Firmy chcą inwestować. Leasing rośnie

Przedstawiciele sektora MŚP zamierzają inwestować i rozwijać prowadzony biznes.

Publikacja: 24.07.2013 19:06

Firmy chcą inwestować. Leasing rośnie

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak Mateusz Pawlak

Oznaki ożywienia widoczne są również na rynku leasingu. Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu sfinansowały w I połowie 2013 r. aktywa o wartości prawie 16 mld zł, notując 5,5-proc. wzrost

Według danych zawartych w raporcie „Skaner MŚP" na III kwartał 2013 r., przygotowanym na zlecenie EFL przez Keralla Research, ponad połowa przedstawicieli mikro, małych i średnich firm jest zdecydowana na zakupy (57,2 proc.). Badani zamierzają inwestować w obszar marketingu i reklamy, remonty w lokale i ich zakup, doposażenie biur oraz sprzęt IT. Przedsiębiorcy w trzecim kwartale będą również realizować zakupy środków transportu. Zwiększa się poza tym liczba deklarujących inwestycje w podnoszenie kwalifikacji swojego zespołu (17,4 proc.).

Podstawowym sposobem finansowania inwestycji przedsiębiorców jest tradycyjnie sięganie po wypracowany kapitał własny (87,8 proc.). Natomiast drugim instrumentem finansowym jest leasing - będzie się o niego starać 26,8 proc. przedsiębiorców. Dla porównania kredytem chce finansować inwestycje 19,2 proc. firm.

Związek Polskiego Leasingu podał właśnie, że wartość sfinansowanych przez firmy z branży leasingowej aktywów w I półroczu 2013 r. wyniosła łącznie prawie 16 mld zł. Porównując wynik z tym samym okresem ubiegłego roku, rynek wzrósł o 5,5 proc.

- Pierwsza połowa 2013 roku przyniosła znaczną poprawę kondycji branży leasingowej, kończąc tym samym okres stagnacji odczuwalny na rynku od ubiegłego roku – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

Według najnowszych prognoz branży, rynek leasingu ruchomości do końca roku powinien już zachować dodatnią dynamikę rozwoju, głównie dzięki finansowaniu pojazdów oraz dynamicznemu odbiciu na rynku nieruchomości. ZPL szacuje, że wzrost sfinansowanych aktywów sięgnie  6 proc.

Głównym motorem wzrostu rynku powinny być pojazdy lekkie. Wpływ na to będą mieć odnowienia umów na samochody osobowe z lat 2009-2010, kiedy to zakończenie odliczania VAT przy zakupie aut miało wpływ na masowe zakupy aut z „kratką". Zakupy aut przez firmy w 2013 są  też wspierane przez 3-letni okres wymiany aut (lata 2004, 2007 i 2010 z wyraźnie wyższą sprzedażą). Dodatkowo stopniowa odbudowa popytu krajowego w II połowie 2013 i w 2014 roku będzie miała pozytywne przełożenie na zakupy pojazdów ciężarowych i dostawczych do 3,5 tony.

Drugim motorem wzrostu rynku będą pojazdy ciężarowe, dzięki wejściu standardu emisji Euro 6 oraz oczekiwanej stopniowej poprawy sytuacji w strefie euro.

Sektor maszyn będzie korzystał na rozpoczętym w Polsce cyklu odrodzenia w gospodarce dzięki relatywnie wysokiemu stopniowi wykorzystania mocy produkcyjnych oraz utrzymywaniu w latach 2009-2013 inwestycji na relatywnie niskim poziomie (w relacji do poziomu z lat 2004-2008).

Wygaszanie funduszy rolnych z perspektywy 2007-2013 przełoży się wyhamowanie finansowania maszyn rolniczych w 2013 roku oraz ich istotny spadek w 2014 roku. W konsekwencji spadnie udział pożyczki w finansowaniu maszyn i aktywów ogółem. W skali całego rynku spadek ten zostanie w części zrekompensowany większym zainteresowaniem finansowania pozostałych aktywów (głównie pojazdów) za pomocą pożyczki.

Z kolei wzrosty spodziewane są w leasingu nieruchomości w latach 2013 – 2014 za sprawą dobrej kondycji rynku nieruchomości komercyjnych oraz korzystnych zmian prawnych zapisanych w obowiązującej od 2013 roku ustawie deregulacyjnej.

Finanse
Lokalność zyskuje na znaczeniu
Forum Funduszy 2025
Jak sprawić, by pieniądze Polaków wreszcie zaczęły pracować?
Finanse
W BGK o budowaniu odporności przez samorządy w trudnych czasach
Finanse
Bank Pekao ma przejąć PZU. Co dalej z Alior Bankiem?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse
Kto zastąpi Jerome’a Powella? Według Bloomberga – Scott Bessent