Mocno rośnie polski eksport. Dominuje jeden kierunek

O przeszło jedną czwartą zwiększył się w pierwszej połowie 2021 r. polski eksport liczony w euro.

Aktualizacja: 16.08.2021 10:36 Publikacja: 16.08.2021 10:31

Mocno rośnie polski eksport. Dominuje jeden kierunek

Foto: Bloomberg

Jak podał w poniedziałek GUS, wartość zagranicznej sprzedaży polskich towarów w okresie od stycznia do sierpnia sięgnęła 136,8 mld euro i w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku wzrosła o 22,9 proc. Zwiększył się także import – o 23,6 proc. w ujęciu rok do roku do 133 mld euro. Dodatnie saldo wymiany handlowej z zagranicą zwiększyło się w pierwszej połowie obecnego roku do 3,8 mld euro z 3,7 mld euro rok wcześniej.

Największym partnerem gospodarczym Polski pozostają Niemcy, których obecny udział w polskim eksporcie zwiększył się do 28,7 proc. w porównaniu do 28,4 proc. w pierwszej połowie 2020 r. Wartość 6-miesięcznego eksportu do Niemiec wyniosła 39,2 mld euro, a importu 28,7 mld euro.  

Porównując z danymi za cały 2020 r. ranking największych odbiorców polskiego eksportu wygląda już inaczej. O ile Niemcy pozostają jego niekwestionowanym liderem, to na pozostałych dwóch miejscach podium doszło do zmian. Czechy, które w ub. roku zajmowały pozycje wicelidera z 5,9-procentowym udziałem w odbiorze polskich towarów spadły na miejsce trzecie. Naszych południowych sąsiadów wyprzedziła Francja, do której w pierwszej połowie tego roku wysłaliśmy towary warte 8,2 mld euro (eksport do Czech był o 0,2 mld euro mniejszy). To znacząca zmiana, bo w końcu 2020 r. Francja była dopiero czwartym kierunkiem dla polskich eksporterów z udziałem na poziomie 5,6 proc., który obecnie wzrósł do 6 proc.

Ubiegłoroczne miejsce Francji zajęła teraz Wielka Brytania, gdzie 6-miesięczny polski eksport wart był 6,8 mld euro i miał udział 5-procentowy (w 2020 r. 5,7 proc.). Na kolejnych miejscach najważniejszych odbiorców polskiego eksportu znalazły się: Włochy, Holandia, Szwecja, Rosja, USA i Hiszpania.

Wzrost sprzedaży odnotowaliśmy na wszystkich 10 rynkach. Największy 44,4-procentowy miał miejsce w przypadku Włoch, o 31,3 proc. zwiększył się eksport do Francji, o 29,1 proc. do Hiszpanii.

Blado wypadła natomiast sprzedaż do USA. Co prawda wzrosła, ale tylko o 3,5 proc. do 3,6 mld euro. W porównaniu z pierwszą połową ub. roku udział amerykańskiego rynku w polskim eksporcie stopniał z 3,1 do 2,6 proc.

Jak podał GUS, największy wzrost w eksporcie dotyczył m.in. olejów, tłuszczy, wosków zwierzęcych i roślinnych (o 37,1 proc.), maszyn i urządzeń transportowych (o 35,6 proc.), paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych (o 29,4 proc.). Ponadto różnych wyrobów przemysłowych (o 28,1 proc.), chemii i produktów pokrewnych (o 20,8 proc.) oraz żywności i zwierząt żywych (o 10,1 proc.).

Handel
Deeskalacja wojny celnej między USA a Chinami. Pekin rozważa ofertę Białego Domu
Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne