Drogowcy wydają szybciej dotacje z UE niż kolejarze

W tym roku drogowcy wysłali do Brukseli faktury na 5,5 mld zł. Kolejarze tylko na 315 mln zł

Publikacja: 19.03.2012 17:02

Największe inwestycje drogowe i kolejowe są finansowane z tego samego programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". O ile drogowcy już w pełni korzystają ze wsparcia z Brukseli to kolej ma z tym duże problemy.

Od uruchomienia programu kolejarze zawarli 17 umów o dotacje na 7,29 mld zł. To tylko 36 proc. budżetu dla sektora kolejowego, który wynosi około 20,5 mld zł. W tym samym okresie drogowcy zawarli 61 umów na 41,21 mld zł. To już 88 proc. puli dla sektora drogowego (około 47 mld zł).

– Inni beneficjenci, w tym drogowcy, sięgają po dotacje. Kolejarzom to nie wychodzi. I to mimo że nie ma żadnych przeszkód prawnych ani formalnych, aby sektor kolejowy, w tym główny ich odbiorca czyli PKP PLK, z nich korzystał – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

Pozyskanie dotacji to początek. Dotowaną inwestycję trzeba zrealizować i rozliczyć. Z tym kolej też ma problemy. Podczas gdy drogowcy do 6 marca br. wydali 24 mld zł czyli ponad połowę (51%) pieniędzy, kolejarze przedstawili faktury o wartości 517 mln zł, co odpowiada 2,5 proc. przyznanych im środków.

W latach 2008-2011 Komisja Europejska zwróciła już drogowcom około 18 mld zł wydatków poniesionych na budowę polskich dróg. Kolej w tym samym czasie dostała zaledwie 205 mln zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za budowę i modernizacje torów, od początku roku wystąpiła do Brukseli o wypłatę 315 mln zł. Jak zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK kolejny wniosek o wypłatę unijnych pieniędzy spółka kolejowa wyśle na przełomie marca i kwietnia.

– Po podpisaniu umowy o dofinansowanie złożymy wniosek o płatność na 317 mln zł dotyczący budowy Lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie w ramach modernizacji trasy z Warszawy do Gdyni – mówi Dutkiewicz.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad składa wnioski o wypłatę unijnych dotacji co dwa miesiące. Od początku roku do Brukseli trafiły już 42 wnioski o płatność na łączną kwotę prawie 5,5 mld zł. Pieniądze trafią do Polski na przełomie II i III kwartału 2012 r.

Jak wyjaśnia Anna Bołtryk z biura prasowego GDDKiA, od momentu złożenia wniosku o płatność do uzyskania refundacji z Komisji Europejskiej upływa z reguły około 5-6 miesięcy. – W II kwartale br. spodziewamy się przelewu z Brukseli na około 1,8 mld zł. Wnioski o płatność zostały wysłane w październiku i listopadzie 2011 r. – mówi Bołtryk.

Kolejarze największych refundacji spodziewają się w latach 2014–2015. Z dotacji unijnych przyznanych na modernizacje linii kolejowych współfinansowane są m.in. rozpoczęte w zeszłym roku prace remontowe na 138,7 kilometrowej trasie od Krakowa do Rzeszowa. Inwestycja, warta w sumie 5 mld zł, ma się zakończyć w 2014 r.

Największe inwestycje drogowe i kolejowe są finansowane z tego samego programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". O ile drogowcy już w pełni korzystają ze wsparcia z Brukseli to kolej ma z tym duże problemy.

Od uruchomienia programu kolejarze zawarli 17 umów o dotacje na 7,29 mld zł. To tylko 36 proc. budżetu dla sektora kolejowego, który wynosi około 20,5 mld zł. W tym samym okresie drogowcy zawarli 61 umów na 41,21 mld zł. To już 88 proc. puli dla sektora drogowego (około 47 mld zł).

Pozostało 82% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży