Chodzi o miejskie projekty komunikacyjne, które w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte są w ZIT/RIT, przygotowane przez samorządy lokalne; ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnego; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczą pozostałych subregionów.
Pierwsza tura naborów wniosków koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego, a związana z transportem miejskim pod kątem ZIT/RIT, ruszyła w październiku ubiegłego roku i trwała do końca marca 2016. W przypadku ZIT alokacja wyniosła ponad 775 mln zł, w przypadku RIT subregionu północnego - 34 mln zł, a RIT subregionu południowego - ponad 90 mln zł (przy wsparciu projektów do 85 proc. ich wartości).
W połowie sierpnia do dofinansowania wybrano już projekty w subregionie południowym. W subregionie centralnym trwa ocena wniosków.
Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnego transportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, na wrzesień zaplanowano rozpoczęcie kolejnych. Jak wynika z harmonogramu naboru wniosków, zaktualizowanego przez zarząd województwa 26 lipca, planowana alokacja w subregionie centralnym sięgnie 262,4 mln zł (wartość ta obejmuje też przedsięwzięcia z dziedziny efektywnego oświetlenia miejskiego), w subregionie południowym - 7,5 mln zł (z oświetleniem), w zachodnim - 17,5 mln zł (z oświetleniem), a w północnym 38,8 mln zł (plus 6,5 mln zł na oświetlenie).
Wśród 18 projektów zgłoszonych w pierwszym naborze do ZIT znalazły się m.in.: zakupy taboru autobusowego przez samorządowych przewoźników z Katowic i Sosnowca (wartości projektów odpowiednio 139,4 mln zł i 129 mln zł), przez spółkę Transgór (projekt na 7,5 mln zł) czy warty 60 mln zł projekt PKM-u z Jaworzna (zakupu elektrycznych autobusów i potrzebnej infrastruktury).