Unijne dotacje na budowę centrów logistycznych

Rusza opóźniony konkurs transportowy – do wzięcia ok. 440 mln zł

Publikacja: 09.06.2010 05:28

W 2009 roku przeładunki w naszych portach morskich spadły o ponad 20 proc. W 2008 roku wzrost wynosi

W 2009 roku przeładunki w naszych portach morskich spadły o ponad 20 proc. W 2008 roku wzrost wynosił ok. 14 proc. ?

Foto: Rzeczpospolita

Na rozwój transportu intermodalnego, czyli przewozów, głównie kontenerowych, z wykorzystaniem drogi morskiej, pociągów i ciężarówek, polscy przedsiębiorcy mogą do 2015 roku wydać z funduszy unijnych 111 mln euro. Wartość projektów, które mogą zostać zrealizowane dzięki temu wsparciu, szacowana jest na ok. 250 mln euro.

Na pieniądze czekają m.in. PKP Cargo i nasze porty morskie. – Jesteśmy w trakcie poprawiania rentowności intermodalnej części naszego biznesu, dopiero po jej zakończeniu okaże się, jakie pieniądze na kolejne inwestycje będą nam potrzebne. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy zacząć budowę centrum logistycznego w Poznaniu-Franowie – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Weryfikacja planów inwestycyjnych związana jest z załamaniem się w 2009 roku rynku przewozów intermodalnych. Wówczas polskie porty morskie przeładowały o ponad 20 proc. kontenerów mniej niż w roku 2008.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku liczba kontenerów przeładowanych w zachodniopomorskich portach wzrosła o ok. 40 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. – Warto jednak pamiętać, że porównujemy się do wyjątkowo trudnego roku 2009, kiedy gospodarka światowa przeżywała kryzys. Straty odrobimy dopiero w przyszłym roku – uważa Maciej Matczak, ekspert transportu morskiego.

Wraz ze wzrostem przeładunków wróciła potrzeba inwestycji.W konkursie po dotacje chce też wystartować zarząd zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście. – Rozbudowujemy terminal do przeładunku kontenerów, będziemy budować plac składowy, drogi dojazdowe – wylicza Paweł Adamarek, członek zarządu spółki zarządzającej portami. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 33 mln zł. W gdańskim porcie od stycznia 2007 roku działa terminal kontenerowy DCT. Obecnie jego zdolność przeładunkowa to 500 tys. kontenerów. Docelowo ma ona wzrosnąć do 2 mln.

Spółki na pieniądze czekają już trzy i pół roku. I nie zobaczą ich wcześniej niż za rok. – Jeszcze w czerwcu ogłosimy konkurs – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Odbędzie się to z co najmniej rocznym opóźnieniem. W lipcu 2009 r. został przyjęty program pomocowy – dokument niezbędny, by ogłosić nabór wniosków w konkursach. – Po przeprowadzeniu pierwszych konkursów okazało się, że kryteria są tak skonstruowane, że ich rozstrzyganie długo trwa, m.in. przez konieczność dostarczenia dokumentów środowiskowych i analizy finansowo-ekonomicznej dopiero przy drugim etapie. Część ubiegających się miała te dokumenty, startując w konkursie, część musiała dopiero czekać na ich uzyskanie – wyjaśnia Anna Siejda.

Teraz wszyscy muszą dysponować kompletem dokumentów w momencie złożenia wniosków. Ostatnie zmiany, które zrównają szansę wszystkich chętnych na pieniądze z unii, mają wejść w życie w przyszłym tygodniu.

[ramka][srodtytul]Intermodalne dotacje[/srodtytul]

W konkursie o dotacje unijne na rozwój transportu intermodalnego mogą startować m.in. zarządcy portów morskich i operatorzy logistyczni. Dotacje będą przyznawane na budowę terminali przeładunków, wyposażenie tych obiektów i na zakup taboru. Pula przeznaczona do podziału wynosi 111 mln euro, 10 proc. zostanie przeznaczone na rezerwę.

Dofinansowanie do poszczególnych projektów nie może przekraczać 20 mln euro. Konkurs ma zostać ogłoszony w tym miesiącu, nabór wniosków ma się zakończyć na jesieni, a jego wyniki poznamy na początku 2011 roku. Pierwsze pieniądze mogą zostać wypłacone dopiero latem przyszłego roku. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Na rozwój transportu intermodalnego, czyli przewozów, głównie kontenerowych, z wykorzystaniem drogi morskiej, pociągów i ciężarówek, polscy przedsiębiorcy mogą do 2015 roku wydać z funduszy unijnych 111 mln euro. Wartość projektów, które mogą zostać zrealizowane dzięki temu wsparciu, szacowana jest na ok. 250 mln euro.

Na pieniądze czekają m.in. PKP Cargo i nasze porty morskie. – Jesteśmy w trakcie poprawiania rentowności intermodalnej części naszego biznesu, dopiero po jej zakończeniu okaże się, jakie pieniądze na kolejne inwestycje będą nam potrzebne. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy zacząć budowę centrum logistycznego w Poznaniu-Franowie – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Pozostało 81% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży