Baterie do elektrycznych samochodów napędzają eksport polskiej motoryzacji

Rozpędza się polski przemysł motoryzacyjny. W I półroczu 2021 r. produkcja sprzedana branży wyniosła 87,8 mld zł – podała w środę firma AutomotiveSuppliers.pl.

Publikacja: 22.09.2021 21:00

Baterie do elektrycznych samochodów napędzają eksport polskiej motoryzacji

Foto: Adobe Stock

To o 42,4 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. – Jednak w II kwartale 2020 r. przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie był mocno ograniczony przestojami – zaznacza Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. W porównaniu z okresem sprzed pandemii, tj. I półroczem 2019 r., wzrost wyniósł 9 proc.

Największa część przychodów sektora pochodzi ze sprzedaży części i akcesoriów. Wartość produkcji sprzedanej wytwórców komponentów sięgnęła 50,9 mld zł, rosnąc w ujęciu rocznym o 48,2 proc. Wysokie dwucyfrowe wzrosty odnotowali producenci samochodów i silników (o 37,3 proc., do 30,3 mld zł), oraz przyczep i naczep (o 51,2 proc. do 3,4 mld zł).

Rekordowy jest eksport branży. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. sięgnął 17,1 mld euro, co w porównaniu r./r. daje wzrost o 42,7 proc. Ponad jedna trzecia zagranicznej sprzedaży przypada na części i akcesoria, przy tym coraz większe znaczenie mają w eksporcie akumulatory litowo-jonowe dla elektrycznych samochodów. Na przestrzeni 12 miesięcy ich udział w eksporcie wzrósł do 18,8 proc.

Akumulatory to już polska specjalność eksportowa. W 2020 r. ich wartość sięgnęła 3,99 mld euro i była niemal dwukrotnie wyższa niż w 2019 r. Baterie okazały się najważniejszą pozycją w eksporcie z Polski do Niemiec, Francji, Belgii, Austrii i Szwecji.

To najbardziej perspektywiczna część eksportu motoryzacji, bo na e-auta popyt mocno rośnie. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w II kwartale 2021 r. sprzedaż aut z napędem czysto elektrycznym (bateryjnym) podskoczyła w UE o prawie 232 proc., do 210,3 tys. Udział takich aut we wszystkich rejestracjach nowych samochodów osobowych wzrósł do 7,5 proc.

Sam eksport samochodów z Polski w I półroczu 2021 r. wzrósł r./r. o 30,4 proc., do niespełna 2,8 mld euro, ale jego udział w sprzedaży branży słabnie. Obecnie wynosi niewiele ponad 16 proc., co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza spadek o 1,5 pkt proc.

To o 42,4 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. – Jednak w II kwartale 2020 r. przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie był mocno ograniczony przestojami – zaznacza Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. W porównaniu z okresem sprzed pandemii, tj. I półroczem 2019 r., wzrost wyniósł 9 proc.

Największa część przychodów sektora pochodzi ze sprzedaży części i akcesoriów. Wartość produkcji sprzedanej wytwórców komponentów sięgnęła 50,9 mld zł, rosnąc w ujęciu rocznym o 48,2 proc. Wysokie dwucyfrowe wzrosty odnotowali producenci samochodów i silników (o 37,3 proc., do 30,3 mld zł), oraz przyczep i naczep (o 51,2 proc. do 3,4 mld zł).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Branża odzieżowa szkodzi środowisku. Musi zmienić zasady
Handel
Polacy zmienili zdanie. Znów większość jest przeciwna zakazowi handlu
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe