Paryż bez oznak kryzysu

Mimo załamania rynku w Europie producenci szykują wiele nowych aut

Aktualizacja: 27.09.2012 03:35 Publikacja: 27.09.2012 03:35

Opel Adam ma konkurować z Fiatem 500, Audi A1 i Citroenem DS3

Opel Adam ma konkurować z Fiatem 500, Audi A1 i Citroenem DS3

Foto: AP

Od eleganckich kolacji z przedstawicielami marek rozpoczął się w Paryżu Międzynarodowy Salon Samochodowy, który odbywa się tutaj co dwa lata, naprzemiennie z Frankfurtem.

W tym roku jednak, chyba bardziej, niż było to też w Paryżu cztery lata temu, usłyszymy od producentów nie tylko entuzjastyczne opinie o ich autach, ale i narzekania na sytuację gospodarczą w Europie i nieudolność polityków w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.

Do końca sierpnia sprzedaż aut w Europie spadła o 7,1 proc., a w krajach Południa ten spadek sięga przynajmniej jednej piątej. Tym razem na sytuację we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii, nie mówiąc o Grecji, narzekają nawet producenci luksusowych samochodów, najbardziej odpornych na kłopoty gospodarki. Ian Robertson, odpowiedzialny w BMW za sprzedaż i marketing, nie ukrywa obaw o sytuację na europejskim rynku i nie pozostawia złudzeń, że szybko się ona nie poprawi. Zatroskany jest także zazwyczaj optymistycznie nastawiony szef Hyundaia na Europę Alan Rushforth, który obawia się dalszego pogorszenia sytuacji.

Przy tym i BMW i Hyundai notują wzrost sprzedaży. W znacznie gorszej sytuacji są francuskie marki – Renault i PSA Peugeot/Citroen, europejska część Forda, Opel Vauxhall czy w dużej mierze uzależniony od rynku włoskiego Fiat. Bo to Europa ciągnie rynki w dół. Dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne mówi krótko: Europa to katastrofa.

Odbudowie rynku nie pomagają ani związkowcy, ani politycy, którzy stawiają na obronę miejsc pracy, a nie na poprawę kondycji branży. Koncernom jest bardzo trudno wyłączyć z produkcji jakąkolwiek fabrykę, obniżać zarobki, nie mówiąc już o cięciu zatrudnienia. Z ostrej restrukturyzacji Opla wycofał się General Motors, Marchionne pod naciskiem rządu negocjuje jakąś formę wsparcia państwa, która byłaby zgodna z unijnymi zasadami konkurencji. Bo żaden rząd nie ma pieniędzy na nowy program dopłat do kupna nowych aut przy złomowaniu starych. Na cięcie zatrudnienia w europejskich fabrykach zdecydował się jednak Ford, który wykorzystuje jedynie 65 proc. mocy.

– Producenci aut środkowego, najbardziej popularnego segmentu przeżywają właśnie powtórkę sprzed czterech lat – uważa Tim Urquhart, analityk z IHS Automotive.

Nękany kłopotami finansowymi Opel zaprezentuje najmniejsze auto – Adama, który będzie konkurował z tyską „500" Fiata, Audi1 i Citroenem DS3, który pokazuje model cabrio, i z Mini. Kultowa marka niemieckiego BMW jednak odjeżdża do przodu Mini Suvem Pacemenem, który łączy elementy wcześniejszego modelu Countrymana i sportowej sylwetki coupe. Najnowszy Seat Leon nie pozostawia już wątpliwości, tak jak jest to w przypadku czeskiej Skody, że należy do rodziny Volkswagena. Oszczędniejsze wnętrze zbudowane na wspólnej platformie z siostrzanymi modelami nie wzbudzi już zapewne takich emocji jak poprzednie modele, ale może skusić klientów. Na to samo liczy Ford, który w Paryżu pokaże nowy model Mondeo w wersji cztero- i pięciodrzwiowej. Samochody te trafią na rynek w najbliższych miesiącach.

Finanse
Duże długi mieszkańców w średnich miastach. Trudniej tu o dobre, stabilne dochody
Finanse
EBOR i Enterprise Investors inwestują w eTravel
Finanse
Oszczędności Polaków rosną szybciej niż ich długi. Kogo to martwi?
Finanse
Ofiary Berniego Madoffa odzyskały już 94 procent swoich pieniędzy
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Finanse
Chcesz obniżyć podatek PIT? To ostatni dzwonek na wpłatę na IKZE
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego