Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 17.10.2025 19:58 Publikacja: 05.03.2023 12:23
Foto: AFP
Według niemieckiej analizy chińska gospodarka jest silnie uzależniona od importu z Zachodu. W przypadku żywności, niektórych surowców, leków, samochodów i samolotów kraj ten miałby trudności z zastąpieniem importu - twierdzi Instytutu Badań Ekonomicznych (IW) w Kolonii. Chiny potrzebują Zachodu, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty technologiczne. „Obie strony – Chiny i Zachód – są współzależne” – piszą analitycy IW.
Według obliczeń instytutu na rok 2021, jedna trzecia chińskiego importu półprzewodników pochodzi z Zachodu. Kolejna trzecia pochodzi z Tajwanu. „Szczególnie zastąpienie najnowocześniejszych układów scalonych pozostanie trudna dla Chin” — konkludują autorzy, mając na uwadze możliwy konflikt między Chinami a Tajwanem. Ostatnio wzrosły napięcia z sąsiednim krajem. Według instytutu trzy czwarte chińskich maszyn do produkcji chipów pochodzi z Zachodu.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Socjalistyczny reżim wenezuelski proponował Amerykanom szeroki dostęp do swojej ropy i kopalin oraz osłabienie z...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Kanclerz Niemiec Friedrich Merz wezwał do sięgnięcia po zamrożone rosyjskie aktywa, by sfinansować 140 mld euro...
Polska pozostanie jednym z liderów europejskiego wzrostu gospodarczego w tym i przyszłym roku – wynika z nowych...
Ministrowie z resortu aktywów państwowych podzielili się na nowo nadzorem nad spółkami, w których udziały ma Ska...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Budujemy sieć torów kolejowych o europejskim rozstawie szyn. Rozbudowujemy przejścia graniczne, bo ruch z Polską...
Dziś wszystkie technologie, które będą pomagały przemysłowi w prognozowaniu i optymalizowaniu zużycia energii, są już dostępne. Redukcja strat i przestojów czy zwiększanie elastyczności systemu nigdy nie były prostsze – mówi Anna Nowak-Jaworska, prezeska Schneider Electric Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas