Reklama

Więcej handlowców akceptuje karty

Przybywa punktów handlowo – usługowych akceptujących płatności kartą. Potwierdzają to nie tylko „twarde" dane NBP, ale także badania rynkowe.

Publikacja: 18.03.2015 16:04

Więcej handlowców akceptuje karty – wynika z raportu Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Więcej handlowców akceptuje karty – wynika z raportu Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Foto: Bloomberg

W 2014 roku liczba handlowców przyjmujących taką formę płatności wzrosła o 13 proc. Obecnie odsetek przedsiębiorców posiadających terminale kartowe wynosi 19 proc. ( wzrost o 2 pkt . proc.) – takie dane płyną z najnowszego badania Instytutu IPSOS , na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, przeprowadzonego na przełomie 2014 i 2015 roku na reprezentatywnej próbie 1 tysiąca polskich firm usługowo-handlowych, działających w konsumenckim.

Silnym impulsem do rozszerzenia sieci akceptacji kart miały ustawowe obniżki głównego składnika opłat czyli interchange. Pierwsza obniżka zaczęła obowiązywać od lipca ubiegłego roku, a w styczniu 2015 uchwalono kolejną, ograniczającą maksymalną stawkę interchange do 0,2-0,3 proc.

Wcześniej w Polsce opłaty jakie sklepy i usługodawcy ponosili w związku z przyjmowaniem płatności kartą były najwyższe w Europie.

W efekcie regulacyjnych obniżek spada całkowity koszt jaki ponoszą akceptanci za przyjmowanie płatności kartą.

Średnia opłata akceptanta spadła z 1,71 proc. do 0,92 proc.

Reklama
Reklama

O tym jak szybko handlowcy i usługodawcy odczuwają spadek tych kosztów decyduje agent rozliczeniowy, który obsługuje terminal.

Ponad 1/3 przedsiębiorców odczuła obniżkę opłat związanych z akceptacją kart płatniczych po 1 lipca 2014 roku, a w dużych firmach ten odsetek przekroczył 40 proc.

- Pozytywnie zaskakujące jest to, że aż w 65 proc. przypadków obniżka została zaproponowana przez samych agentów rozliczeniowych – podkreśla Jakub Gorka, autor badania. Tylko co czwarty akceptant, który odczuł obniżkę stawki, sam musiał wystąpić do agenta rozliczeniowego o renegocjację warunków umowy, podczas gdy co dziewiąty zdecydował się na zmianę agenta.

Z badania wynika również, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zmianę agenta rozliczeniowego. Już blisko 1/4 zdecydowała się na taki krok.

Drugim składnikiem kosztów związanych z przyjmowaniem kart jest opłata za dzierżawę terminala. Badanie pokazało, że wysokość netto miesięcznej opłaty za dzierżawę terminala wynosiła niecałe 56 złote, przy czym ponad połowa respondentów deklarowała opłaty na poziomie pomiędzy 30 i 50 złotych. Z badania wynika, że czynnikiem zachęcającym do przyjmowania kart jest bezpieczeństwo płatności, szybkość transakcji oraz presja klientów, chcących płacić kartą.

Przedsiębiorcy są coraz bardziej skłonni do przyjmowania płatności mobilnych – dodaje Jakub Górka.

Reklama
Reklama

Taka forma regulowania płatności za zakupy zainteresowanych byłoby 41 proc. akceptantów kart, ale jednocześnie 37 proc. firm odrzuca ten pomysł. Pozytywną informacją jest pewna skłonność do rozpoczęcia akceptacji płatności mobilnych w zamian za usługi dodatkowe dla przedsiębiorców, którzy pierwotnie odrzucali tę opcję. Usługi dodane do płatności mobilnych, którymi najczęściej zainteresowani bywają przedsiębiorcy, należą do najbardziej klasycznych. Akceptanci wybierają programy zniżkowo-rabatowe, programy lojalnościowe czy kupony promocyjne, natomiast bardziej kompleksowa komunikacja marketingowa, raporty na temat zachowań konsumentów czy nowoczesne rozwiązania, w pełni wykorzystujące potencjał technologiczny – jak geolokalizacja – przemawiają do nich w mniejszym stopniu. Jednocześnie przedsiębiorcy w zdecydowanej większości woleliby, aby nowe formy płatności były obsługiwane przez urządzenie już posiadane (72 proc.). W grę wchodzą też mobilne czytniki kart podłączane do smartfonów lub tabletów (mPOSy). Zainteresowanie tego typu rozwiązaniem wykazało 30 proc. przedsiębiorstw.

Przypomnijmy, że niedawno ruszył wspólny system płatności mobilnych BLIK, wprowadzony przez sześć banków (PKO BP, Alior, BZ WBK, Millennium, ING Bank Śląski i mBank). Działa też m.in. drugi bankowy system płatności mobilnych Peopay wprowadzony przez Pekao.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama