Rząd broni się przed skutkami obniżki stóp. Resort finansów podnosi marże obligacji

Ministerstwo Finansów poprawiło ofertę obligacji detalicznych, aby pozostały atrakcyjne dla inwestorów pomimo gwałtownej obniżki stóp procentowych.

Publikacja: 25.09.2023 17:18

Rząd broni się przed skutkami obniżki stóp. Resort finansów podnosi marże obligacji

Foto: AdobeStock

We wrześniu Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopę referencyjną NBP o 0,75 pkt proc., do 6 proc. Ta zmiana ma wpływ na oprocentowanie niektórych serii obligacji oszczędnościowych, tzn. przeznaczonych dla inwestorów indywidualnych. Ministerstwo Finansów postanowiło jednak ten wpływ osłabić, zmieniając od października parametry większości typów papierów.

Roczne obligacje (ROR), których oprocentowanie wynosiło dotąd 6,75 proc. w pierwszym miesiącu, a następnie było wprost powiązane ze stopą referencyjną NBP, w październiku będzie miało początkowo oprocentowanie na poziomie 6,50 proc., a nie 6 proc., jak sugerowałby obecny poziom stóp procentowych. Dwuletnie papiery (DOR) w pierwszym miesiącu będą miały oprocentowanie na poziomie 6,75 proc., zamiast 6,85 proc., ale w kolejnych miesiącach będzie ono na poziomie stopy referencyjnej NBP powiększonej o 0,5 pkt proc. Dotychczas ta marża wynosiła zaledwie 0,1 pkt proc. Przy założeniu, że RPP w najbliższych miesiącach stóp już nie zmieni, w listopadzie oprocentowanie dwulatki kupionej w październiku będzie wynosiło 6,5 proc., a dwulatki kupionej we wrześniu 6,1 proc. w skali roku.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Finanse
Bank Pekao ma przejąć PZU. Co dalej z Alior Bankiem?
Finanse
Kto zastąpi Jerome’a Powella? Według Bloomberga – Scott Bessent
Finanse
Sektor pożyczkowy cywilizuje się pod nadzorem KNF
Finanse
Dyr. Kowalska z UKNF: Chętnie oddam niektóre tematy pod samoregulację rynku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Finanse
W polskim audycie potrzebne są zmiany