Jak radzić sobie w kryzysowych sytuacjach

Ze złych doświadczeń można wyciągać dobre wnioski. Przykładem kampania, którą rozpoczęły TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych i Polska Grupa Górnicza SA. Ma edukować, jak radzić sobie w krytycznych sytuacjach, takich jak pandemia.

Publikacja: 26.07.2021 09:00

Kampania zainicjowana przez PGG i TUW PZUW jest odpowiedzią na kryzys spowodowany pandemią

Kampania zainicjowana przez PGG i TUW PZUW jest odpowiedzią na kryzys spowodowany pandemią

Foto: materiały prasowe

Wspólna kampania TUW PZUW i PGG

Kryzys, którego doświadczyliśmy wskutek pandemii, nie tylko wpłynął na każdą dziedzinę życia. Udowodnił, jak nieoczekiwanie i nagle może się zmienić sytuacja, stawiając nas przed nowymi wyzwaniami. Niezależnie od tego, czy została wywołana przez czynniki wewnętrze czy zewnętrzne, zawsze wymaga odpowiednich procedur postępowania i dobrego przygotowania. Miarą odpowiedzialności jest przy tym umiejętność wyciągania wniosków z krytycznych sytuacji po to, by skutecznie stawiać im czoła w przyszłości. Temu ma służyć edukacyjno-informacyjna kampania TUW PZUW i PGG „Stan epidemii – dobre praktyki".

Ekspansja koronawirusa w sposób szczególny dotknęła branżę górniczą. Wyzwaniem stała się organizacja pracy w zakładach górniczych, których specyfika utrudnia zachowanie restrykcyjnych zasad reżimu sanitarnego, w tym przede wszystkim dystansu społecznego, a jednocześnie nie pozwala na dłuższe przestoje. Brak prowadzonych na bieżąco robót niezbędnych do przeciwdziałania zagrożeniom metanowym, tąpaniowym, wodnym czy pożarowym zwiększa ryzyko zawałów i zacisków wyrobisk, a tym samym zagraża pracownikom i mieniu spółki.

Dlatego tak ważne jest wypracowanie i utrwalanie dobrych praktyk na wypadek każdego kryzysu, a ten związany z pandemią uświadomił istnienie nowych zagrożeń. W przypadku Covid-19 wczesne rozpoznawanie ognisk zakażeń umożliwi szybką reakcję, jeśli pojawi się nowa fala pandemii i pozwoli ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa do minimum. To jeden z celów wspólnego projektu PGG i TUW PZUW.

W trosce o pracowników

– Polska Grupa Górnicza od samego początku bardzo poważnie traktowała i nadal traktuje zagrożenie epidemiczne. Jako spółka podjęliśmy szereg działań zmierzających do zagwarantowania pracownikom odpowiedniej ochrony przy równoczesnym zachowaniu ciągłości pracy. Przygotowany i wdrożony przez spółkę system zapobiegania rozprzestrzenianiu się zakażeń koronawirusem okazał się skuteczny i przyniósł zamierzone efekty. Niemniej, mając na uwadze specyfikę pracy kopalń w dobie kryzysu, którego doświadczyliśmy wskutek pandemii, jak również priorytet ochrony pracowników i mienia spółki, nasze działania skupiliśmy na wypracowaniu odpowiednich standardów i procedur postępowania w podobnych sytuacjach w przyszłości – tłumaczy prezes Polskiej Grupy Górniczej SA Tomasz Rogala.

PGG we współpracy z TUW PZUW jako pierwsza podjęła się kampanii, która ma służyć wypracowaniu optymalnych rozwiązań i dobrych praktyk na przyszłość. Projekt obejmuje akcję informacyjną skierowaną do wszystkich zatrudnionych i cykl szkoleń dla wybranych grup pracowników, odpowiadających ich potrzebom i roli, jaką pełnią w strukturze spółki. W szkoleniach weźmie udział ponad 700 osób. Pierwsze rozpoczęły się już w połowie czerwca i potrwają do października. Kampania informacyjna ma być jeszcze dłuższa.

– Zdrowie pracowników, ich spokój i poczucie bezpieczeństwa są najważniejsze. Dlatego zaangażowaliśmy się we wsparcie szczytnego projektu Polskiej Grupy Górniczej. Ze względu na specyfikę pracy górników pandemia dotknęła ich w szczególnie dotkliwy sposób. Ze złych doświadczeń chcemy wyciągać dobre wnioski i zapobiegać zagrożeniom na przyszłość. Temu ma służyć projekt, który wspieramy tym chętniej, że idea ubezpieczeń wzajemnych polega właśnie na solidarności i wzajemnej pomocy. Z dużym zaangażowaniem nieśliśmy ją w krytycznym okresie pandemii i z chęcią oferujemy Polskiej Grupie Górniczej, z którą łączy nas wieloletnia bliska współpraca – podkreśla prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Rozwiązania na przyszłość

Intencją projektu jest wypracowanie optymalnych, organizacyjnych i zarządczych, praktyk na przyszłość, także poprzez poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. Szkolenia zostały opracowane przez wykwalifikowaną kadrę trenerów. Obejmują kwestie związane z funkcjonowaniem zakładów górniczych w warunkach zagrożenia epidemicznego, zwłaszcza bezpieczeństwa załogi, a także zaangażowania pracowników w rozwiązywanie kryzysów i metod radzenia sobie ze stresem. Dotyczą także rzetelnej i efektywnej komunikacji kryzysowej, w tym zapobiegania rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji. Część szkoleń skierowana do kadry kierowniczej jest poświęcona jej roli w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.

