Kawiarnie Costy idą w Polskę

Brytyjski gigant kawowy chce w ciągu dwóch lat podwoić u nas liczbę lokali. Zamierza tego dokonać pod marką Costa by coffeeheaven

Publikacja: 07.11.2012 01:59

Kawiarnie Costy idą w Polskę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Polska jest pierwszym krajem, gdzie zdecydowaliśmy się na połączenie naszej marki z lokalną – mówi „Rz" Andy Marshall, dyrektor zarządzający Costa Coffe na Europę Środkową i Azję, wicelidera światowego rynku kawiarni. Od dwóch lat jest ona także właścicielem coffeeheaven, czołowej sieci kawiarnianej w Polsce zarządzanej przez spółkę CHI.

Rewolucja w kawowej sieci zaczyna się od trzech warszawskich kawiarni coffeeheaven oraz 19 lokali, które do tej pory działały w Polsce pod marką Costa Coffee.

Pod nową marką będą działały również wszystkie nowo otwierane kawiarnie. Do końca roku finansowego 2012/2013 (zaczął się 1 marca 2012 r.), ma ich powstać dodatkowo 10–15. W sumie w ciągu całego roku CHI otworzy ok. 30 lokali. Dziś ma ich ponad 110.

Konkurencja nie śpi

– Coffeeheaven ma mocną pozycję na polskim rynku. Jednak ze względu na rosnącą konkurencyjność konieczne są zmiany, bo w przeciwnym razie groziłabym nam stagnacja i utrata udziałów rynkowych – komentuje Neil Campbell, dyrektor zarządzający CHI Polska.

Costa musi działać, ponieważ nie jest jedyną firmą, które chce wykorzystać rozwój rynku kawiarnianego w naszym kraju. Otwieranie kolejnych lokali zapowiada m. in. Starbucks, największy globalny konkurent brytyjskiej sieci. Obecnie ma ich 29, a jeszcze w tym roku – jak zapowiada Ewa Bałys, koordynator ds. marketingu Starbucks, otworzy m. in. kolejny lokal w Warszawie.

Kamil Szlaga, analityk KBC Securities uważa, że nowe lokale będą z pewnością otwierać nie tylko najwięksi gracze, ale także mniejsze firmy. Jego zdaniem do inwestowania w kawiarnie zachęcają m. in. wysokie marże, zmiana stylu życia w Polsce oraz nadal małe nasycenie rynku kawiarnianego.

Brytyjczycy wierzą, że ich międzynarodowe logo, oferta kaw oraz nowoczesny wystrój restauracji sprawi, że zdobędą kolejnych, szczególnie młodych, klientów. Nie rezygnują jednak z używania znanej nazwy coffeeheaven, pod którą działa dziś największa sieć kawiarni w Polsce.

– Jeżeli testy pokażą, że konsumenci zaakceptowali nową koncepcję kawiarni oraz markę, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany w pozostałych lokalach działających obecnie jako coffeeheaven – mówi Dorota Szczerbicka, dyrektor marketingu CHI Polska.

Od momentu przejęcia coffeeheaven przez Costę, sieci udało się podwoić liczbę lokali. – Zakładamy, że do 2014/2015 roku ponownie uda się nam osiągnąć taką samą skalę wzrostu – mówi Dorota Szczerbicka. – Chcemy być, tak jak obecnie, najszybciej rozwijającą się siecią kawiarni w Europie Środkowej – dodaje Neil Campbell.

Wyższy VAT zaszkodzi?

– Polska jest dziś naszym największym rynkiem poza Wielką Brytanią – mówi Andy Marshall. – Pozycję tę jednak straci wkrótce na rzecz Chin, gdzie jesteśmy w stanie otwierać nawet po 100 kawiarni rocznie – mówi szef Costy.

Andy Marshall zaznacza, że kryzys nie miał do tej pory negatywnego wpływu na globalny biznes Costy. Obecnie ma ponad 2,2 tys. lokali na całym świecie, a do roku finansowego 2015/2016 chce ich mieć 3,5 tys.

Szlaga uważa jednak, że osłabienie gospodarcze może wyhamować nieco w najbliższym czasie popyt na ofertę sieci kawowych w Polsce. Według firmy badawczej Euromonitor International, w tym roku nasze wydatki w kawiarniach spadną o 2,3 proc., do niemal 1,9 mld zł.

– Negatywnie na tym biznesie może odbić się także zapowiadana podwyżka podatku VAT, nawet jeśli firmy przerzucą ją na ceny tylko częściowo – mówi analityk KBC Securities. Od 2013 r. stawka VAT na napoje zawierające kawę – a więc i ulubione latte Polaków – wyniesie 23 proc., czyli tyle, ile na czarną kawę. Dziś to 8 proc.

Na kawę w lokalach najwięcej wydają Grecy

496,1 euro wyda w tym roku w kawiarniach przeciętny mieszkaniec Grecji – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Kwota ta, choć mniejsza o niemal 16 proc. niż w 2011 r., zapewni Grekom pozycję lidera w Europie. W pierwszej dziesiątce krajów o największych wydatkach na kawę kryzys odciśnie piętno także m.in. w Austrii, Portugalii, Włoszech. Euromonitor spodziewa się, że wydatki per capita mogą pójść w górę w Danii i Norwegii. Polacy są na razie poza czołówką. Analitycy szacują, że przeciętny mieszkaniec naszego kraju zostawi w tym roku kawiarniach 12 euro, wobec 12,3 euro przed rokiem.

– Polska jest pierwszym krajem, gdzie zdecydowaliśmy się na połączenie naszej marki z lokalną – mówi „Rz" Andy Marshall, dyrektor zarządzający Costa Coffe na Europę Środkową i Azję, wicelidera światowego rynku kawiarni. Od dwóch lat jest ona także właścicielem coffeeheaven, czołowej sieci kawiarnianej w Polsce zarządzanej przez spółkę CHI.

Rewolucja w kawowej sieci zaczyna się od trzech warszawskich kawiarni coffeeheaven oraz 19 lokali, które do tej pory działały w Polsce pod marką Costa Coffee.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej