Reklama
Rozwiń

Unijne dotacje na budowę centrów logistycznych

Rusza opóźniony konkurs transportowy – do wzięcia ok. 440 mln zł

Publikacja: 09.06.2010 05:28

W 2009 roku przeładunki w naszych portach morskich spadły o ponad 20 proc. W 2008 roku wzrost wynosi

W 2009 roku przeładunki w naszych portach morskich spadły o ponad 20 proc. W 2008 roku wzrost wynosił ok. 14 proc. ?

Foto: Rzeczpospolita

Na rozwój transportu intermodalnego, czyli przewozów, głównie kontenerowych, z wykorzystaniem drogi morskiej, pociągów i ciężarówek, polscy przedsiębiorcy mogą do 2015 roku wydać z funduszy unijnych 111 mln euro. Wartość projektów, które mogą zostać zrealizowane dzięki temu wsparciu, szacowana jest na ok. 250 mln euro.

Na pieniądze czekają m.in. PKP Cargo i nasze porty morskie. – Jesteśmy w trakcie poprawiania rentowności intermodalnej części naszego biznesu, dopiero po jej zakończeniu okaże się, jakie pieniądze na kolejne inwestycje będą nam potrzebne. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy zacząć budowę centrum logistycznego w Poznaniu-Franowie – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Weryfikacja planów inwestycyjnych związana jest z załamaniem się w 2009 roku rynku przewozów intermodalnych. Wówczas polskie porty morskie przeładowały o ponad 20 proc. kontenerów mniej niż w roku 2008.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku liczba kontenerów przeładowanych w zachodniopomorskich portach wzrosła o ok. 40 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. – Warto jednak pamiętać, że porównujemy się do wyjątkowo trudnego roku 2009, kiedy gospodarka światowa przeżywała kryzys. Straty odrobimy dopiero w przyszłym roku – uważa Maciej Matczak, ekspert transportu morskiego.

Wraz ze wzrostem przeładunków wróciła potrzeba inwestycji.W konkursie po dotacje chce też wystartować zarząd zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście. – Rozbudowujemy terminal do przeładunku kontenerów, będziemy budować plac składowy, drogi dojazdowe – wylicza Paweł Adamarek, członek zarządu spółki zarządzającej portami. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 33 mln zł. W gdańskim porcie od stycznia 2007 roku działa terminal kontenerowy DCT. Obecnie jego zdolność przeładunkowa to 500 tys. kontenerów. Docelowo ma ona wzrosnąć do 2 mln.

Spółki na pieniądze czekają już trzy i pół roku. I nie zobaczą ich wcześniej niż za rok. – Jeszcze w czerwcu ogłosimy konkurs – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Odbędzie się to z co najmniej rocznym opóźnieniem. W lipcu 2009 r. został przyjęty program pomocowy – dokument niezbędny, by ogłosić nabór wniosków w konkursach. – Po przeprowadzeniu pierwszych konkursów okazało się, że kryteria są tak skonstruowane, że ich rozstrzyganie długo trwa, m.in. przez konieczność dostarczenia dokumentów środowiskowych i analizy finansowo-ekonomicznej dopiero przy drugim etapie. Część ubiegających się miała te dokumenty, startując w konkursie, część musiała dopiero czekać na ich uzyskanie – wyjaśnia Anna Siejda.

Teraz wszyscy muszą dysponować kompletem dokumentów w momencie złożenia wniosków. Ostatnie zmiany, które zrównają szansę wszystkich chętnych na pieniądze z unii, mają wejść w życie w przyszłym tygodniu.

[ramka][srodtytul]Intermodalne dotacje[/srodtytul]

W konkursie o dotacje unijne na rozwój transportu intermodalnego mogą startować m.in. zarządcy portów morskich i operatorzy logistyczni. Dotacje będą przyznawane na budowę terminali przeładunków, wyposażenie tych obiektów i na zakup taboru. Pula przeznaczona do podziału wynosi 111 mln euro, 10 proc. zostanie przeznaczone na rezerwę.

Dofinansowanie do poszczególnych projektów nie może przekraczać 20 mln euro. Konkurs ma zostać ogłoszony w tym miesiącu, nabór wniosków ma się zakończyć na jesieni, a jego wyniki poznamy na początku 2011 roku. Pierwsze pieniądze mogą zostać wypłacone dopiero latem przyszłego roku. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Na rozwój transportu intermodalnego, czyli przewozów, głównie kontenerowych, z wykorzystaniem drogi morskiej, pociągów i ciężarówek, polscy przedsiębiorcy mogą do 2015 roku wydać z funduszy unijnych 111 mln euro. Wartość projektów, które mogą zostać zrealizowane dzięki temu wsparciu, szacowana jest na ok. 250 mln euro.

Na pieniądze czekają m.in. PKP Cargo i nasze porty morskie. – Jesteśmy w trakcie poprawiania rentowności intermodalnej części naszego biznesu, dopiero po jej zakończeniu okaże się, jakie pieniądze na kolejne inwestycje będą nam potrzebne. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy zacząć budowę centrum logistycznego w Poznaniu-Franowie – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony