Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Większe wpływy i bezpieczeństwo

Po wprowadzeniu pakietu paliwowego w sierpniu 2016 r. nastąpił 20-procentowy wzrost zapotrzebowania na legalne paliwo. Osłabienie szarej strefy przyniosło wielorakie korzyści.

Aktualizacja: 07.09.2017 18:13 Publikacja: 06.09.2017 20:30

O zmianach na rynku paliw dyskutowano podczas panelu „Wyzwania dla polskiego sektora paliwowego”

O zmianach na rynku paliw dyskutowano podczas panelu „Wyzwania dla polskiego sektora paliwowego”

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

„Wyzwania dla polskiego sektora paliwowego" – pod takim hasłem dyskutowano w Krynicy o zmianach na rynku paliw. – Sektor paliwowy jest jednym z ważniejszych dla państwa i dlatego jest objęty ochroną rządu – tłumaczył Marian Banaś, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, odpowiedzialny za Krajową Administrację Skarbową. Resort szacuje, że od 2009 do 2015 roku budżet stracił 262 mld zł z powodu uszczupleń podatkowych. – Stworzyliśmy Krajową Administrację Skarbową. Wcześniej formacje były rozdrobnione, nawet współpraca między nimi była utrudniona – wyjaśnił Banaś.

Krajowa Administracja Skarbowa powstała z trzech służb i umożliwiła skomasowanie informacji dotyczących podmiotów, analizę danych i ocenę ryzyka popełnienia przestępstwa.

– Do 2016 roku za tego rodzaju wyłudzenia kara traktowana była jako wykroczenie, a nie przestępstwo. To zachęcało do patologii. Wraz z wprowadzeniem pakietu paliwowego wyłudzenie powyżej 10 mln zł zagrożone jest karą od pięciu lat wzwyż – porównywał Banaś. Kolejne regulacje to wymóg zapłacenia VAT w ciągu pięciu dni za przywóz paliwa z Unii Europejskiej. Wzrosły też kary za uchybienia. Wprowadzony rok temu pakiet paliwowy zastopował patologie. W pierwszym półroczu dodatkowe wpływy z handlu paliwami sięgnęły 17,5 mld zł. Każdy wjeżdżający samochód z paliwem musi być zarejestrowany. Uchybienie oznacza 50 tys. zł kary, a powtórny brak rejestracji stratę koncesji.

Od września 2016 roku obowiązuje monitoring przewozów, wcześniej prowadzony okresowo. Marian Banaś tłumaczył, że w okresach kontroli wiele cystern czekało w Czechach czy na Węgrzech i tamten system był nieskuteczny.

– Mamy dużą wykrywalność, rozbiliśmy kilka grup przestępczych. Proceder dotyczył nie tylko paliw, ale i handlu odzieżą z Chin, elektroniką – dodał szef KAS. W efekcie działań skarbówki wygasło ok. tysiąca koncesji na obrót paliwami.

W momencie wprowadzenia pakietu paliwowego w sierpniu 2016 roku, w jednym miesiącu nastąpił 20-procentowy wzrost zapotrzebowania na legalne paliwo. Osłabienie szarej strefy przyniosło wielorakie korzyści. – Wyższe są podatki. Po drugie zniknęło zaburzenie wolnej konkurencji. Uczciwi przedsiębiorcy byli bez szans w starciu z grubymi rybami szarej strefy. Wreszcie powiększyło się bezpieczeństwo energetyczne Polski – wymienił Maciej Małecki, sekretarz stanu z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

– Jeżeli w polskich magazynach zapasy muszą wystarczyć na 90 dni funkcjonowania gospodarki, to okazało się, że przy 30-procentowym wzroście zapotrzebowania ze strony klientów, nasza gospodarka była niedoszacowana. W potencjalnej sytuacji kryzysowej zapasy starczały nie na 90 dni, ale na 70 – podliczał Małecki.

Dodał, że w 2007 roku luka wynosiła 7 mld zł, w 2016 roku już 50 mld zł. – W ciągu ośmiu lat rządów PO luka wzrosła siedmiokrotnie. Jedna piąta z tego przypadła na sektor paliwowy. Tegoroczny wzrost wpływów do budżetu, blisko 20 mld zł, zapewni środki na program 500+. Skorzystali także uczciwi przedsiębiorcy – wskazał minister Małecki.

Rok funkcjonowania pakietu paliwowego podsumowują przedsiębiorstwa. – Notujemy rekordowe wyniki: od 1 sierpnia do końca grudnia 2016 roku wzrost wydań paliw w OLPP sięgnął 23 proc., gdy liczyliśmy na 15 proc. Nie wszystko można przypisać likwidacji szarej strefy, nastąpił również wzrost konsumpcji, choćby z programu Rodzina 500+ i wzrostu PKB – przyznał Paweł Stańczyk, prezes OLPP. Wiosną 2017 roku, w kwietniu, maju i czerwcu, wzrost sięgnął już 30 proc. Popyt jest tak duży, że OLPP musi budować nowe magazyny na 300 tys. m sześc.

Rekordowe przychody i zyski notuje również PKN Orlen. – W pierwszym półroczu wzrost sprzedaży oleju napędowego wyniósł 27 proc. – przypomniał Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen. Podkreślił, że administracja skarbowa musi być przygotowana na odrodzenie się szarej strefy. – Wcześniej stosowała barwienie oleju napędowego – przypomniał.

Rekordowe przychody i wpływy poprawiły możliwości inwestycyjne uczciwych podmiotów. – Rozwijaliśmy rafinerię i sieć detaliczną. Po wprowadzeniu pakietu rynek zmienił się skokowo i opublikowaliśmy odważny plan na najbliższe lata – wyjaśnił Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu ds. strategii i rozwoju Grupy Lotos.

Podkreślił, że zamiast mało opłacalnego eksportu spółka lokuje nadwyżki produkcji na chłonnym rynku krajowym. – To umacnia wyniki naszego projektu, czyli instalacji głębszego przerobu ropy naftowej – dodał prezes Lotosu.

Zyski umożliwią silnym spółkom pracę nad paliwami alternatywnymi, które za 10–20 lat mogą stać się istotną częścią sprzedaży. W Niemczech Orlen sprzedaje na stacjach paliw wodór, ma też, podobnie jak Lotos, ładowarki do aut elektrycznych.

http://www.forum-ekonomiczne.pl

Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego