Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Pandemia wywołała trwałe zmiany nie tylko w stylu pracy

Nie będzie powrotu do świata sprzed Covid-19. Zarówno firmy, jak i ich pracownicy już na stałe powinni się przygotować do większej elastyczności w działaniu.

Aktualizacja: 10.09.2021 11:51 Publikacja: 08.09.2021 19:30

Pracodawcy i pracownicy będą musieli zmienić podejście do rozwoju – podkreślali uczestnicy debaty

Pracodawcy i pracownicy będą musieli zmienić podejście do rozwoju – podkreślali uczestnicy debaty

Foto: Fotorzepa, Mariusz Szachowski

Wymuszone przez pandemię gwałtowne przejście na zdalną pracę i komunikację w firmach wywołało już trwałe zmiany w sposobie działania biznesu, w tym także pracy – zgadzali się uczestnicy debaty „Kompetencje przyszłości potrzebne są już dziś – czas na reskilling".

– Część zmian wymuszonych przez pandemię zostanie z nami na zawsze – przewiduje Alina Pszczółkowska, wiceprezes AstraZeneca Pharma Poland. Jak zaznaczała, przejście jej firmy na zdalną pracę – która okazała się bardzo efektywna – było tylko jedną ze zmian wywołanych przez pandemię. Covid-19 wpłynął również na podstawowy biznes spółki, gdyż radykalna zmiana funkcjonowania służby zdrowia wymusiła zmiany w sposobie prowadzenia badań przedklinicznych, w podejściu agencji regulacyjnych.

– Zmienił się świat, nabyliśmy kompetencje cyfrowe i przekonaliśmy się, że przejście na tryb online w wielu sprawach ułatwia życie – przypominał Piotr Wachowiak, profesor i rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który też jest przekonany, że nie wrócimy do dawnej normalności. Przyszłość to kompromis – spotkamy się w połowie drogi, tym bardziej że półtora roku zdalnych kontaktów pokazało, iż relacje online nie zastąpią w wielu przypadkach bezpośrednich relacji międzyludzkich. Tradycyjne dyskusje są bardziej kreatywne niż spotkania w sieci.

Na ten deficyt zdalnego działania zwracała też uwagę Alina Pszczółkowska, wspominając, że wiele nowych inicjatyw w firmie wynikało z codziennych, nierzadko przypadkowych, interakcji pracowników, które zanikły po przejściu na pracę z domu.

Wymuszona przez pandemię praca zdalna była efektywna, ale obciążająca psychicznie  – mówili uczestni

Wymuszona przez pandemię praca zdalna była efektywna, ale obciążająca psychicznie – mówili uczestnicy dyskusji w Karpaczu.

Foto: Fotorzepa, Mariusz Szachowski

Zadbać o psychikę

Na psychiczne wyzwania związane ze zdalną pracą zwracał uwagę Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Badanie, które przeprowadził wśród prawie tysiąca liderów projektów Erasmusa, wykazało, że pomimo wysokich kompetencji cyfrowych i społecznych wielu z nich nie potrafiło sobie poradzić ze stresem. W skali od 1 do 5 swoją umiejętność radzenia sobie ze stresem i dostosowania się do zmiennych warunków ocenili zaledwie na 1,7 pkt. Gdyby ta ocena była o 1 pkt wyższa, to udałoby się zachować połowę z 30 proc. projektów Erasmusa zawieszonych wskutek pandemii. Dlatego też – jak podkreślał Paweł Poszytek – kluczowe będzie teraz wsparcie psychologiczne. Tym bardziej że po pandemii czeka nas optymalizacja procesów. Część z nich wróci do tradycyjnej formy, ale część będzie już na stałe realizowana online.

Zdaniem Piotra Wachowiaka w najbliższej przyszłości pracodawcy powinni być przygotowani na trzy wyzwania. Pierwsze to wsparcie psychologiczne – konieczne zarówno w przypadku menedżerów, jak i pracowników. Drugim będzie zmiana roli przywódcy, która teraz powinna być wspierająca. Badania dowodzą, że z pandemią najlepiej poradziły sobie firmy, które potrafiły nawiązać dobrą relację z pracownikami.

Kolejne wyzwanie to wsparcie dla pracowników, które pomoże im efektywnie pracować z domu.

Przyszłość pracy w modelu hybrydowym prognozuje również Sebastian Stępak, prezes MSL Group. Zaznacza jednak, że nie będzie to sztywny model 50/50 czy 20/80; udział zdalnej pracy będzie fluktuował i będzie też zależny od wieku organizacji oraz wieku i sytuacji pracowników. (Wprawdzie młodzi ludzie są otwarci na pracę z domu, ale często nie mają odpowiednich warunków lokalowych).

