Mikrofirmy: raczej wzrost obrotów niż zysku

Ponad połowa mikrofirm wprowadziła w ostatnich dwóch latach nowe produkty, a co najmniej czterech na dziesięciu obsługuje nową grupę klientów. Ale ponad połowa zauważa, że od 2010 roku spadły im zyski, a 44 proc. przyznaje, że obroty. Wzrost obrotów odnotowała co czwarta firma, a zysków – 19 proc.

Publikacja: 18.09.2012 18:02

Mikrofirmy: raczej wzrost obrotów niż zysku

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Tak wynika z raportu „Mikroprzedsiębiorca zdobywać czy przetrwać?' Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy przygotowanego we współpracy merytorycznej Fundacji Centrum Organizacji Pożyczkowych (Microfinance Centre for Central and Eastern Europe and

the New Independent States). Badanie było na próbie 500 mikroprzedsiębiorców. Gdzie pracuje do dziewięciu osób.

Z badania wynika, że prawie co piąta firma (19 proc) działa więcej niż 24 lata, czyli powstała przed transformacją systemową. Tylko 12 proc. eksportuje, pozostali działają głownie na rynkach lokalnych.

Większość (70 proc) zatrudnia pracowników, ale w co trzeciej firmie jest to tylko jeden pracownik, który kooperuje z właścicielem.

Prawie co trzecia mała firmy (29 proc) zajmuje się handlem. Zdecydowanie mniej mikrofirm funkcjonuje w budownictwie (13 proc.) lub prowadzi działalność naukową, doradczą itp. (11 proc.). Jedynie co dziesiąte mikroprzedsiębiorstwo prowadzi działalność produkcyjną – jest to dziedzina wymagająca największych inwestycji w chwili rozpoczynania działalności.

Ponad 40 proc.ma roczny obrót powyżej 100 tysięcy złotych, zaś tylko co dziesiąta firma ma obrót poniżej 25 tysięcy złotych. Najwięcej firm o najwyższych obrotach znajdziemy wśród mikrofirm o największym zatrudnieniu (aż 47 proc. firm zatrudniających od sześciu do dziewięciu osób deklaruje obroty powyżej miliona) oraz o zasięgu międzynarodowym (26 proc.).

Polskie mikroprzedsiębiorstwa częściej postrzegają konkurencję jako inspirację (54 proc.) aniżeli zagrożenie (31 proc.)91 proc. firm posiada dostęp do Internetu, trzy czwarte korzysta z bankowości internetowej, a połowa posiada stronę internetową własnej firmy.

Mimo wysokiej penetracji dostępu do Internetu wykorzystanie płatności internetowych (8 proc.), czy sprzedaży produktów i usług za pomocą Internetu nie jest jeszcze popularne (13 proc.) wśród przedsiębiorców.

Dziewięciu na dziesięciu mikroprzedsiębiorców (91 proc. ) ma dostęp do Internetu, a ponad dwie trzecie (69 proc. ) korzysta z poczty elektronicznej oraz wysyła wiadomości w formie e-mail. O wpis, wizytówkę w katalogu firm online zadbało 59 proc. badanych, podczas gdy stronę założyło 51 proc. Jednym z częściej wykorzystywanych obszarów jest bankowość internetowa. Trzy czwarte badanych deklaruje, że korzysta z tej usługi, co może wynikać z niższych opłat za dokonywane płatności właśnie za pomocą Internetu. O ile bankowość internetowa jest bardzo popularna, to możliwość realizacji płatności za zakupiony produkt lub usługę na stronie internetowej firmy jest jednym z najmniej wykorzystywanych narzędzi. Płatności online pojawiają się u 8 proc. badanych.

Mikroprzedsiębiorstwa wykorzystują Internet również do celów marketingowych. Badani dość często reklamują się (27 proc.) i pozycjonują w wyszukiwarkach (22 proc.) oraz wysyłają materiały promocyjne w formie e-mail (26proc.). Analogicznie jak płatności online wykorzystanie Internetu do zarządzania zamówieniami nie jest jeszcze upowszechnione. Ponad jedna czwarta przyjmuje zamówienia przez własną stronę www, a co siódma przez komunikator internetowy.

Mikroprzedsiębiorstwa w porównaniu do końca 2010 roku dostrzegają głównie negatywne skutki. Blisko trzy czwarte badanych (70 proc.) przyznaje, że koszty wzrosły Pozytywne efekty – zdecydowany wzrost wolumenu asortymentu można było natomiast zaobserwować u 11 proc. badanych. Mikroprzedsiębiorstwa są raczej mało ekspansywne geograficznie – dla 69 proc. badanych sytuacja w tym obszarze nie uległa zmianie, natomiast w przypadku 14 proc. skala działalności została ograniczona. Takie zjawisko częściej występowało wśród firm z najniższym obrotem (poniżej 25 tys. zł i tych, które przewidują pogorszenie sytuacji firmy w najbliższym roku.)

W porównaniu z rokiem 2010 blisko trzy czwarte (74 proc.) nie zmieniło zatrudnienia. Zwalniało 17 proc. mikroprzedsiębiorstw – relatywnie częściej była to branża budowlana i produkcja spożywcza i przemysłowa. Zatrudniała co dziesiąta firma.

Zdaniem 40 proc. mikroprzedsiębiorstw sytuacja w najbliższym roku się pogorszy. Przewidywane pogorszenie może być spowodowane między innymi zapowiadanymi zmianami w dotowaniu unijnym.Poprawę sytuacji przewiduje natomiast 18 proc.

Prawie  trzy czwarte mikroprzedsiębiorstw (71 proc.) posiada doprecyzowaną przewagę konkurencyjną, a dwie trzecie (66 proc.) określoną grupę docelową, co świadczy o dobrym poziomie podstaw zarządzania na poziomie wizyjnym. Jednakże jedynie 17 proc. przyznaje, że ma plany większych inwestycji (operacyjny poziom). Najczęściej takie plany charakteryzują właścicieli firm międzynarodowych.  Powszechnie panujące przekonanie, że mikroprzedsiębiorca pracuje więcej i nie ma urlopu zdaje się potwierdzać – 43 proc. właścicieli mikrofirm nie ma dni wolnych, w których nie sprawdzaliby, co się dzieje w jego firmie. Może to świadczyć o niedostatecznej organizacji pracy, braku delegowania obowiązków (bo nie ma takich zasobów) lub nadmiaru obowiązków.

Tak wynika z raportu „Mikroprzedsiębiorca zdobywać czy przetrwać?' Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy przygotowanego we współpracy merytorycznej Fundacji Centrum Organizacji Pożyczkowych (Microfinance Centre for Central and Eastern Europe and

the New Independent States). Badanie było na próbie 500 mikroprzedsiębiorców. Gdzie pracuje do dziewięciu osób.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej