Reklama

Paryż bez oznak kryzysu

Mimo załamania rynku w Europie producenci szykują wiele nowych aut

Aktualizacja: 27.09.2012 03:35 Publikacja: 27.09.2012 03:35

Opel Adam ma konkurować z Fiatem 500, Audi A1 i Citroenem DS3

Opel Adam ma konkurować z Fiatem 500, Audi A1 i Citroenem DS3

Foto: AP

Od eleganckich kolacji z przedstawicielami marek rozpoczął się w Paryżu Międzynarodowy Salon Samochodowy, który odbywa się tutaj co dwa lata, naprzemiennie z Frankfurtem.

W tym roku jednak, chyba bardziej, niż było to też w Paryżu cztery lata temu, usłyszymy od producentów nie tylko entuzjastyczne opinie o ich autach, ale i narzekania na sytuację gospodarczą w Europie i nieudolność polityków w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.

Do końca sierpnia sprzedaż aut w Europie spadła o 7,1 proc., a w krajach Południa ten spadek sięga przynajmniej jednej piątej. Tym razem na sytuację we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii, nie mówiąc o Grecji, narzekają nawet producenci luksusowych samochodów, najbardziej odpornych na kłopoty gospodarki. Ian Robertson, odpowiedzialny w BMW za sprzedaż i marketing, nie ukrywa obaw o sytuację na europejskim rynku i nie pozostawia złudzeń, że szybko się ona nie poprawi. Zatroskany jest także zazwyczaj optymistycznie nastawiony szef Hyundaia na Europę Alan Rushforth, który obawia się dalszego pogorszenia sytuacji.

Przy tym i BMW i Hyundai notują wzrost sprzedaży. W znacznie gorszej sytuacji są francuskie marki – Renault i PSA Peugeot/Citroen, europejska część Forda, Opel Vauxhall czy w dużej mierze uzależniony od rynku włoskiego Fiat. Bo to Europa ciągnie rynki w dół. Dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne mówi krótko: Europa to katastrofa.

Odbudowie rynku nie pomagają ani związkowcy, ani politycy, którzy stawiają na obronę miejsc pracy, a nie na poprawę kondycji branży. Koncernom jest bardzo trudno wyłączyć z produkcji jakąkolwiek fabrykę, obniżać zarobki, nie mówiąc już o cięciu zatrudnienia. Z ostrej restrukturyzacji Opla wycofał się General Motors, Marchionne pod naciskiem rządu negocjuje jakąś formę wsparcia państwa, która byłaby zgodna z unijnymi zasadami konkurencji. Bo żaden rząd nie ma pieniędzy na nowy program dopłat do kupna nowych aut przy złomowaniu starych. Na cięcie zatrudnienia w europejskich fabrykach zdecydował się jednak Ford, który wykorzystuje jedynie 65 proc. mocy.

Reklama
Reklama

– Producenci aut środkowego, najbardziej popularnego segmentu przeżywają właśnie powtórkę sprzed czterech lat – uważa Tim Urquhart, analityk z IHS Automotive.

Nękany kłopotami finansowymi Opel zaprezentuje najmniejsze auto – Adama, który będzie konkurował z tyską „500" Fiata, Audi1 i Citroenem DS3, który pokazuje model cabrio, i z Mini. Kultowa marka niemieckiego BMW jednak odjeżdża do przodu Mini Suvem Pacemenem, który łączy elementy wcześniejszego modelu Countrymana i sportowej sylwetki coupe. Najnowszy Seat Leon nie pozostawia już wątpliwości, tak jak jest to w przypadku czeskiej Skody, że należy do rodziny Volkswagena. Oszczędniejsze wnętrze zbudowane na wspólnej platformie z siostrzanymi modelami nie wzbudzi już zapewne takich emocji jak poprzednie modele, ale może skusić klientów. Na to samo liczy Ford, który w Paryżu pokaże nowy model Mondeo w wersji cztero- i pięciodrzwiowej. Samochody te trafią na rynek w najbliższych miesiącach.

Od eleganckich kolacji z przedstawicielami marek rozpoczął się w Paryżu Międzynarodowy Salon Samochodowy, który odbywa się tutaj co dwa lata, naprzemiennie z Frankfurtem.

W tym roku jednak, chyba bardziej, niż było to też w Paryżu cztery lata temu, usłyszymy od producentów nie tylko entuzjastyczne opinie o ich autach, ale i narzekania na sytuację gospodarczą w Europie i nieudolność polityków w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Finanse
Ukraina znów bez porozumienia z wierzycielami. Restrukturyzacja w zawieszeniu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Finanse
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Finanse
BLIK o atakach hakerów. „Bezpieczeństwo użytkowników nie było zagrożone”
Finanse
Duża awaria Blika, nie działają płatności. Operator: Obserwujemy zewnętrzny atak
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Finanse
Silny jak polski konsument. Leasing liczy na inwestycje
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama