Co łączy Hutę Częstochowa i gdańskie wodociągi z Tour de France

Kończący się dziś najsławniejszy wyścig kolarski to nie tylko wielkie emocje ale też olbrzymie pieniądze. Warto więc przyjrzeć się kto stoi za najbardziej znanymi zespołami, których ściganie się na ekranach telewizorów obserwują miliony widzów na całym świecie

Publikacja: 24.07.2011 01:01

Hutnictwo stali, operatorzy telefonii komórkowej, producent podłóg, banki – to tylko niektóre branże

Hutnictwo stali, operatorzy telefonii komórkowej, producent podłóg, banki – to tylko niektóre branże, których przedstawiciele sponsorują grupy kolarskie startujące w tegorocznym Tour de France

Foto: AFP

Hutnictwo stali, operatorzy telefonii komórkowej, producent podłóg, banki – to tylko niektóre branże, których przedstawiciele sponsorują grupy kolarskie startujące w tegorocznym Tour de France. Dwadzieścia dwa teamy walczą nie tylko o laury dla czołowych kolarzy każdej z grup, ale przede wszystkim o jak największą ekspozycję w mediach podczas tego największego kolarskiego święta. Żaden inny wieloetapowy wyścig nie równa się bogactwem tradycji z Wielka Pętlą, jak popularnie nazywany jest wyścig dookoła Francji. Badania zlecone przez grupę kolarską HTC-Highroad pokazują, że w 2010 r. łączna wartość ekspozycji tego zespołu w mediach dzięki zawodom wyniosła 214 mln dolarów, w tym podczas Tour de France – 111 mln dol. (pozostałe wyścigi kolarskie – 46 mln dol.). Tylko w 2010 roku koszulkę kolarską innego teamu Quick-Step zamówiło 800 tys. ludzi, a w konkursie zorganizowanym na czas Wielkiej Pętli z samej Europy uczestniczyło ponad 2,7 mln internautów. W zdecydowanej większości nazwy zespołów informują o tytularnych sponsorach poszczególnych grup. W tym wypadku mamy do czynienia z bardzo szerokim wachlarzem branż i w zasadzie do nielicznych należą te, które mają więcej niż jednego przedstawiciela.

Wśród sponsorów są przedstawiciele:

* sektora bankowego - holenderski Rabobank (obecny w Tour de France nieprzerwanie od 1984 r.), a także Saxo Bank – internetowy bank inwestycyjny z Danii (od 2008 r. w TdF; wcześniej pod nazwą CSC Saxo Bank);

* branży hazardowej - belgijskie Lotto (w TdF nieprzerwanie od 1985 r.) i francuska La Franćaise des Jeux (nieprzerwanie od 1997 r.);

* producentów rowerów i ram: amerykańskie Trek (na rowerach tej marki wygrywał Lance Armstrong, a także dwa z trzech zwycięstw odniósł Alberto Contador) i Cannondale (na rowerze tej marki Contador wygrał w ub. r. po raz trzeci), kanadyjska firma Cervélo (producent ram do rowerów szosowych) i szwajcarski BMC (Bicycle Manufacturing Company); do tego należy dodać wszystkich liczących się producentów sprzętu i akcesoriów rowerowych z Shimano na czele, które szerokim frontem wspierają wszystkie grupy, choć nie należą do sponsorów tytularnych;

* przemysłu ciężkiego i wydobywczego: firmy z tego sektora to główni sponsorzy rosyjskiego zespołu Katiusza i włoskiego Lampre-ISD. W pierwszym wypadku głównymi sponsorami są – związane z poszukiwaniem, wydobyciem i transportem gazu ziemnego – Gazprom, holding Itera oraz Transnieft, a także – związane z przemysłem zbrojeniowym – holding Rostechnologii i Nowikombank. Od 1991 r. w TdF obecna jest firma Lampre produkująca stal wstępnie powlekaną. Od tego roku Lampre wspiera ukraiński ISD (Przemysłowy Związek Donbasu), który jest właścicielem 5 hut, w tym Huty Częstochowa.

*branży rolnej: DCM to belgijski producent nawozów i francuski producent żywności z soi Sojasun (obie debiutują w roli sponsorów tytularnych zespołów w TdF);

*telekomówi i branży IT: Movistar – hiszpański operator działający na Płw. Iberyjskim i w niemal całej Ameryce Pd. (po raz pierwszy w TdF); HTC – producent telefonów komórkowych z Tajwanu (od 2009 r.); Euskaltel – baskijski operator komórkowy (od 1998 r.); Garmin – amerykańska firma branży elektronicznej i IT, znana z produkcji odbiorników GPS (od 2008 r.); Sungard – mająca siedzibę w USA firma dostarczająca oprogramowanie instytucjom oświatowym, sektorowi publicznemu i branży usług finansowych (debiut w TdF);

*branży turystycznej: francuska wypożyczalnia samochodów Europcar (debiut w roli sponsora tytularnego; zastąpił w tym charakterze grupę Bouygue) oraz holenderska firma Vacansoleil organizująca – jak głosi jej hasło reklamowe – luksusowe wakacje na kempingach (także debiut w TdF);

