Ostateczny kształt sieci korytarzy transportowych kluczowych dla całej UE (TEN-T) zatwierdza Bruksela. Wyniki pracy urzędników poznamy w połowie tego roku. Wczoraj na nieformalnym posiedzeniu ministrów do spraw transportu Unii Europejskiej rozmawiano głównie o metodologii tworzenia sieci i sposobach oraz wysokości jej finansowania. Zarys już jest – jej ostateczny kształt ma być uzgodniony m.in. poprzez dwustronne rozmowy Komisji z zainteresowanymi państwami.
[srodtytul]Szukanie pieniędzy[/srodtytul]
Podczas posiedzenia Cezary Grabarczyk, polski minister infrastruktury, podkreślił konieczność uwzględnienia w rewizji sieci różnic w rozwoju infrastruktury starych i nowych państw członkowskich. Przyjęcie tego postulatu oznaczałoby większe wsparcie finansowe dla Polski.
Ministrowie odpowiedzialni za transport w Unii Europejskiej zgodzili się, że problemy z środkami finansowymi związane z kryzysem ekonomicznym nie powinny mieć wpływu na rozszerzanie sieci. Należy raczej pomyśleć o wprowadzeniu innych rozwiązań finansowych, które zachęcą kapitał prywatny do zaangażowania się w inwestycje związane z jej rozwojem. Ma to być jednak rozwiązanie doraźne, a nie alternatywa dla finansowania z budżetu unijnego.
Grabarczyk podkreślił znaczenie funduszy unijnych dla projektów mniej atrakcyjnych dla partnerów prywatnych, jednak ważnych z punktu widzenia rozwoju regionalnego.