczy Łaptaś.

Nie da się precyzyjnie oszacować, na co dokładnie przeznaczone zostały pieniądze z programu. Choć Polacy deklarują, że pieniądze przeznaczają głównie na jedzenie, ubrania i wydatki szkolne, deklaracji nikt nie weryfikuje. Zresztą Polacy mają spore problemy z kontrolowaniem domowych budżetów i zwykle trudno im wskazać, na co konkretnie wydali pieniądze.

Reklama
Reklama

Wiadomo za to, jak od uruchomienia programu zmieniły się obroty sieci handlowych – podaje Gazeta Wyborcza. Sprzedaż Biedronki w II kw. 2016 r. w porównaniu do II kw. 2015 r. wzrosła o 9,9 pkt proc., a w IV kw. 2016 r. – aż o 11,9 pkt. proc.

– Uważa się, że wzrost ekonomiczny Polski oraz programy prospołeczne rządu, takie jak „Rodzina 500 plus" wprowadzony w 2016 r., oraz wzrost płacy minimalnej o 8,1 proc. przyniosły lub przyniosą w najbliższej przyszłości większą zamożność i wyższe wydatki na konsumpcję, co przekłada się między innymi na wyższy popyt na produkty Grupy Dino – napisano w kolei w prospekcie emisyjnym sieci Dino.

– Większość rodzin zaczyna inwestować w dzieci, w ich naukę, odpoczynek. Myślę, że tak właśnie jest, choć są przecież i tacy rodzice, którzy dzięki tym pieniądzom inwestują w wódkę, choć w całościowym oglądzie może być to margines – komentuje dla Dziennika Łódzkiego Piotr Kuczyński, ekonomista, główny analityk Domu Inwestycyjnego Xelion.

Handel
Kurs LPP blisko historycznego szczytu. Sceptyczka podniosła wycenę
Handel
Miliardy na znane marki, czyli ABG buduje masę przed IPO
Handel
Donald Trump wzywa UE do nałożenia 100-proc. ceł na Chiny i Indie
Handel
Założyciel CCC: Już się nie potknę, jestem za blisko biznesu
Handel
Donald Trump ubiega się o utrzymanie ceł przez Sąd Najwyższy. Prosi o „szybką decyzję”
Reklama
Reklama