O ile w poprzednich latach banki chętnie deklarowały plany rozbudowy sieci placówek partnerskich, o tyle w ostatnim czasie są dużo ostrożniejsze. Na ten rok zadeklarowały łącznie otwarcie blisko 250 placówek licencyjnych – wynika z danych zebranych przez firmę Profit System. To niewiele w stosunku do poprzednich lat, kiedy takie plany zakładały uruchomienie 700 punktów.
15 banków ma placówki partnerskie
Pod względem liczebności placówek partnerskich rynek powrócił do poziomu z 2007 roku. Za znaczną część spadku odpowiada restrukturyzacja sieci agencji PKO BP (w tym roku chce otworzyć 100 nowych agencji, ale jednocześnie zamyka też najwięcej ze wszystkich).
– W latach prosperity niektóre banki rozwijały swoje sieci detaliczne, kierując się zbyt optymistycznymi założeniami – otwierały drogie placówki w topowych lokalizacjach, czyli z wysokim czynszem oraz przy wysokich kosztach inwestycji. Tymczasem w systemach, w których model biznesowy był dobrze opracowany, obserwujemy rozwój – wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie Profit System. Dodaje, że do tego, by placówki dobrze prosperowały, konieczna jest szeroka gama produktów, niskie kwoty inwestycji oraz niewielkie koszty funkcjonowania placówek partnerskich.
Obecnie 15 banków posiada placówki licencyjne: Alior Bank, Bank BPH, BNP Paribas, BZ WBK, Credit Agricole, Eurobank, Getin Noble Bank, Invest Bank, Meritum Bank, Multibank, Polbank przejęty przez Raiffeisena, Pekao , PKO BP, Santander Consumer (dawny AIG) oraz mPunkt prowadzony przez spółkę Aspiro z Grupy BRE.
W ubiegłym roku osiem banków odnotowało w sieciach partnerskich spadki, wzrosty były udziałem dziewięciu.