Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych proponuje firmom z pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) udział w misji gospodarczej do Etiopii i Tanzanii. Wyjazd jest organizowany w ramach realizowanego od 2010 r. Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowanego z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej".
Dotychczas firmy z pięciu wschodnich regionów jeździły z PAIiIZ po Europie, Azji (Chiny, Korea i Japonia) i USA. Teraz mogą wybrać się do Afryki. - Afryka jest bardzo atrakcyjnym obszarem gospodarczym. Przedsiębiorcy z Polski wschodniej mają wiele do zaoferowania. Dużym zainteresowaniem cieszy się sektor maszynowy, głównie maszyny budowlane, rolnicze, czy te potrzebne do przetwórstwa spożywczego jak również przetwory rolno-spożywcze – mówi Monika Piątkowska, członek zarządu PAIiIZ. - Część firm z Polski wschodniej już aktywnie działa na kontynencie afrykańskim np. w ubiegłym roku producent ciągników z Lublina podpisał umowę na sprzedaż do Etiopii ok. 3 tysięcy maszyn. Widzimy duży potencjał dla firm z sektora spożywczego i maszynowego właśnie w Etiopii i Tanzanii, stąd planowana misja gospodarcza do tych krajów – dodaje Piątkowska.
Zainteresowane udziałem w misji firmy związane m.in. z sektorem spożywczym, maszynowym, chemicznym i energetycznym mogą zgłaszać się do PAIiIZ do14 sierpnia. Szczegóły dotyczące naborów można znaleźć na stronie internetowej. Misja jest planowana w terminie 8-13 października br.
Jak wynika z danych zebranych przez PAIiIZ, do których dotarła „Rz", dotychczasowa realizacja Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przyniosła uczestniczącym w wyjazdach firmom z Polski wschodniej m.in. 753 kontrakty na 352 mln zł oraz zatrudnienie 322 nowych pracowników, z czego co najmniej 282 to mieszkańcy makroregionu.
Rośnie produkcja, sprzedaż i eksport firm korzystających z misji, choć negocjowanie zagranicznych umów trwa dość długo i średnio wynosi prawie 5 miesięcy. Najwięcej umów zawarła branża spożywcza (452 kontraktów), bieliźniarska (116 umów) i jachtowa (93). Kontrakty o największej wartości zawarł jednak sektor lotniczy. Łącznie to 9 kontaktów na kwotę 127,5 mln zł.