Promocja dotowanych przez UE projektów nastręcza trudności

Połowa ankietowanych firm miała problemy z interpretacją przepisów związanych z obligatoryjną promocją dotowanych przez UE projektów

Publikacja: 14.12.2010 17:11

Promocja dotowanych przez UE projektów nastręcza trudności

Foto: Bloomberg

Tak wynika z analizy resortu rozwoju. Przedsiębiorców i instytucje otoczenia biznesu oraz jednostki naukowe, którzy otrzymały dotacje z programu "Innowacyjna Gospodarka" zapytano o znajomość wymagań promocyjnych dotyczących projektów finansowanych z tego programu. Chodzi np. o obowiązkowe umieszczanie tablic informacyjnych, znakowanie pism czy zamieszczanie informacji na stronach internetowych. Połowa badanych nie potrafiła też wymienić żadnego z dokumentów regulujących zasady promocji.

- Obowiązki związane z informacją i promocją są ważne, bo dzięki nim widać efekty realizacji polityki spójności w Polsce. To jedyny sposób, jaki ma Unia Europejska, aby dotrzeć do obywateli krajów członkowskich z informacją o swoim wkładzie w rozwój ich najbliższego otoczenia - podkreśla Marzena Chmielewska, dyrektor Departamentu Europejskiego w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Dodaje, że te obowiązki są jednak dosyć skomplikowane, zwłaszcza dla firm, dla których nazewnictwo związane z funduszami europejskimi może być "czarną magią".

- Dlatego zamiast kolejnych podręczników, zasad czy wytycznych instytucja, która udziela dotacji mogłaby przygotować każdemu beneficjentowi wyprawkę - prawidłowy zestaw logotypów (w kolorze i czarno-biały, w wersji elektronicznej i papierowej) z właściwą formułką i listą dokumentów, na których ten zestaw powinien się pojawić, ewentualnie z adresem specjalisty, który pomoże w razie kłopotów - radzi Chmielewska.

- Taka ściąga nie powinna mieć więcej niż dwie strony. I wtedy jest szansa, że każdy projekt unijny zostanie prawidłowo oznakowany - przewiduje ekspertka.

- Zdecydowana większość beneficjentów zna cele działań informacyjno–promocyjnych. Najtrudniej jest jednak prowadzić promocję mikro przedsiębiorstwom, w których najczęściej na właścicielu firmy spoczywa większość zadań z nią związanych - mówi Danuta Jabłońska, prezes Grupy Doradczej BDKM.

Wskazuje też, że najlepiej radzą sobie instytucje naukowe i otoczenia biznesu, które posiadają odpowiednie struktury oraz najczęściej duże doświadczenie w realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych.

- Dlatego warto wprowadzić pomoc dla mikro, małych i średnich firm w wypełnianiu obowiązków promocyjnych np. poprzez zamieszczanie na stronach internetowych instytucji zajmujących się wdrażaniem programu podręcznych informacji. Warto też uwrażliwić pracowników tych instytucji na wspieranie beneficjentów, a nie tylko ich rozliczanie - proponuje Jabłońska.

Tak wynika z analizy resortu rozwoju. Przedsiębiorców i instytucje otoczenia biznesu oraz jednostki naukowe, którzy otrzymały dotacje z programu "Innowacyjna Gospodarka" zapytano o znajomość wymagań promocyjnych dotyczących projektów finansowanych z tego programu. Chodzi np. o obowiązkowe umieszczanie tablic informacyjnych, znakowanie pism czy zamieszczanie informacji na stronach internetowych. Połowa badanych nie potrafiła też wymienić żadnego z dokumentów regulujących zasady promocji.

- Obowiązki związane z informacją i promocją są ważne, bo dzięki nim widać efekty realizacji polityki spójności w Polsce. To jedyny sposób, jaki ma Unia Europejska, aby dotrzeć do obywateli krajów członkowskich z informacją o swoim wkładzie w rozwój ich najbliższego otoczenia - podkreśla Marzena Chmielewska, dyrektor Departamentu Europejskiego w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży