Firmy z Polski ruszają na podbój Arktyki

W poniedziałek 7 grudnia rusza pierwsza misja gospodarcza na Grenlandię.

Publikacja: 04.12.2015 18:06

Firmy z Polski ruszają na podbój Arktyki

Foto: Fotorzepa, Magdalena Kozmana MK Magdalena Kozmana

To początek nowego programu mającego reklamować polski biznes za granicą - Go Arctic. Będziemy tam promować polskie firmy działające w sektorze ochrony środowiska i branżach high-tech, innowacyjne rozwiązania stosowane w branży energetycznej a także przykłady zaawansowanych procesów przemysłowych.

- Arktyka to szczególne miejsce dla przedsiębiorców działających w sektorze zielonych technologii. To także rynek perspektywiczny dla innowacji oraz sektora badań i rozwoju – twierdzi Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIZ).

Misja potrwa do 10 grudnia. Jej uczestnicy spotkają się w Grenlandii z przedstawicielami lokalnych władz, tamtejszą Polonią i lokalnym biznesem. W planie są także rozmowy w ministerstwach zasobów naturalnych, rybołówstwa, polowań i leśnictwa oraz środowiska i natury. W wyjeździe bierze udział 11 firm i organizacji.

Polscy przedsiębiorcy, którzy zdecydowaliby się na ekspansję w rejonie Arktyki, mogliby liczyć na wykorzystanie potencjału znajdujących się tam złóż. W związku ze strategią dywersyfikacji źródeł energii w Polsce, perspektywicznymi towarami importowymi z Arktyki są surowce energetyczne. Według PAIZ, dla polskiej branży stoczniowej obiecujące może być otwarcie szlaku żeglugowego na północy. Niewykluczone, że tym rejonem zainteresują się polskie biura podróży: tylko w ostatnim ruchu liczba turystów odwiedzających Islandię zwiększyła się o 40 procent.

Na razie polski biznes w rejonie Arktyki w widoczny sposób reprezentują dwie firmy. Na Grenlandii działa już spółka KGHM Polska Miedź, która przygotowuje się do wydobycia molibdenu ze złoża Malmbjerg. Z kolei w rejonie Islandii zainwestowała Grupa PCC, która tworzy tam instalacje do produkcji żelazokrzemów, jednego ze składników stopów aluminiowych, używanego do produkcji silikonów.

Grudniowa misja w ramach programu Go Arctica zaczyna się jednak w Danii. W programie znalazły się m.in. prezentacje międzynarodowych projektów w sektorze energetyki odnawialnej, forum B2B przedsiębiorców polskich i duńskich, a także briefing na temat warunków inwestowania w Danii.

Go Arctic to program, który stanowi kontynuację wdrożonych już wcześniej programów promocji gospodarczej Polski na rynkach takich, jak: Chiny, Indie i Afryka. Obejmuje m.in. Danię, Finlandię, Kanadę, Szwecję oraz Islandię i skierowany jest do polskich firm poszukujących partnerów i planujących wejście na rynki międzynarodowe. Wybór Danii i Grenlandii na misję inauguracyjną związany jest z dużym potencjałem obu tych rynków.

Gospodarka
FOR: Na stosunek do prywatyzacji duży wpływ ma to, jak o niej mówimy
Gospodarka
„Zachodni biznes opuszczał Rosję we łzach”. Kto tak twierdzi?
Gospodarka
Rośnie kapitalizacja spółek Skarbu Państwa, a to nie wszystkie korzyści
Gospodarka
PZU ważnym filarem rynku kapitałowego i gospodarki
Gospodarka
Agencja S&P nie zmieniła ratingu Polski