Szkolenia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część praktyczna ma formę warsztatów, która sprzyja aktywizacji i zaangażowaniu uczestników, a dzięki temu wzajemnej wymianie doświadczeń między pracownikami różnych oddziałów PGG, inspiracjom i pomysłom. Dodatkową zaletą są niewielkie, pięcioosobowe grupy, w ramach których odbywają się warsztaty. Ich program jest bardzo rozbudowany. Każdy z zespołów pracuje na innymi zagadnieniami, które są dostosowane do obowiązków i charakteru pracy uczestników warsztatów. Analizują oni kryzysowe sytuacje, biorąc pod uwagę takie czynniki jak stres czy trudności w komunikacji i odwołując się do dotychczasowych doświadczeń z okresu pandemii. Starają się wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość.

Zdrowie i bezpieczeństwo

Zajęcia koncentrują się na aspektach związanych z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa załogi w okresie pandemii, zwłaszcza pracowników dołowych. Uwzględniają przy tym specyfikę ich pracy. Dotyczą np. rozprzestrzeniania się aerozoli w podziemnych wyrobiskach górniczych w kontekście zagrożenia, jakim jest wzajemne zakażanie się koronawirusem przez górników pracujących pod ziemią, a także utrzymania zasad higieny i innych zachowań podnoszących sanitarne bezpieczeństwo. Służą wypracowaniu zabezpieczeń jak również procedur przygotowania i wdrażania działań na wypadek kryzysu, w tym technik planowania i organizowania pracy w sytuacjach trudnych i kryzysowych.

Menedżerowi i inni pracownicy PGG zdobywają wiedzę, jak postępować w trudnych i stresujących sytuacjach, konfrontując teorię z praktyką. Dzięki temu nabywają kompetencje niezbędne do tego, aby w przyszłości skutecznie radzić sobie w nieoczekiwanych krytycznych momentach. Pozwoli im to sprawnie i elastycznie reagować oraz zarządzać działaniami tak, aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji i komfortowe warunki pracy całej załodze. Jej bezpieczeństwo i zdrowie są najważniejsze.

Opinia

Grzegorz Jendrusz z KWK Bolesław Śmiały, uczestnik warsztatów „Stan pandemii – dobre praktyki"

Ogłoszenie w naszym kraju stanu pandemii Covid-19 spowodowało, że znalazłem się w nietypowej, pełnej obaw i niepewności sytuacji zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Po prawie rocznym borykaniu się z pandemią, i to w całym zakresie, poczułem, jak chyba wszyscy, zmęczenie. Zgłaszając się do udziału w warsztatach na temat: „Stan epidemii – dobre praktyki", oczekiwałem gruntownego przeanalizowania tematu i odpowiedzi na pytanie: „co zrobić, kiedy nadejdzie następny kryzys", a w części praktycznej konkretnego zastosowania przedstawionych rozwiązań. Ukończenie ww. warsztatów usystematyzowało moją wiedzę w zakresie postępowania w kryzysie, a to niesie ze sobą zaufanie do siebie, że w trudnych sytuacjach wiem, co mam robić. Metody prowadzenia warsztatu były twórcze i innowacyjne, świetnie zorganizowane i przygotowane przez prowadzących.

Szkolenia

, w których weźmie udział ponad 700 osób, potrwają aż do października

Wspólna kampania TUW PZUW i PGG

Kryzys, którego doświadczyliśmy wskutek pandemii, nie tylko wpłynął na każdą dziedzinę życia. Udowodnił, jak nieoczekiwanie i nagle może się zmienić sytuacja, stawiając nas przed nowymi wyzwaniami. Niezależnie od tego, czy została wywołana przez czynniki wewnętrze czy zewnętrzne, zawsze wymaga odpowiednich procedur postępowania i dobrego przygotowania. Miarą odpowiedzialności jest przy tym umiejętność wyciągania wniosków z krytycznych sytuacji po to, by skutecznie stawiać im czoła w przyszłości. Temu ma służyć edukacyjno-informacyjna kampania TUW PZUW i PGG „Stan epidemii – dobre praktyki".

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Gospodarka
Ernesto Torres Cantú, szef Citi: Na świecie będzie coraz mniej wolnego handlu
Gospodarka
UE kontra Chiny. Dwie ważne sprawy eskalują w WTO
Gospodarka
Francji grozi poślizg deficytu budżetowego
Gospodarka
Niemcy chcą wydawać więcej na obronę. Potrzebują zgody Brukseli
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Gospodarka
Donald Trump Jr. wzywa Europę Środkową i Wschodnią: Pozbądźcie się Chińczyków