Dodaje, że w całej sprzedaży tegoroczne tendencje powinny się utrzymać, co będzie oznaczało dobre przyrosty i zwiększanie udziału finansowania samochodów osobowych i transportu ciężkiego.
– W segmencie maszyn i urządzeń dynamika rynku powinna być niższa, choć wierzymy, że będzie dodatnia – zaznacza Balicki. Wzrost w tej kategorii powinien być wyraźnie widoczny, o ile przyspieszą inwestycje firm, głównie w moce produkcyjne.
– Leasing postrzegamy jako perspektywiczny, zwłaszcza z punktu widzenia obsługi małych i średnich firm. Po docelowej konsolidacji spółek leasingowych w ramach grupy PKO BP będziemy liderem branży z udziałem w rynku leasingu przekraczającym 13 proc. – mówi Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP, nadzorujący obszar bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej.
PKO BP za 850 mln zł kupi Raiffeisen Leasing Polska i po skokowym zwiększeniu skali działalności chce, by PKO Leasing rozwijał się szybciej niż rynek. – Mamy do tego wszelkie atuty, bo modele biznesowe i dotychczasowe sieci dystrybucji obu spółek wzajemnie się uzupełniają. Łącząc to, co najlepsze w obu organizacjach, będziemy dążyli do zwiększenia efektywności i rentowności tego biznesu w ramach grupy kapitałowej – mówi Papierski.
Spory apetyt na wzrost będą miały prawdopodobnie także Getin Leasing i Idea Leasing, których połączenie zaplanowano na 2017 r. Dzięki temu będą rywalizować o pierwszą pozycję na rynku z PKO Leasing (już po wchłonięciu Raiffeisena). Getin Leasing, specjalizujący się sektorze samochodowym, zapowiadał niedawno, że chce też mocno postawić na finansowanie transportu ciężkiego oraz na maszyny i urządzenia.
Wzrost inwestycji przyspieszy nową sprzedaż
Według prognoz w 2017 r. nowe finansowanie leasingowe ma również rosnąć w tempie dwucyfrowym, choć baza porównawcza jest już wyższa i trudniej będzie utrzymać tegoroczne tempo. Związek Polskiego Leasingu zaznacza, że prognozując wyniki rynku, należy pamiętać, że istnieje wysoka korelacja między trendami obserwowanymi w głównych sektorach gospodarki (sektor przemysłowy, budowlany, transportowy czy handlowy) a wynikami branży leasingowej i do tych trendów należy odnosić jej wyniki. Ostatnie dane opublikowane przez GUS wskazują na dużą niestabilność produkcji przemysłowej i nadal utrzymujący się dwucyfrowy spadek produkcji budowlano-montażowej. A te dwa sektory to prawie jedna trzecia polskiego PKB. Zatem w znacznym stopniu wpływają na rozwój polskiej gospodarki i leasingu. Nadal nieźle radzą sobie sektory transportowy i handlowy, których przychody w ostatnich latach stabilnie rosły. Obecnie firmy nadal wstrzymują się z inwestycjami, ale sytuacja ta może ulec zmianie w kolejnych miesiącach przyszłego roku wraz z ustabilizowaniem się warunków prawnopodatkowych i napływem środków z nowej perspektywy unijnej na lata 2014–2020.