Ogłoszona w ramach tarczy antyinflacyjnej obniżka VAT na żywność może okazać się ciosem dla małych sklepów.

Rząd liczy, że obniżka przysporzy mu zwolenników. Stąd aktywna promocja pomysłu: w sklepach obowiązkowo mają się znaleźć informacje o niej. Nie do końca jednak precyzyjne, ponieważ zerowa stawka obejmie tylko produkty opodatkowane obecnie na 5 proc. Tych z 23-proc. VAT – już nie. W efekcie statystyczny konsument zyska może kilkanaście złotych miesięcznie. Przy tak szybko zmieniających się cenach i drożejącej w dwucyfrowym tempie żywności te 5 proc. będzie mało zauważalne, do tego wielu producentów czy handlowców wykorzysta okazję, by kosztem obniżki nieco poprawić własne marże.

Czytaj więcej

Sklepy muszą chwalić rząd za obniżkę VAT

Ofensywa dyskontów

Wielkie sieci, z dyskontami na czele, rozegrają to po swojemu. W końcu mają większe możliwości wyegzekwowania obniżek od dostawców. Dziś kontrolują 38 proc. rynku, ale zapewne jeszcze zyskają.

– Sieci dyskontowe to również najwięksi reklamodawcy. Bez złudzeń: one tę okazję wykorzystają marketingowo do cna, a odczują to oczywiście małe sklepy – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry. – Obniżka przyspieszy przepływ klientów do innych sieci czy nawet na bazary. Będzie początkiem końca kanału tworzonego przez małe placówki – dodaje.

Ofensywa marketingowa już ruszyła. Lidl już poinformował, że zetnie ceny 1 lutego – w przypadku jego oferty dotyczy to 2 tys. artykułów. – Dążymy do tego, aby klienci zawsze mieli zapewnione produkty wysokiej jakości w niskiej, atrakcyjnej cenie. Liczne promocje cenowe, kupony zniżkowe w aplikacji czy stałe rabaty dla programu Karty Dużej Rodziny przekładają się na znaczne oszczędności w portfelach konsumentów – dowodzi Wojciech Grohn, członek zarządu ds. zakupów tej sieci.

Czytaj więcej

Obniżka VAT pomoże liderom handlu, inni stracą

Ostra walka o rynek

Aldi zacznie dzień wcześniej, 31 stycznia: akcja też dotyczy ok. 2 tys. produktów. Sieć podkreśla, że w wielu przypadkach zmiana będzie wyższa niż 5 proc. – Robimy wszystko, by zgodnie z naszą misją dostarczać klientom produkty wysokiej jakości w możliwie najniższej cenie – podkreśla Adam Łopatka, dyrektor Obszaru Category Management Aldi. Lada chwila karty odsłoni Biedronka.

Konsumenci ruszą do sieci dyskontowych, bo ceny rosną rekordowo. Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Grupę Blix i Hiper-Com Poland wynika, że w grudniu zakupy promocyjne w sklepach były droższe o 21,9 proc. niż rok wcześniej. Najmocniej zdrożały tłuszcze – niemal 70 proc., nabiał czy mięso – ponad 20 proc.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

To nie koniec. Producenci alkoholi zapowiadają na ten rok 20-proc. podwyżki. Dla małych sklepów to jeszcze większy problem, ich sprzedaż to w ok. 40 proc. właśnie trunki i papierosy.