Reklama

Ocena Warty ważna przed sprzedażą

Lepsza ocena agencji S&P podniesie wartość spółki przed sprzedażą?

Publikacja: 05.12.2011 01:44

Ocena Warty ważna przed sprzedażą

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Agencja Standard & Poor's podniosła do BBB+ z BBB rating Warty. – To pozytywny efekt zmian, jakie przeprowadziliśmy w firmie – mówi Jarosław Parkot, prezes ubezpieczyciela.

W praktyce jednak wyższa ocena ma znaczenie głównie wizerunkowe. – Rating dotyczy długu, a polscy ubezpieczyciele nie lewarują swojej działalności. Ocena agencji to dla firm z tego sektora bardziej kwestia prestiżu niż realnego znaczenia rynkowego – mówi Andrzej Powierża, analityk DM Banku Handlowego. Potwierdzeniem tego może być fakt, że w przypadku Warty spółka pochwaliła się oceną prawie tydzień po tym, gdy przyznano jej wyższą ocenę.

– Z logicznego punktu widzenia rating jest tak samo ważny dla ubezpieczycieli jak dla innych branż sektora finansowego. Banki jednak są dużo bardziej narażone na zmiany, ponieważ swoją działalność w większym niż ubezpieczyciele stopniu opierają na zasadach dźwigni finansowej – wskazuje Tomasz Bursa, analityk Ipopemy Securities.

Ale lepsza ocena agencji ratingowej na pewno pomaga przy sprzedawaniu firmy. Ubezpieczyciel został wystawiony na sprzedaż przez belgijską grupę KBC (podobnie jak Kredyt Bank).  – Ocena jest nam potrzebna, ponieważ jesteśmy jednym z większych graczy na rynku ubezpieczeń morskich, lotniczych i innych korporacyjnych, a posiadanie ratingu ułatwia nam współpracę z klientami – wyjaśnia Marcin Jaworski, rzecznik Warty.  Agencja S&P w uzasadnieniu decyzji wskazała m.in. na poprawę wskaźnika szkodowo-kosztowego (combined ratio) Warty, co wiąże się jednak bezpośrednio z podnoszeniem stawek za ubezpieczenia OC (widoczne w branży). W rezultacie za lepszą ocenę rynkową spółek płacą klienci.

W czerwcu rating utrzymało TU Europa. Agencja Fitch nadała mu rating siły finansowej ubezpieczyciela (IFS) na poziomie BB oraz rating krajowy na poziomie BBB. Perspektywy obydwu określono jako stabilne. – To szczególnie ważne w przypadku Europy, która dużą część swojej działalności skupia na produktach ustrukturyzowanych tworzonych z innymi instytucjami  – zauważa Tomasz Bursa.

Reklama
Reklama

W tej chwili według agencji S&P Polska ma ocenę A-. Wyższą ma jednak PZU, które w lipcu otrzymało od Standard & Poor's potwierdzenie swojego ratingu na poziomie A, z perspektywą stabilną.

Agencja Standard & Poor's podniosła do BBB+ z BBB rating Warty. – To pozytywny efekt zmian, jakie przeprowadziliśmy w firmie – mówi Jarosław Parkot, prezes ubezpieczyciela.

W praktyce jednak wyższa ocena ma znaczenie głównie wizerunkowe. – Rating dotyczy długu, a polscy ubezpieczyciele nie lewarują swojej działalności. Ocena agencji to dla firm z tego sektora bardziej kwestia prestiżu niż realnego znaczenia rynkowego – mówi Andrzej Powierża, analityk DM Banku Handlowego. Potwierdzeniem tego może być fakt, że w przypadku Warty spółka pochwaliła się oceną prawie tydzień po tym, gdy przyznano jej wyższą ocenę.

Reklama
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Finanse
Członek Fed wzywa do obniżki stóp. Media typują go na następcę Jerome’a Powella
Finanse
Donald Trump twierdzi, że nie planuje zwolnić szefa Fed, Jerome’a Powella
Finanse
Srebro najdroższe od 14 lat. Powodów jest kilka
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Finanse
Kulawa moralność finansowa Polaków. Ponad 2/5 z nas akceptuje oszustwa
Reklama
Reklama