*towarzystw ubezpieczeń i firm finansowych: francuskie AG2R La Mondiale (ubezpieczenia; od 2006 w TdF) oraz Cofidis (kredyty konsumenckie; spółka zależna francuskiego odpowiednika SKOK – grupy Crédit Mutuel-CIC; w TdF z przerwami od 1997 r.);

Branżę medialną reprezentuje przeżywająca kłopoty News Corporation – główny udziałowiec (39 proc.) BSkyB, który jest tytularnym sponsorem grupy Sky. Producent podłóg, parkietu i paneli podłogowych, belgijski Quick-Step jest obecny w Tourze od 2003 r., a Radioshack to amerykańska sieć sklepów ze sprzętem elektronicznym, którą do sponsorowania zawodowej grupy kolarskiej namówił Lance Armstrong. Francuska grupa Saur, której polski oddział m.in. zarządza wodociągami w Gdańsku, zajmuje się m.in. gospodarką wodną i odpadami oraz inżynierią. I wreszcie ostatnia, ale z polskiego punktu widzenia jedna z ważniejszych, grupa Liquigas. W zespole sponsorowanym przez największego we Włoszech dystrybutora gazu LPG jedzie trzech Polskich kolarzy: Sylwester Szmyd, który po raz trzeci startuje w Tourze oraz debiutanci Maciej Paterski i Maciej Bodnar. Pozostają jeszcze dwie spółki menedżerskie: Highroad i Leopard oraz kazachska Samruk-Kazyna sponsorująca grupę Astana. To holding, który w imieniu państwa kontroluje blisko 20 najważniejszych spółek Kazachstanu, począwszy od gazowego KazMunayGaz, poprzez koleje, lotniska oraz instytucje finansowe, na poczcie skończywszy. Władze hiszpańskiej części Kraju Basków to z kolei najważniejszy obok spółki Euskaltel sponsor grupy Euskadi.

W czasie Tour de France gra toczy się przede wszystkim o prestiż, rozgłos i rozpoznawalność marki. Minimalny budżet zespołu startującego w Tourze to 6 – 6,5 mln euro. W ub. roku największymi środkami, w wysokości 15 mln euro, dysponował zespół HTC (startujący wówczas pod nazwą HTC-Columbia). Dalej były Sky (11 mln euro) oraz Astana, Katiusza, Rabobank i Radioshack (wszystkie po 10 mln euro). W tym roku zainwestowane kwoty są na zbliżonym poziomie. Nagrody, choć sowite i z roku na rok coraz wyższe, oczywiście nie pokrywają tych wydatków.

Zwycięzca wyścigu otrzyma 450 tys. euro; tryumfator każdego etapu dostaje 8 tys. euro, a najlepszy zespół 50 tys. Oczywiście nagradzani są nie tylko zwycięzcy. – Sponsorowanie kolarstwa jest tańsze niż np. piłki nożnej, a przynosi znakomite wyniki –mówi Philiep Caryn z departamentu komunikacji firmy Quick-Step. Kasper Elbjorn z Saxo Banku dodaje zaś, że gdyby na giełdzie można było obracać kolarskimi akcjami, Saxo Bank byłby pierwszym, który by je kupił. – Zwycięstwo choćby etapu w Tour de France ma wartość znacznie większą od środków, które trzeba wydać, by stało się faktem – mówi Jesus Aizkorbe z grupy Euskaltel-Euskadi.

 

Hutnictwo stali, operatorzy telefonii komórkowej, producent podłóg, banki – to tylko niektóre branże, których przedstawiciele sponsorują grupy kolarskie startujące w tegorocznym Tour de France. Dwadzieścia dwa teamy walczą nie tylko o laury dla czołowych kolarzy każdej z grup, ale przede wszystkim o jak największą ekspozycję w mediach podczas tego największego kolarskiego święta. Żaden inny wieloetapowy wyścig nie równa się bogactwem tradycji z Wielka Pętlą, jak popularnie nazywany jest wyścig dookoła Francji. Badania zlecone przez grupę kolarską HTC-Highroad pokazują, że w 2010 r. łączna wartość ekspozycji tego zespołu w mediach dzięki zawodom wyniosła 214 mln dolarów, w tym podczas Tour de France – 111 mln dol. (pozostałe wyścigi kolarskie – 46 mln dol.). Tylko w 2010 roku koszulkę kolarską innego teamu Quick-Step zamówiło 800 tys. ludzi, a w konkursie zorganizowanym na czas Wielkiej Pętli z samej Europy uczestniczyło ponad 2,7 mln internautów. W zdecydowanej większości nazwy zespołów informują o tytularnych sponsorach poszczególnych grup. W tym wypadku mamy do czynienia z bardzo szerokim wachlarzem branż i w zasadzie do nielicznych należą te, które mają więcej niż jednego przedstawiciela.

Pozostało 81% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli