Francuskie finanse pod lupą

Francuskie finanse są najsłabsze wśród krajów strefy euro o najwyższej nocie AAA. Paryż musi podjąć wielki wysiłek, aby zostać w tym gronie.

Publikacja: 26.07.2011 15:25

Nicolas Sarkozy

Nicolas Sarkozy

Foto: AFP

Kluczowa rola Nicolasa Sarkozy w łagodzeniu kryzysu w strefie euro przyczyniła się do odsunięcia na dalszy plan problemu długu w jego własnym kraju w ważnym okresie przed wyborami prezydenckimi. Jednak francuskie finanse są najsłabsze wśród krajów strefy euro o najwyższej nocie AAA, przywódca kraju jest pod stałą presją, by zapewnił Francji pozostanie w tym elitarnym klubie, gdy stara się o reelekcję w 2012 r.

Drugi pakiet pomocy dla Grecji, na czym tak bardzo zależało Sarkozy'emu, daje Francji nieco oddechu akurat wtedy, gdy rynki finansowe zaczęły uważniej przyglądać się jej kiepskim finansom publicznym.

Przed szczytem premie płacone przez Paryż za trzymanie francuskich papierów dłużnych zamiast poprawnych fiskalnie niemieckich obligacji wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu kilku tygodni, pokazując wątpiącym inwestorom, że Francja jest równie bezpiecznym portem jak inne kraje z oceną AAA: Austria, Finlandia, Niemcy, Luksemburg i Holandia.

- Znajdujemy się na krawędzi, jesteśmy najgorsi wśród krajów z notą AAA. Francja musi podjąć wielki wysiłek, aby zostać w tym gronie — uważa Philippe Delienne, prezes Conviction Asset Management, który zarządza aktywami o wartości 1,2 mld euro.

Wszystkie trzy agencje ratingowe potwierdziły ocenę AAA dla Francji w ostatnich 8 miesiącach. Jednak zdaniem Alessandro Giansantiego, speca w banku ING od stóp procentowych, przyszło im to zbyt łatwo, bo Francja jest ważnym graczem w strefie euro. — Istnieje pewna pobłażliwość wobec Francji, bo jeśli spojrzeć na jej fundamentalne dane gospodarcze, zwłaszcza na deficyt, to ocena powinna być obniżona — wyjaśnił.

ING ocenia, że francuska gospodarka i finanse zasługują bardziej na ocenę AA+, jak Belgia, choć Giansanti plasuje Francję wyżej niż USA,. którym jego bank dałby teraz tylko A+.

Gdyby Francja straciła ocenę AAA, to mogłoby dojść do zaniechania wysiłków dla uspokojenia kryzysu w strefie euro, bo wszystkie kraje z oceną AAA są poręczycielami funduszu stabilizacyjnego EFSF będącego trzonem każdego działania ratunkowego.

Agencja Standard & Poor's zapowiedziała w czerwcu, że chyba obniży ocenę Francji, jeśli rząd nie będzie bardziej stanowczo realizować reform. Agencja wyjaśniła, że jeśli Francja ma zachować obecną notę do połowy stulecia, to musi zrównoważyć budżet w ciągu 5 lat, czego nie zdołały zrobić od 1974 r. kolejne rządy lewicy czy prawicy.

Francja ma najwyższy deficyt, także pierwotny (bez spłaty odsetek) oraz dług ze wszystkich krajów o najwyższej nocie. Rząd spodziewa się, że dług publiczny wzrośnie w 2012 r. do 86,9 proc. PKB, a dopiero potem zacznie maleć. Wkład Francji w nowy pakiet pomocy Grecji (ok. 15 mld euro) zwiększy współczynnik zadłużenia — zapowiedział premier Francois Fillon.

Oznaką malejącej konkurencyjności międzynarodowej jest to, że Francja jako jedyny kraj z klubu trzech A miał w maju rekordowy deficyt na rachunku bieżącym. Łączne wydatki rządowe były w ostatnich 20 latach znacznie wyższe od średniej krajów OECD. Organizacja ta szacuje, że w tym roku wyniosą 55,3 proc. PKB, dając Francji drugie miejsce za Danią z 58,1 proc.

- Gdy spojrzeć na Francję przez pryzmat trzech A, to można stwierdzić, że ma najgorsze wyniki w finansach publicznych — uważa analityk z Fitcha, Maria Malas-Mroueh.

Rząd Francji chcąc utrzymać AAA zamierza zmniejszyć deficyt budżetowy z 5,7 proc. PKB w tym roku do 4,6 w 2012 i do unijnego limitu 3 proc. rok później. W tym roku to jej uda się, ale za rok nie — uważa wielu ekonomistów i Komisja Europejska.

Nowy minister finansów Francois Baroin powiedział dziennikowi „Le Figaro", że w budżecie na 2012 r. trzeba będzie znaleźć więcej przychodów, zwłaszcza redukując wiele ulg podatkowych bardziej niż o 3 mld euro zakładane obecnie.

– Dzięki reformom i kontroli budżetu sprawowanej z determinacją Francja podobnie jak Niemcy ma zaufanie inwestorów do jej obligacji, uważanych za jedne z najbezpieczniejszych — stwierdził.

Deficyt będzie jednym z głównych tematów kampanii przed wyborami w dwóch turach w kwietniu i maju.

- Niezależnie od tego, czy Nicolas Sarkozy zostanie, czy wygra lewica, dojdzie i tak do zaciskania pasa po wyborach, aby osiągnąć to, czego nie zrobiono wcześniej — uważa Thierry Millon z Allianz GI Investments Europe, który zarządza sumą 123 mld euro. — Nasi politycy są doskonale świadomi ryzyka, jakie podejmują, jeśli pozwolą wymknąć się spod kontroli finansom publicznym. Kryzys jest tego dowodem — dodał.

 

Kluczowa rola Nicolasa Sarkozy w łagodzeniu kryzysu w strefie euro przyczyniła się do odsunięcia na dalszy plan problemu długu w jego własnym kraju w ważnym okresie przed wyborami prezydenckimi. Jednak francuskie finanse są najsłabsze wśród krajów strefy euro o najwyższej nocie AAA, przywódca kraju jest pod stałą presją, by zapewnił Francji pozostanie w tym elitarnym klubie, gdy stara się o reelekcję w 2012 r.

Drugi pakiet pomocy dla Grecji, na czym tak bardzo zależało Sarkozy'emu, daje Francji nieco oddechu akurat wtedy, gdy rynki finansowe zaczęły uważniej przyglądać się jej kiepskim finansom publicznym.

Pozostało 86% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli