Wciąż za mało programów dla akcjonariuszy spółek z GPW

Specjalną ofertę dla udziałowców mają: Answear, Atrem, cyber_Folks, Immobile, Neptis, Orlen, PJP Makrum, PZU, Tatry Mountain Resorts i Unimot. To niewiele.

Publikacja: 16.06.2025 05:05

Płocki koncern do uczestnictwa w programie „Orlen w portfelu” zachęcił już ponad 31 tys. osób

Płocki koncern do uczestnictwa w programie „Orlen w portfelu” zachęcił już ponad 31 tys. osób

Foto: shutterstock

W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.

Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.

W listopadzie ubiegłego roku program lojalnościowy dla akcjonariuszy uruchomiono w Neptisie, do którego należy popularna marka Yanosik. – Od tego czasu funkcjonuje on w niezmienionej formule i ma charakter nieco pilotażowy. Dotychczasowe zainteresowanie programem skłoniło nas do tego, aby zaplanować wprowadzenie w nim zmian po okresie wakacyjnym – informuje Anna Schwanke, kierownik ds. relacji inwestorskich. Dodaje, że obecnie spółka analizuje, jakie benefity mogłyby mieć realną wartość dla inwestorów.

Aby dołączyć do programu lojalnościowego Neptisa, należy potwierdzić posiadanie co najmniej dziesięciu akcji (na otwarciu piątkowej sesji ich kurs wynosił 125 zł). Ze względu na jego pilotażowy charakter, zainteresowanie na razie jest małe, gdyż na poziomie kilkudziesięciu akcjonariuszy.

W maju ubiegłego roku ruszył wspólny program lojalnościowy dla akcjonariuszy Grupy Kapitałowej Immobile oraz zależnych firm Atrem i PJP Makrum. Aby do niego dołączyć, należy przesłać potwierdzenie lub zdjęcie z rachunku maklerskiego, na którym znajduje się przynajmniej jednak akcja którejkolwiek z trzech firm. W piątek na otwarciu kurs walorów GK Immobile wynosił 2,88 zł, Atremu – 31,6 zł, a PJP Makrum – 16,2 zł.

– Aktualnie wśród dostępnych ofert dla akcjonariuszy mamy m.in. rabat do wszystkich restauracji prowadzonych przez Focus Hotels. Program traktujemy jako pilotaż i uzupełnienie relacji z akcjonariuszami – komunikujemy się przez filmy na YouTubie, regularnie odpowiadając na pytania oraz organizujemy jedno z największych WZA w Polsce – podaje Remigiusz Jaskot, menedżer rozwoju komunikacji GK Immobile.

Mocno rozbudowaną ofertę dla swoich akcjonariuszy mają firmy paliwowe Orlen i Unimot. Płocki koncern do uczestnictwa w programie „Orlen w portfelu” zachęcił już ponad 31 tys. osób, z czego ponad 21 tys. aktywnie korzysta z przysługujących im rabatów. Tylko od początku tego roku przybyło blisko 4 tys. nowych uczestników. W ramach programu koncern oferuje na swoich stacjach: 10 gr rabatu na litrze paliwa Efecta (benzyna i diesel) oraz LPG, 15 gr rabatu na litrze na paliwa Verva (benzyna i diesel) oraz 10 proc. rabatu na ofertę pozapaliwową. „Program lojalnościowy jest skierowany do wszystkich akcjonariuszy, którzy są właścicielami minimum 50 akcji Orlenu (ich kurs to 77 zł – red.). Warunkiem uprawniającym do udziału jest wypełnienie formularza rejestracyjnego w jednym z sześciu biur maklerskich, współpracujących z programem” – informuje zespół prasowy spółki.

Mocno rozwinięta oferta dostępna jest także w ramach programu lojalnościowego „Unimot Klub+”. Spółka wylicza dziesięć benefitów, jakie proponuje swoim akcjonariuszom. Są wśród nich m.in.: zwroty kosztów tankowania paliwa na stacjach Avia, rabaty na zakup i montaż instalacji zbiornikowej na gaz LPG oraz na gaz tankowany do zbiornika, zniżki na abonamenty mediów giełdowych i bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych online.

– Głównym celem programu „Unimot Klub+” jest budowa stabilnego, zaangażowanego akcjonariatu indywidualnego. Liczba członków nie jest dla nas podstawowym kryterium sukcesu programu, dlatego nie prowadzimy porównań w tym zakresie – twierdzi Mirosław Szczygielski, dyrektor ds. relacji inwestorskich i ESG w Unimocie. Dodaje, że uczestnik programu średnio korzysta z dwóch benefitów. Program obejmuje trzy poziomy członkostwa, które różnią się liczbą akcji i czasem, przez jaki trzeba je posiadać, aby skorzystać z określonych benefitów. Minimum to 100 walorów (giełdowy kurs to 144,6 zł), które należy mieć na rachunku przez co najmniej sześć miesięcy.

Spośród spółek notowanych na polskim rynku, najdłużej program lojalnościowy funkcjonuje w słowackiej firmie Tatry Mountain Resorts, gdyż już od 2010 r. Benefity obejmują m.in.: roczne karnety na kolejki linowe i do parków wodnych z saunami, które znajdują się w zarządzaniu spółki.

Od 2020 r. program lojalnościowy funkcjonuje w firmie Answear. Oferuje ona rabaty, możliwość wcześniejszego dostępu do wybranych kolekcji oraz porady stylisty. Największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się rabaty na produkty dostępne w sklepie internetowym.

W 2021 r. z programem lojalnościowym ruszyło PZU. Aby być jego uczestnikiem należy mieć co najmniej 100 akcji (aktualny kurs to 60 zł).

Od niespełna dwóch lat ofertę dla swoich akcjonariuszy ma cyber_Folks. Obecnie z programu korzysta kilkadziesiąt osób. Spółka planuje jednak dalszy jego rozwój.

W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.

Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Wymiana ciosów na Bliskim Wschodzie niepokoi rynki finansowe
Giełda
Ciężkie otwarcie WIG20, ale z obroną wsparcia
Giełda
Wojskowe mundury na giełdę. Jest ostateczna cena akcji Arlenu
Giełda
Giełdy otworzą się w czerwieni. Ropa mocno w górę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Giełda
Inwestorzy w Warszawie kontynuują zakupy