Zmiany wywołane przez pandemię, w tym cyfryzacja, automatyzacja gospodarki, wymuszą też trwałą zmianę zestawu potrzebnych firmom i pracownikom kompetencji. Już to zresztą wymusiły, co widać np. po wzroście zapotrzebowaniu na specjalistów IT. Jak jednak zaznaczali uczestnicy debaty, nie sposób dzisiaj określić, jakie konkretne umiejętności będą potrzebne za pięć–dziesięć lat. Zdaniem Aliny Pszczółkowskiej kluczowe będą kompetencje miękkie, w tym umiejętność szybkiej adaptacji do zmian, krytycznego myślenia, ustawienia priorytetów i szybkiego uczenia się. Na te kompetencje, których znaczenie pokazała pandemia, AstraZeneca Pharma Poland stawia już od lat.

– Cały czas szukamy tego samego: otwartych, odpowiedzialnych i miłych ludzi, którzy staną się częścią naszej społeczności niezależnie od tego, gdzie pracują – mówił prezes MSL Group. Jak zaznaczał, dzisiaj jeszcze ważniejsze jest znaczenie zaufania – to, by pracownik był osobą, której można zaufać.

Jak w tej sytuacji kształcić przyszłe talenty? Rektor SGH zwracał uwagę, że każdy z nas jest talentem, tylko trzeba umieć ten talent odkryć. Dlatego tak ważne jest, by młodym ludziom przekazywać nie tylko wiedzę (tym bardziej że nie jesteśmy w stanie określić, jaka wiedza będzie potrzebna za dziesięć lat), ale także wartości i umiejętności. W tym umiejętność ciągłego uczenia się. Tak stara się robić SGH – nie mówimy o kształceniu, ale o kształtowaniu liderów – podkreślał Piotr Wachowiak. Według niego trzeba zmienić sposób nauczania w szkołach, które powinny uczyć umiejętności zdobywania i przetwarzania informacji, dostosowywania się do zmian.

Talenty przyszłości

Jak przypominał Paweł Poszytek, z analiz wynika, że warto się skoncentrować na czterech zestawach kompetencji: cyfrowych, społecznych, kognitywnych i menedżerskich. W tych pierwszych coraz ważniejsza będzie umiejętność współpracy i komunikacji z maszynami. Z kolei wśród kompetencji społecznych zyska na znaczeniu umiejętność podtrzymywania relacji w pracy. Coraz ważniejsza będzie też interdyscyplinarność.

Niezbędne będą więc elastyczność i gotowość do rozwoju. Jak mówiła Alina Pszczółkowska, o ile starsze pokolenia częściej oczekiwały, że pracodawca określi im ścieżkę kariery i wyśle na odpowiedni kurs, o tyle teraz zmienia się to podejście. Do tej zmiany dostosowała się AstraZeneca Pharma Poland, wprowadzając koncepcję Learning for Life. Zgodnie z nią ludzie uczą się przede wszystkich w codziennych doświadczeniach, w kontaktach ze współpracownikami. Szkolenia są trzecim elementem tego procesu i coraz częściej odbywają się online – przypadku AstraZeneki na dużej platformie e-learningowej. Alina Pszczółkowska przyznała, że nie jest łatwo przekonać ludzi do wzięcia odpowiedzialności za swoją edukację i rozwój. Tymczasem w dzisiejszych zmiennych warunkach nie da się już ułożyć ścieżki kariery dla każdego pracownika – potrzebne jest jego zaangażowanie we własny rozwój.

Jak zaznaczał Sebastian Stępak, MSL Group zachęca swoich pracowników, by budowali własne ścieżki kariery, uwzględniając także swoje pozazawodowe zainteresowania. Jego zdaniem, choć po pandemii MSL Group postara się wygospodarować czas na szkolenia, to skończyły się już czasy hurtowego podejścia – ogólnych szkoleń dla wszystkich. Piotr Wachowiak radził firmom, by zadbały o stworzenie pracownikom warunków do rozwoju, co pomoże im też polubić swoją pracę. Potrzebne jest więc indywidualne podejście do ludzi, a warto też postawić na mentoring i rozwój zespołowy (m.in. poprzez grywalizację). Bardzo ważne jest to, by firmy doceniały pracowników dbających o swój rozwój, a także zmieniły podejście do ocen pracowniczych, które powinny być rozmowami podsumowującymi – z wymianą opinii po obu stronach.

Wymuszone przez pandemię gwałtowne przejście na zdalną pracę i komunikację w firmach wywołało już trwałe zmiany w sposobie działania biznesu, w tym także pracy – zgadzali się uczestnicy debaty „Kompetencje przyszłości potrzebne są już dziś – czas na reskilling".

– Część zmian wymuszonych przez pandemię zostanie z nami na zawsze – przewiduje Alina Pszczółkowska, wiceprezes AstraZeneca Pharma Poland. Jak zaznaczała, przejście jej firmy na zdalną pracę – która okazała się bardzo efektywna – było tylko jedną ze zmian wywołanych przez pandemię. Covid-19 wpłynął również na podstawowy biznes spółki, gdyż radykalna zmiana funkcjonowania służby zdrowia wymusiła zmiany w sposobie prowadzenia badań przedklinicznych, w podejściu agencji regulacyjnych.

Pozostało 90% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej