Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej PMR rynek rozpoczął proces odbudowy po drastycznym spadku wartości o około jedną trzecią w 2020 r., ale jego wartość nie powróciła do poziomu sprzed pandemii. Firma PMR wskazuje, że proces odbudowy spowolniły restrykcje związane z pandemią oraz powolny powrót części aspektów życia społecznego i ruchu turystycznego. Co więcej, obecnie branża HoReCa (hotele, restauracje, catering) stoi przed wyzwaniem.

– Wzrost cen jest i będzie w nadchodzących latach jednym z kluczowych wyzwań dla rynku HoReCa w Polsce – mówi Justyna Zagórska, analityk rynku HoReCa w firmie PMR i autorka raportu. – Podwyżki cen żywności skutkują wysoką inflacją konsumencką oraz wysoką inflacją cen usług gastronomicznych. W najbliższym czasie nastąpią dalsze podwyżki cen usług gastronomicznych – dodaje. Długofalowo przeważać jednak będą czynniki o pozytywnym wpływie na rynek, takie jak przyzwyczajenie Polaków do korzystania z usług HoReCa, rosnąca mobilność czy rozwój turystyki - dodaje.

Czytaj więcej

W knajpach ceny też idą w górę. Zagrożenie, że Polacy się zniechęcą

Eksperci PMR prognozują, że w latach 2022-2027 średni roczny wzrost wartości rynku HoReCa wyniesie ponad 8 proc. – Nominalnie będzie to tempo wzrostu wyższe niż w latach 2015-2019, jednak napędzane inflacją, zwłaszcza w latach 2022-2023. Realnie średni wzrost wartości rynku HoReCa w okresie 2022-2027 będzie znacznie niższy – tłumaczy Justyna Zagórska.

Wyniki badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu w maju 2022 r. na próbie osób korzystających z usług HoReCa pokazują, że już w pierwszej połowie 2022 r. wzrost cen wpływał na zachowania Polaków na rynku gastronomicznym. – Z powodu wzrostu cen ponad połowa Polaków korzystających z usług HoReCa ogranicza wydatki na usługi restauracyjne. 66 proc. takich osób ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych, a 63 proc. rzadziej zamawia jedzenie w dowozie lub na wynos – wyjaśnia Justyna Zagórska i dodaje, że część osób, zamiast wyjścia do restauracji czy zamówienia posiłku w dowozie, wybierze samodzielne jego przygotowanie. W badaniu PMR 75 proc. Polaków korzystających z usług gastronomicznych zgodziło się również ze stwierdzeniem, że gotując samodzielnie, można zaoszczędzić.

PMR na potrzeby raportu przeprowadził także badanie ankietowe wśród przedstawicieli polskich lokali gastronomicznych i firm cateringowych. Dla 42 proc. głównym problemem w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gastronomicznej są wysokie koszty utrzymania lokalu, w tym koszty opłat za media czy zakupu półproduktów. 33 proc. wskazuje na barierę wysokich kosztów zatrudnienia pracowników.

Czytaj więcej

Polacy rzadziej chodzą do restauracji i mniej jeżdżą samochodami