Kawiarnie Costy idą w Polskę

Brytyjski gigant kawowy chce w ciągu dwóch lat podwoić u nas liczbę lokali. Zamierza tego dokonać pod marką Costa by coffeeheaven

Publikacja: 07.11.2012 01:59

Kawiarnie Costy idą w Polskę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Polska jest pierwszym krajem, gdzie zdecydowaliśmy się na połączenie naszej marki z lokalną – mówi „Rz" Andy Marshall, dyrektor zarządzający Costa Coffe na Europę Środkową i Azję, wicelidera światowego rynku kawiarni. Od dwóch lat jest ona także właścicielem coffeeheaven, czołowej sieci kawiarnianej w Polsce zarządzanej przez spółkę CHI.

Rewolucja w kawowej sieci zaczyna się od trzech warszawskich kawiarni coffeeheaven oraz 19 lokali, które do tej pory działały w Polsce pod marką Costa Coffee.

Pod nową marką będą działały również wszystkie nowo otwierane kawiarnie. Do końca roku finansowego 2012/2013 (zaczął się 1 marca 2012 r.), ma ich powstać dodatkowo 10–15. W sumie w ciągu całego roku CHI otworzy ok. 30 lokali. Dziś ma ich ponad 110.

Konkurencja nie śpi

– Coffeeheaven ma mocną pozycję na polskim rynku. Jednak ze względu na rosnącą konkurencyjność konieczne są zmiany, bo w przeciwnym razie groziłabym nam stagnacja i utrata udziałów rynkowych – komentuje Neil Campbell, dyrektor zarządzający CHI Polska.

Costa musi działać, ponieważ nie jest jedyną firmą, które chce wykorzystać rozwój rynku kawiarnianego w naszym kraju. Otwieranie kolejnych lokali zapowiada m. in. Starbucks, największy globalny konkurent brytyjskiej sieci. Obecnie ma ich 29, a jeszcze w tym roku – jak zapowiada Ewa Bałys, koordynator ds. marketingu Starbucks, otworzy m. in. kolejny lokal w Warszawie.

Kamil Szlaga, analityk KBC Securities uważa, że nowe lokale będą z pewnością otwierać nie tylko najwięksi gracze, ale także mniejsze firmy. Jego zdaniem do inwestowania w kawiarnie zachęcają m. in. wysokie marże, zmiana stylu życia w Polsce oraz nadal małe nasycenie rynku kawiarnianego.

Brytyjczycy wierzą, że ich międzynarodowe logo, oferta kaw oraz nowoczesny wystrój restauracji sprawi, że zdobędą kolejnych, szczególnie młodych, klientów. Nie rezygnują jednak z używania znanej nazwy coffeeheaven, pod którą działa dziś największa sieć kawiarni w Polsce.

– Jeżeli testy pokażą, że konsumenci zaakceptowali nową koncepcję kawiarni oraz markę, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany w pozostałych lokalach działających obecnie jako coffeeheaven – mówi Dorota Szczerbicka, dyrektor marketingu CHI Polska.

Od momentu przejęcia coffeeheaven przez Costę, sieci udało się podwoić liczbę lokali. – Zakładamy, że do 2014/2015 roku ponownie uda się nam osiągnąć taką samą skalę wzrostu – mówi Dorota Szczerbicka. – Chcemy być, tak jak obecnie, najszybciej rozwijającą się siecią kawiarni w Europie Środkowej – dodaje Neil Campbell.

Wyższy VAT zaszkodzi?

– Polska jest dziś naszym największym rynkiem poza Wielką Brytanią – mówi Andy Marshall. – Pozycję tę jednak straci wkrótce na rzecz Chin, gdzie jesteśmy w stanie otwierać nawet po 100 kawiarni rocznie – mówi szef Costy.

Andy Marshall zaznacza, że kryzys nie miał do tej pory negatywnego wpływu na globalny biznes Costy. Obecnie ma ponad 2,2 tys. lokali na całym świecie, a do roku finansowego 2015/2016 chce ich mieć 3,5 tys.

Szlaga uważa jednak, że osłabienie gospodarcze może wyhamować nieco w najbliższym czasie popyt na ofertę sieci kawowych w Polsce. Według firmy badawczej Euromonitor International, w tym roku nasze wydatki w kawiarniach spadną o 2,3 proc., do niemal 1,9 mld zł.

– Negatywnie na tym biznesie może odbić się także zapowiadana podwyżka podatku VAT, nawet jeśli firmy przerzucą ją na ceny tylko częściowo – mówi analityk KBC Securities. Od 2013 r. stawka VAT na napoje zawierające kawę – a więc i ulubione latte Polaków – wyniesie 23 proc., czyli tyle, ile na czarną kawę. Dziś to 8 proc.

Na kawę w lokalach najwięcej wydają Grecy

496,1 euro wyda w tym roku w kawiarniach przeciętny mieszkaniec Grecji – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Kwota ta, choć mniejsza o niemal 16 proc. niż w 2011 r., zapewni Grekom pozycję lidera w Europie. W pierwszej dziesiątce krajów o największych wydatkach na kawę kryzys odciśnie piętno także m.in. w Austrii, Portugalii, Włoszech. Euromonitor spodziewa się, że wydatki per capita mogą pójść w górę w Danii i Norwegii. Polacy są na razie poza czołówką. Analitycy szacują, że przeciętny mieszkaniec naszego kraju zostawi w tym roku kawiarniach 12 euro, wobec 12,3 euro przed rokiem.

– Polska jest pierwszym krajem, gdzie zdecydowaliśmy się na połączenie naszej marki z lokalną – mówi „Rz" Andy Marshall, dyrektor zarządzający Costa Coffe na Europę Środkową i Azję, wicelidera światowego rynku kawiarni. Od dwóch lat jest ona także właścicielem coffeeheaven, czołowej sieci kawiarnianej w Polsce zarządzanej przez spółkę CHI.

Rewolucja w kawowej sieci zaczyna się od trzech warszawskich kawiarni coffeeheaven oraz 19 lokali, które do tej pory działały w Polsce pod marką Costa Coffee.

Pozostało 88% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli