Firmy chcą badać rynek

Mimo spowolnienia polski rynek badania opinii w 2009 roku skurczył się tylko o niespełna 1 proc.

Publikacja: 03.03.2010 02:20

– Na tle innych branż związanych z komunikacją marketingową nasza w ubiegłym roku się obroniła – mówi „Rz” Janusz Durlik, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku, zrzeszającej 22 największych graczy tego sektora.

W swym najnowszym raporcie OFBOR szacuje, że wartość polskiego rynku badawczego wyniosła w ubiegłym roku 621 mln zł, czyli o około 0,7 proc. mniej niż przed rokiem. W porównaniu z kilkunastoprocentowymi spadkami wydatków na reklamę i marketing bezpośredni jest to niewiele, ale przez ostatnie lata branża zwiększała swe przychody średnio o 10 proc. rocznie.

Jak ocenia Janusz Durlik, na przychodach firm badawczych odbił się kryzys w Europie Zachodniej, skąd trafia do nas sporo zamówień na badania rynkowe, zlecanych często w ramach międzynarodowych koncernów. Tymczasem spora część największych graczy na badawczym rynku to spółki globalnych korporacji, które w ubiegłym roku miały znacznie mniej projektów. Niektóre z nich odmrożono w końcówce 2009 roku, która przyniosła wyraźny wzrost liczby zleceń.

[wyimek]621 mln zł wyniosły przychody firm badawczych w Polsce w 2009 r.[/wyimek]

Czy to oznacza szansę na ożywienie w tym roku? Prezes Durlik nie chce prognozować wyników branży, ale wskazuje kilka pozytywnych sygnałów. Wśród nich jest rozwój finansowanych z Unii projektów społecznych, których częstym elementem są badania opinii i rynku.

W czasach spowolnienia i niepewności przybywa też zleceń na tzw. badania ad hoc, dzięki którym firmy sprawdzają swe pomysły i projekty, chcąc ograniczyć ryzyko związane z rynkowym debiutem. Badania ad hoc zapewniają większość przychodów branży, która liczy się z mniejszym popytem na cykliczne badania tzw. syndykowane (np. rynku spożywczego), na których teraz część firm oszczędza.

– Na tle innych branż związanych z komunikacją marketingową nasza w ubiegłym roku się obroniła – mówi „Rz” Janusz Durlik, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku, zrzeszającej 22 największych graczy tego sektora.

W swym najnowszym raporcie OFBOR szacuje, że wartość polskiego rynku badawczego wyniosła w ubiegłym roku 621 mln zł, czyli o około 0,7 proc. mniej niż przed rokiem. W porównaniu z kilkunastoprocentowymi spadkami wydatków na reklamę i marketing bezpośredni jest to niewiele, ale przez ostatnie lata branża zwiększała swe przychody średnio o 10 proc. rocznie.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli