Rewolucja w etykietach wchodzi w życie

Od 13 grudnia w e-sklepach może zabraknąć niektórych produktów.

Aktualizacja: 12.12.2014 12:03 Publikacja: 12.12.2014 11:11

Od soboty obowiązuje unijne rozporządzenie w sprawie przekazywania informacji na temat żywności, któ

Od soboty obowiązuje unijne rozporządzenie w sprawie przekazywania informacji na temat żywności, które wprowadza wiele zmian mających ułatwić robienie zakupów przeciętnemu konsumentowi.

Foto: 123RF

Od soboty obowiązuje unijne rozporządzenie w sprawie przekazywania informacji na temat żywności, które wprowadza wiele zmian mających ułatwić robienie zakupów przeciętnemu konsumentowi. Wśród najbardziej znaczących jest wyraźne wyróżnienie na etykietach alergenów. Wszystkie obowiązkowe informacje – z wyjątkiem małych opakowań – muszą być napisane czcionką nie mniejszą niż 1,2 mm.

To, co jest ukłonem w stronę kupujących, przysparza sporo kłopotów producentom i dystrybutorom.

– Na rynku przez pewien czas będą produkty oznakowane i po nowemu, i po staremu, bo część przedsiębiorców, mając świadomość, że od 13 grudnia obowiązują nowe oznaczenia, dostosowała się do wymogów, a część czeka na ostatnią chwilę – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Będziemy się przyglądać i jednym, i drugim, bo jak co roku również w 2015 planujemy kontrole żywności i tradycyjnie będziemy zwracać uwagę na oznakowanie i etykiety.

1 mld zł tak szacuje się wartość internetowej sprzedaży produktów spożywczych w Polsce.

Największych problemów można się spodziewać w handlu internetowym. Nowe rozporządzenie wprowadza obowiązek podawania wielu szczegółowych informacji na temat sprzedawanej tam żywności, m.in. o jej składzie i wartościach odżywczych. Do tej pory taki komplet danych można było znaleźć w niewielu e-sklepach.

– Można założyć, że większość dużych sklepów internetowych zdążyła się przygotować do zmian, jakie wprowadza unijne rozporządzenie 1169/2011– mówi Jacek Pucher z Instytutu Logistyki i Magazynowania GS1 Polska.– Istnieje jednak ryzyko, że nie zrobią tego na czas mniejsi operatorzy, dla których wejście w życie przepisów oznacza rewolucję.

W efekcie po 13 grudnia w sklepach online może zabraknąć na jakiś czas niektórych produktów. Utrudnień można się spodziewać np. w sklepie alma24.pl. Aleksandra Budzińska, rzeczniczka sieci Alma, tłumaczy, że producenci nie przekazali im wszystkich informacji wymaganych przez nowe przepisy.

Od początku 2014 r. do zmian przygotowywał się Bdsklep.pl. – Nawiązaliśmy współpracę z bazą produktów Brandbank oraz z producentami. Dziś mamy w ofercie tylko takie produkty, dla których zastosowano etykietę zgodną z rozporządzeniem. Dane tych, które są wprowadzane do obrotu, na bieżąco uzupełniamy – mówi Jacek Palec, prezes Bdsklep.pl.

Brak pełnych danych o produktach nie jest jedynym problem e-sklepów. Nie wiadomo bowiem, jakie dane powinni zamieszczać w pierwszych dniach obowiązywania nowych przepisów, by nie wprowadzać w błąd konsumentów.

– E-sklepy już od 13 grudnia muszą umieszczać informacje o produktach zgodne z tymi, jakie powinny się znajdować na etykietach tworzonych według nowych zasad, a więc np. te dotyczące alergenów. W magazynach nadal mogą jednak być towary ze starymi etykietami – mówi Joanna Olszak, doradca ds. prawa żywnościowego w firmie IGI Food Consulting. – Nie można wykluczyć, że klienci oddadzą towar, którego opis nie będzie się zgadzał z etykietą.

Od soboty obowiązuje unijne rozporządzenie w sprawie przekazywania informacji na temat żywności, które wprowadza wiele zmian mających ułatwić robienie zakupów przeciętnemu konsumentowi. Wśród najbardziej znaczących jest wyraźne wyróżnienie na etykietach alergenów. Wszystkie obowiązkowe informacje – z wyjątkiem małych opakowań – muszą być napisane czcionką nie mniejszą niż 1,2 mm.

To, co jest ukłonem w stronę kupujących, przysparza sporo kłopotów producentom i dystrybutorom.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy