Polska gospodarka może się pochwalić wysoką konkurencyjnością na globalnym rynku.
Po pierwsze, rośnie znaczenie Polski w światowym handlu. W latach 2000–2018 wolumen polskiego eksportu zwiększał się o wiele szybciej (średnio o 9,6 proc. rocznie) niż eksport światowy ogółem (4,1 proc. rocznie). Udział eksportu Polski w światowym eksporcie wzrósł z 0,5 proc. w 2000 r., do 1,3 proc. w 2018 r. Dla porównania, udział populacji Polski w populacji świata ogółem wynosi 0,5 proc. i spada.
Ponadto w analogicznym okresie udział eksportu Unii Europejskiej (UE27) w światowym eksporcie spadł z 38,0 proc. do 33,2 proc., a Niemiec z 8,5 proc. do 8,0 proc.
Relatywnie szybki wzrost polskiego eksportu utrzymywał się także po światowym kryzysie gospodarczym w 2009 r., mimo że procesy dalszej globalizacji i fragmentaryzacji światowej produkcji napędzające wcześniej wzrost eksportu na świecie w zasadzie zatrzymały się.
Atuty Polski
Zwiększaniu się znaczenia Polski w globalnym eksporcie sprzyja utrzymująca się wysoka konkurencyjność cenowo-kosztowa gospodarki. Wynika ona z niskiego poziomu cen oraz kosztów pracy w Polsce w porównaniu z cenami i kosztami pracy u naszych partnerów handlowych. Najnowsze dane OECD, z sierpnia, wskazują, że ceny w Niemczech były przeciętnie o 86 proc. wyższe niż w Polsce, w Czechach i na Słowacji o 27 proc. wyższe, a na Węgrzech o 10 proc. wyższe.