Reklama

Polaków stać na coraz mniej schabowych i pizzy. W Polsce drożej niż we Włoszech

Jeszcze w marcu za minimalne wynagrodzenie można było kupić w restauracji średnio 128 kotletów schabowych, we wrześniu - już 124. Ceny w gastronomii rosną szybciej niż wynosi wskaźnik inflacji. Najbardziej odczuwają to osoby lepiej zarabiające.

Publikacja: 07.11.2024 13:20

Polaków stać na coraz mniej schabowych i pizzy. W Polsce drożej niż we Włoszech

Foto: Adobe Stock

Znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności gastronomicznej w efekcie rosnących kosztów pracy, energii i obciążeń podatkowych jest widoczny w cenach. W szczególności dotyczy to najczęściej kupowanych dań. Przykładowo, za minimalne wynagrodzenie w marcu br. można było kupić 128 kotletów schabowych, a we wrześniu – 124.

Mniej schabowych i pizzy

Nie inaczej jest z kebabem. W marcu za minimalną pensję można było kupić średnio 151 jego porcji, we wrześniu – 148. Porcji pierogów jeszcze wiosną można być mieć za tę kwotę 177, zaś obecnie 168. Potencjał zakupu pizzy spadł natomiast ze 113 porcji w marcu do 111 we wrześniu.

Jeszcze bardziej zmalała siła nabywcza osób o dochodach na poziomie mediany i wyższych. Za przeciętne wynagrodzenie w marcu można było kupić 299 kotletów schabowych, a we wrześniu – już o 20 mniej.

Wskaźnik Pyszne.pl, obrazujący zmianę poziomu cen w gastronomii, w październiku 2024 r. wyniósł 8,6 proc. Wciąż rośnie szybciej w ujęciu rocznym niż wskaźnik inflacji (w październiku 5 proc.).

Czytaj więcej

Polska w inflacyjnym czubie Unii. Gdzie ceny rosna jeszcze szybciej?
Reklama
Reklama

– W Polsce obserwujemy znaczny wzrost cen w gastronomii, czego efektem jest zrównanie się lub wręcz przekroczenie poziomów cen w stosunku do takich krajów jak choćby Włochy. Głównym powodem ich wzrostu są rosnące koszty działalności, przede wszystkim wzrost cen nośników energii, kosztów pracy oraz obciążeń podatkowych i parapodatkowych – wylicza Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych Akademii WSB, współautor indeksu.

Będzie coraz drożej

W kolejnych kwartałach branża obawia się przede wszystkim dalszego wzrostu kosztów pracy, cen nośników energii oraz zmian prawnych – szczególnie w zakresie podatków i parapodatków, które mogą utrudnić prowadzenie działalności.

– Cieszy nas utrzymujący się trend zamawiania jedzenia online. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że restauratorzy muszą mierzyć się z rosnącymi kosztami. Kluczowe będzie znalezienie równowagi pomiędzy koniecznością podnoszenia cen a chęcią utrzymania atrakcyjności oferty dla klientów. Liczymy, że wzrostowy trend zamówień na platformach dostaw wesprze restauratorów – mówi  Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Mimo kosztów rynek się rozwija.  W pierwszym półroczu przybyło 2,6 tys. restauracji, punktów ruchomych, firm cateringowych i barów – wynika z danych wywiadowni Dun&Bradstreet Poland.

- Rynek restauracji wzbogacił się o nieco ponad 1,4 tys. punktów, a o blisko 120 punktów urósł rynek firm kateringowych – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun&Bradstreet Poland. - Jednak najszybciej rosnącym sektorem polskiej gastronomii jest branża ruchomych placówek gastronomicznych, m.in. popularnych foodtrucków, która w ostatnim półroczu wzbogaciła się o blisko 0,6 tys. firm, co oznacza wzrost w porównaniu do końca 2023 roku o 11 proc. To tyle samo, ile wyniósł wzrost w całym 2023 roku – dodaje Starzyk.

Gastronomia
Starbucks w USA traci klientów. Sprzedaż rośnie na świecie mimo drogiej kawy
Gastronomia
Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama