Reklama

Eksport dla chcących więcej zarabiać

Na sprzedaż za granicę decydują się głównie silne, duże spółki. Ale internacjonalizacja pomaga też spółkom urosnąć i zwiększa ich odporność na wstrząsy.

Aktualizacja: 08.11.2017 06:15 Publikacja: 07.11.2017 19:31

Eksport dla chcących więcej zarabiać

Foto: Bloomberg

Spółki zorientowane na eksport są bardziej rentowne i stabilniejsze od tych, które koncentrują się tylko na rynku wewnętrznym. Łatwiej im też przyciągnąć pracowników, bo więcej płacą. Dostępne dane są w tej kwestii jednoznaczne.

Różnice między eksporterami a firmami zorientowanymi na kraj są znaczące. Ci pierwsi, jak wynika z ankietowych badań NBP, systematycznie wykazują rentowność obrotu netto o ponad 1 pkt proc. wyższą niż drudzy. To fundamentalna różnica, bo wskaźnik ten przyjmuje dość niskie wartości. W III kwartale br. przeciętna rentowność nieeksporterów wynosiła 2 proc., a eksporterów ponad 3,5 proc. Ekonomiści NBP zwracali uwagę, że ci pierwsi oceniali swoją kondycję równie dobrze co przed globalnym kryzysem, drudzy zaś wyraźnie gorzej.

Autoselekcja

To nie oznacza, że obecna wyłącznie na krajowym rynku spółka, wychodząc za granicę, automatycznie przeskoczy do wyższej ligi. Przewaga eksporterów nad nieeksporterami w dużej mierze wynika z tego, że na rynki zagraniczne wypuszczają się silniejsze spółki (jest to tzw. zjawisko autoselekcji).

– Eksportem zajmują się zwykle firmy lepiej zarządzane, myślące bardziej perspektywicznie i mające wyższą skłonność do podejmowania ryzyka – tłumaczy „Rzeczpospolitej" Piotr Bielski, ekonomista Banku Zachodniego WBK. – W Polsce istnieje też wyraźna korelacja rentowności i wielkości spółek. Tymczasem eksportem zajmują się głównie większe firmy. Stąd zależność, że eksporterzy mają wyższą rentowność – dodaje. Potwierdzają to dane GUS. Spośród ogółu przedsiębiorstw (podmiotów zatrudniających co najmniej dziesięć osób) sprzedaż na eksport wykazało w I połowie br. 34,5 proc. firm. W grupie dużych przedsiębiorstw (zatrudniających ponad 250 osób) odsetek ten wynosił 63,3 proc.

Reklama
Reklama

Kursy mocno nie wadzą

Są też jednak powody, aby sądzić, że ekspansja zagraniczna pomaga zwiększyć produktywność i rentowność przedsiębiorstw. Po pierwsze, na zagranicznych rynkach eksporterzy mogą uzyskać wyższe ceny sprzedaży, podczas gdy koszty produkcji mogą być takie same jak u podmiotów zorientowanych tylko na krajowy rynek. Po drugie, dywersyfikacja rynków zbytu zwiększa odporność firmy na wahania koniunktury. – Biznes o dużej skali działalności da się zbudować tylko przez wychodzenie na rynki zagraniczne – dodaje Bielski.

Oczywiście, eksport wiąże się też z dodatkowymi problemami. Najważniejszym z nich są wahania kursów walut. Z badań ankietowych NBP wynika jednak, że wraz ze zmianami kursu złotego zmienia się też próg opłacalności eksportu (patrz wykres). To sugeruje, że firmy szybko przystosowują się do nowej rzeczywistości.

Wyzwania branży transportowej

Najbliższe wydarzenie Programu Rozwoju Eksportu to spotkanie pt. „Poszukując najlepszej trasy – spotkanie liderów branży transportowej", które odbędzie się 28 listopada br. w Gdańsku. Eksperci BZ WBK i partnerów merytorycznych oraz przedstawiciele firm transportowych będą rozmawiać o strategiach radzenia sobie z olbrzymimi wyzwaniami sektora, takimi jak ryzyko upadku strefy Shengen, brexit czy sektorowe regulacje unijne, będące przedmiotem ostrych dyskusji w całej Europie i tak ważne dla krajowego sektora. Zostanie też podjęty temat deficytu kierowców oraz tego, na ile gospodarka europejska, wymiana handlowa, ceny surowców i kursy walut będą sprzyjały polskiemu transportowi w najbliższych latach. Przedstawiciele Banku Zachodniego WBK wskażą kraje, w których wzrost polskiego eksportu jest ponadprzeciętny i stwarza nowe szanse biznesowe dla firm transportowych. Partnerami merytorycznymi spotkania są: Stowarzyszenie Transport i Logistyka Polska, Deloitte, Bisnode oraz Kancelaria Wolftheiss. Chęć uczestnictwa można zgłaszać na adres sektory@bzwbk.pl. W tytule maila należy wpisać „PRE - Transport".

Handel
Akcyzowa zabawa w kotka i myszkę z fiskusem
Handel
Kurs LPP blisko historycznego szczytu. Sceptyczka podniosła wycenę
Handel
Miliardy na znane marki, czyli ABG buduje masę przed IPO
Handel
Donald Trump wzywa UE do nałożenia 100-proc. ceł na Chiny i Indie
Handel
Założyciel CCC: Już się nie potknę, jestem za blisko biznesu
Reklama
Reklama