Agencja pozostanie więc jedną z dwóch najważniejszych instytucji krajowych, obok Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, dzielących pieniądze europejskie dla przedsiębiorstw. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zajmie się podziałem dotacji (i pomocy zwrotnej) z 12 części (działań i poddziałań) programu operacyjnego „Inteligentny rozwój", który w latach 2014–2020 zastąpił program „Innowacyjna gospodarka".
Na co euro z UE?
PARP będzie dysponowała pieniędzmi na: wsparcie wdrożeń wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw, finansowanie innowacyjnej działalności małych i średnich firm, wsparcie promocji oraz umiędzynarodowienia innowacyjnych przedsiębiorstw oraz współpracę w ramach krajowego systemu innowacji. Zdecydowana większość pieniędzy dzielonych przez PARP przyjmie, tak jak w okresie 2007–2013, formę bezzwrotnych dotacji. Z 1,87 mld euro z UE dzielonych przez PARP w programie „Inteligentny rozwój" aż 1,5 mld euro przyjmie formę grantów, a pozostałe 368,5 mln euro postać tzw. pomocy zwrotnej, m.in. pożyczek i wejść kapitałowych.
Głównymi odbiorcami pomocy oferowanej przez Agencję będą nadal mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Inne podmioty, które będą mogły sięgnąć za pośrednictwem PARP po środki z nowego programu dla firm, to: jednostki naukowe, instytucje otoczenia biznesu, partnerzy społeczno-gospodarczy, administracja publiczna oraz sieci aniołów biznesu, fundusze kapitału zalążkowego i koordynatorzy Krajowych Klastrów Kluczowych.
Tegoroczne konkursy
Zgodnie z harmonogramem naborów w programie „Inteligentny rozwój" zatwierdzonym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Agencja ogłosi w br. sześć konkursów. Ich łączna pula wyniesie prawie 700 mln zł.
Najważniejszym z nich będzie ten dotyczący „Badań na rynek" z budżetem 500 mln zł. W tej części programu, na którą ogółem przeznaczono nieco ponad 1 mld euro, chodzi o podniesienie innowacyjności i konkurencyjności mikro-, małych i średnich firm poprzez umożliwienie im wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia na rynek nowych produktów i usług. W przypadku „Badań na rynek" konkurs ma być ogłoszony w lipcu, a wnioski od firm PARP zacznie przyjmować w sierpniu (koniec naboru nastąpi we wrześniu).