To o 42,4 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. – Jednak w II kwartale 2020 r. przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie był mocno ograniczony przestojami – zaznacza Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. W porównaniu z okresem sprzed pandemii, tj. I półroczem 2019 r., wzrost wyniósł 9 proc.
Największa część przychodów sektora pochodzi ze sprzedaży części i akcesoriów. Wartość produkcji sprzedanej wytwórców komponentów sięgnęła 50,9 mld zł, rosnąc w ujęciu rocznym o 48,2 proc. Wysokie dwucyfrowe wzrosty odnotowali producenci samochodów i silników (o 37,3 proc., do 30,3 mld zł), oraz przyczep i naczep (o 51,2 proc. do 3,4 mld zł).
Rekordowy jest eksport branży. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. sięgnął 17,1 mld euro, co w porównaniu r./r. daje wzrost o 42,7 proc. Ponad jedna trzecia zagranicznej sprzedaży przypada na części i akcesoria, przy tym coraz większe znaczenie mają w eksporcie akumulatory litowo-jonowe dla elektrycznych samochodów. Na przestrzeni 12 miesięcy ich udział w eksporcie wzrósł do 18,8 proc.
Akumulatory to już polska specjalność eksportowa. W 2020 r. ich wartość sięgnęła 3,99 mld euro i była niemal dwukrotnie wyższa niż w 2019 r. Baterie okazały się najważniejszą pozycją w eksporcie z Polski do Niemiec, Francji, Belgii, Austrii i Szwecji.