Producenci podliczają kalorie

w 2012 roku wydatki na produkty wspomagające odchudzanie przekroczą bilion dolarów. Boom na dietetyczną i funkcjonalną żywność chce wykorzystać coraz więcej firm. Widać to także w Polsce

Publikacja: 26.07.2008 02:40

Producenci podliczają kalorie

Foto: Rzeczpospolita

Credit Suisse policzył, że do 2012 r. sprzedaż produktów zwalczających otyłość, w tym głównie żywności i napojów, będzie rosła na świecie o ok. 9,3 proc. W 2012 r. jej wartość sięgnie 1,4 biliona dol. Wybór produktów dietetycznych jest coraz większy także w Polsce. Ich udział w całym rynku żywności nie przekracza na razie 2 – 3 proc.

Wiosną tego roku do sklepów trafiła coca-cola zero. To już kolejny napój koncernu nie-zawierający cukru. Szacuje on, że w tym roku popyt na taką colę zwiększy się u nas o 12,3 proc.

Czekolady bez cukru oferuje giełdowy Wawel. Natomiast na rynku majonezów light rywalizują koncerny Nestle z marką Winiary oraz Unilever z Hellmannsem.

Rosnąca popularność żywności dietetycznej wpisuje się w modę na tzw. zdrowe odżywianie. Coraz lepiej sprzedają się także produkty funkcjonalne, czyli poprawiające działanie organizmu. Datamonitor podaje, że popyt na nie będzie rósł na świecie o ok. 6 proc. rocznie. W 2012 r. wartość globalnego rynku wyniesie 94,5 mld dolarów. Według Euromonitora International w 2008 r. Polacy wydadzą na funkcjonalną żywność ok. 197 mln dol. Za cztery lata kwota ta będzie o ok. 20 proc. wyższa. Czołową pozycję wśród firm oferujących w Polsce produkty funkcjonalne jest Danone. Ostatnio wprowadziła mleczny napój Danacol, który obniża poziom tzw. złego cholesterolu.

Większego zaangażowania w walkę z otyłością oraz promowanie zdrowego odżywiania domaga się od producentów także Unia Europejska. W 2007 r. zażądała, aby branża spożywcza stworzyła własny sposób na rozwiązanie tego problemu. Zapowiedziała, że jeżeli nie zrobi tego w ciągu trzech lat, to narzuci swoje rozwiązania.

Odpowiedzią na apel jest Dobrowolny Program Znakowania Wartością Odżywczą GDA stworzony przez Konfederację Przemysłu Żywności i Napojów UE (należy do niej Polska Federacja Producentów Żywności). Przystępując do niego – oprócz podawanych od wielu lat informacji na temat wartości kalorycznej oraz wartości odżywczej produktów – firmy informują, ile dokładnie procent dziennego zapotrzebowania na podstawowe składniki oraz kalorie dostarcza nam jedna porcja produktu. Pierwsze zgłosiły się do niego koncerny: Coca-Cola, Danone, Nestle, PepsiCo, Unilever i Master Foods. Dziś firm znakujących produkty GDA jest już ponad 200. Wśród nich są lokalne przedsiębiorstwa oraz sieci handlowe oferujące produkty pod własnymi markami.

Niewykluczone, że zgłoszą się kolejne firmy. – Obserwujemy, jak rozwija się program GDA – przyznaje Dorota Liszka, rzecznik grupy Maspex. Także i firmy, które już biorą udział w znakowaniu, chcą zwiększać liczbę produktów z GDA. Do końca roku opisanie wszystkich wyrobów zapowiedział Danone. To samo chce zrobić Nestle, które oznakowało już 35 proc. swoich produktów.

Więcej informacji o znakowaniu żywności www.pfpz.pl

Credit Suisse policzył, że do 2012 r. sprzedaż produktów zwalczających otyłość, w tym głównie żywności i napojów, będzie rosła na świecie o ok. 9,3 proc. W 2012 r. jej wartość sięgnie 1,4 biliona dol. Wybór produktów dietetycznych jest coraz większy także w Polsce. Ich udział w całym rynku żywności nie przekracza na razie 2 – 3 proc.

Wiosną tego roku do sklepów trafiła coca-cola zero. To już kolejny napój koncernu nie-zawierający cukru. Szacuje on, że w tym roku popyt na taką colę zwiększy się u nas o 12,3 proc.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem