Reklama
Rozwiń

Promocja dotowanych przez UE projektów nastręcza trudności

Połowa ankietowanych firm miała problemy z interpretacją przepisów związanych z obligatoryjną promocją dotowanych przez UE projektów

Publikacja: 14.12.2010 17:11

Promocja dotowanych przez UE projektów nastręcza trudności

Foto: Bloomberg

Tak wynika z analizy resortu rozwoju. Przedsiębiorców i instytucje otoczenia biznesu oraz jednostki naukowe, którzy otrzymały dotacje z programu "Innowacyjna Gospodarka" zapytano o znajomość wymagań promocyjnych dotyczących projektów finansowanych z tego programu. Chodzi np. o obowiązkowe umieszczanie tablic informacyjnych, znakowanie pism czy zamieszczanie informacji na stronach internetowych. Połowa badanych nie potrafiła też wymienić żadnego z dokumentów regulujących zasady promocji.

- Obowiązki związane z informacją i promocją są ważne, bo dzięki nim widać efekty realizacji polityki spójności w Polsce. To jedyny sposób, jaki ma Unia Europejska, aby dotrzeć do obywateli krajów członkowskich z informacją o swoim wkładzie w rozwój ich najbliższego otoczenia - podkreśla Marzena Chmielewska, dyrektor Departamentu Europejskiego w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Dodaje, że te obowiązki są jednak dosyć skomplikowane, zwłaszcza dla firm, dla których nazewnictwo związane z funduszami europejskimi może być "czarną magią".

- Dlatego zamiast kolejnych podręczników, zasad czy wytycznych instytucja, która udziela dotacji mogłaby przygotować każdemu beneficjentowi wyprawkę - prawidłowy zestaw logotypów (w kolorze i czarno-biały, w wersji elektronicznej i papierowej) z właściwą formułką i listą dokumentów, na których ten zestaw powinien się pojawić, ewentualnie z adresem specjalisty, który pomoże w razie kłopotów - radzi Chmielewska.

- Taka ściąga nie powinna mieć więcej niż dwie strony. I wtedy jest szansa, że każdy projekt unijny zostanie prawidłowo oznakowany - przewiduje ekspertka.

Reklama
Reklama

- Zdecydowana większość beneficjentów zna cele działań informacyjno–promocyjnych. Najtrudniej jest jednak prowadzić promocję mikro przedsiębiorstwom, w których najczęściej na właścicielu firmy spoczywa większość zadań z nią związanych - mówi Danuta Jabłońska, prezes Grupy Doradczej BDKM.

Wskazuje też, że najlepiej radzą sobie instytucje naukowe i otoczenia biznesu, które posiadają odpowiednie struktury oraz najczęściej duże doświadczenie w realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych.

- Dlatego warto wprowadzić pomoc dla mikro, małych i średnich firm w wypełnianiu obowiązków promocyjnych np. poprzez zamieszczanie na stronach internetowych instytucji zajmujących się wdrażaniem programu podręcznych informacji. Warto też uwrażliwić pracowników tych instytucji na wspieranie beneficjentów, a nie tylko ich rozliczanie - proponuje Jabłońska.

Tak wynika z analizy resortu rozwoju. Przedsiębiorców i instytucje otoczenia biznesu oraz jednostki naukowe, którzy otrzymały dotacje z programu "Innowacyjna Gospodarka" zapytano o znajomość wymagań promocyjnych dotyczących projektów finansowanych z tego programu. Chodzi np. o obowiązkowe umieszczanie tablic informacyjnych, znakowanie pism czy zamieszczanie informacji na stronach internetowych. Połowa badanych nie potrafiła też wymienić żadnego z dokumentów regulujących zasady promocji.

- Obowiązki związane z informacją i promocją są ważne, bo dzięki nim widać efekty realizacji polityki spójności w Polsce. To jedyny sposób, jaki ma Unia Europejska, aby dotrzeć do obywateli krajów członkowskich z informacją o swoim wkładzie w rozwój ich najbliższego otoczenia - podkreśla Marzena Chmielewska, dyrektor Departamentu Europejskiego w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Reklama
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama