W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.
Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.
W listopadzie ubiegłego roku program lojalnościowy dla akcjonariuszy uruchomiono w Neptisie, do którego należy popularna marka Yanosik. – Od tego czasu funkcjonuje on w niezmienionej formule i ma charakter nieco pilotażowy. Dotychczasowe zainteresowanie programem skłoniło nas do tego, aby zaplanować wprowadzenie w nim zmian po okresie wakacyjnym – informuje Anna Schwanke, kierownik ds. relacji inwestorskich. Dodaje, że obecnie spółka analizuje, jakie benefity mogłyby mieć realną wartość dla inwestorów.
Aby dołączyć do programu lojalnościowego Neptisa, należy potwierdzić posiadanie co najmniej dziesięciu akcji (na otwarciu piątkowej sesji ich kurs wynosił 125 zł). Ze względu na jego pilotażowy charakter, zainteresowanie na razie jest małe, gdyż na poziomie kilkudziesięciu akcjonariuszy.
W maju ubiegłego roku ruszył wspólny program lojalnościowy dla akcjonariuszy Grupy Kapitałowej Immobile oraz zależnych firm Atrem i PJP Makrum. Aby do niego dołączyć, należy przesłać potwierdzenie lub zdjęcie z rachunku maklerskiego, na którym znajduje się przynajmniej jednak akcja którejkolwiek z trzech firm. W piątek na otwarciu kurs walorów GK Immobile wynosił 2,88 zł, Atremu – 31,6 zł, a PJP Makrum – 16,2 zł.