Nowy szkolny myśliwiec ma dorównywać jastrzębiom

Armia chce jeszcze w tym roku wybrać nowy, doskonale wyposażony i uzbrojony samolot szkolno — bojowy. Wartość przetargu na 16 maszyn, który ma wystartować latem, przekracza 1,45 mld zł.

Aktualizacja: 17.06.2010 13:16 Publikacja: 17.06.2010 04:08

Armia zamierza w tym roku wybrać nowy, uzbrojony samolot szkolno-bojowy., ktory zastąpi dotychczasow

Armia zamierza w tym roku wybrać nowy, uzbrojony samolot szkolno-bojowy., ktory zastąpi dotychczasowe iskry

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski

[link=http://www.rp.pl/artykul/19417,472567_Szkolne_odrzutowce___jeszcze_w_tym_roku.html]„Rz” pierwsza napisała[/link] o przygotowywanych zakupach 16 odrzutowców spełniających rolę LIFT (Lead-In Fight Trainer) czyli samolotów szkolno — bojowych. Ministerstwo Obrony Narodowej ujawniło właśnie wymagania taktyczno — techniczne przyszłych samolotów do zaawansowanego treningu pilotów, którzy w przyszłości usiądą za sterami F16.

[srodtytul]Superradar i rakiety na pokładzie[/srodtytul]

Już nie ma wątpliwości: Siły Powietrzne nie są zainteresowane używanymi maszynami, w grę wchodzą wyłącznie samoloty fabrycznie nowe, ze wszystkimi niezbędnymi certyfikatami i dopuszczeniami do eksploatacji na obszarze NATO. W przetargu producenci będą mogli liczyć na dodatkowe punkty za większą prędkość i maksymalny zasięg maszyn. Odrzutowce muszą mieć doskonały radar i manewrować tak sprawnie jak samoloty bojowe. Do tego zintegrowane urządzenia nawigacyjne muszą odpowiadać wyposażeniu jastrzębi. Samolot LIFT powinien wytrzymać co najmniej 8 tys. godzin lotu.

Szkoleniowy płatowiec ma być dostosowany do przenoszenia różnych systemów uzbrojenia z amerykańskimi rakietami Sidewinder czy Mawerick włącznie.

Zdaniem lotniczych ekspertów siły powietrzne wyjątkowo wysoko stawiają poprzeczkę przyszłym dostawcom całego systemu LIFT — bo poza 16 odrzutowcami kontraktowany będzie program szkoleniowy z niezbędnymi symulatorami lotu i zabezpieczenia logistycznego.

[srodtytul]Najbliżej Golden Eagle[/srodtytul]

— Już na pierwszy rzut oka najbliższy spełnieniu technicznych warunków byłby koreański samolot T 50 Golden Eagle. Ale w moim przekonaniu nawet ten najdroższy, oferowany Polsce LIFT miałby kłopoty ze spełnieniem wszystkich wyjątkowo wyśrubowanych warunków technicznych — mówi Grzegorz Hołdanowicz redaktor naczelny fachowego pisma Raport WTO. Ujawnione wymagania bez wątpienia przekreślają rozważany dotąd pomysł przejęcia używanych i zmodernizowanych samolotów szkolnych Hawk od armii fińskiej.

— Zamierzamy szybko uruchomić procedury przetargowe i dokonać wyboru samolotów jeszcze w tym roku. Tyle że te rekomendacje wydano jeszcze przed powodzią — zastrzega płk Wiesław Grzegorzewski dyrektor Departamentu Prasowo Informacyjnego MON.

Na liście potencjalnych dostawców samolotów LIFT, a więc także inwestorów offsetowych jest koncern Korean Aerospace Industries który oferuje tworzony z udziałem Lockheed Martin, odrzutowiec T 50 Golden Eagle. Jego konstrukcja i wyposażenie awioniczne zostały zaprojektowane tak by odpowiadały potrzebom przyszłych pilotów jastrzębi. O wejście na polski rynek zabiega też włoska Alenia. Jej szkolny odrzutowiec Aermacchi M 346 trafia właśnie do sił powietrznych Italii. Szanse w polskim przetargu ma też brytyjski BAE Systems z nową generacją samolotów Hawk AJT którą zamawia RAF, Indie a planuje kupić Irak.

[srodtytul]Przemysł liczy na offset[/srodtytul]

Wszystkie koncerny, łącznie z oferującym odrzutowiec L159 Alca czeskim zakładem Aero Vodochody, marzą o ekspansji i będą próbowały poprzez polski przetarg trafić na światowy rynek — przewiduje Bartosz Głowacki lotniczy ekspert Skrzydlatej Polski.

Resort obrony musi się spieszyć z rozstrzygnięciem konkursu bo w 2013 roku wygasa niezwykle kosztowna umowa z Amerykanami o szkoleniu pilotów myśliwców F 16. Kresu technicznej przydatności dobiegają też przestarzałe treningowe odrzutowce TS 11 Iskra, które konstruowano jeszcze w latach sześćdziesiątych. A trzeba jeszcze dać czas producentowi na wykonanie zamówienia i wdrożenie samolotów w polskich siłach powietrznych. Wydatki na samoloty muszą być kompensowane przede wszystkim inwestycjami i zamówieniami w krajowej zbrojeniówce. Wartość zobowiązań offsetowych nie może być niższa od wartości transakcji.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne