Chmura w Polsce zyskuje na popularności

Już 52 procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z usług cloud computingu. Półtora roku temu wskaźnik wynosił tylko 22 procent.

Publikacja: 19.06.2013 00:11

E-maile z chmury

E-maile z chmury

Foto: Rzeczpospolita

Polscy przedsiębiorcy, jak wynika z najnowszego badania Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie Microsoftu, przekonali się, że korzystanie z oprogramowania przez Internet (czyli w chmurze) niesie szereg korzyści.

Wśród głównych zalet wymieniają przede wszystkim znaczącą redukcję wydatków na IT (61 proc. wskazań, w przypadku firm już korzystających z chmury wskaźnik wynosi aż 73 proc.). Niebagatelne znaczenie ma też elastyczność kosztowa tego typu rozwiązań. Klient może w chmurze swobodnie aktywować u usługodawcy (lub wygaszać) licencje na oprogramowanie na kolejne stanowiska robocze, co w przypadku zakupu aplikacji na własność nie jest możliwe. Ta możliwość ma duże znaczenie dla 60 proc. respondentów. Wśród podmiotów korzystających z cloud computingu wskazało nań 74 proc. badanych.

Długa lista zalet powoduje, że w najbliższym roku 22 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorstw planuje zwiększyć nakłady na cloud computing. W przypadku podmiotów, które już weszły w chmurę, odsetek wynosi aż 33 proc.

Podmioty z sektora MSP chcą inwestować w cloud computing, bo uważają, że rozwiązania tego typu mają kluczowe znaczenie dla małych firm z ambicjami. Uważa tak prawie połowa badanych. W grupie podmiotów, które już korzystają z aplikacji przez sieć, wskaźnik jest jeszcze wyższy i wynosi 65 proc. Przedsiębiorcy są również przekonani, że bez wejścia w chmurę rozwój ich organizacji nie będzie możliwy. Zdaniem 49 proc. respondentów cloud computing wkrótce stanie się elementem niezbędnym, żeby firma mogła odnieść sukces. Również w tym przypadku jeszcze mocniej (67 proc. wskazań) wierzą w to spółki już korzystające z cloud computingu.

– W większości organizacji, które już zdecydowały się na wdrożenie rozwiązań cloudowych, zrewolucjonizowałyby one sposób pracy i komunikacji – stwierdza Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor MSP w polskim oddziale Microsoft.

Zauważa równocześnie, że polskie firmy wchodzą w chmurę stopniowo i ostrożnie. – Przenoszą pojedyncze elementy układanki IT. Dopiero gdy rozwiązania się sprawdzą, sięgają po kolejne – podsumowuje.

Polscy przedsiębiorcy, jak wynika z najnowszego badania Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie Microsoftu, przekonali się, że korzystanie z oprogramowania przez Internet (czyli w chmurze) niesie szereg korzyści.

Wśród głównych zalet wymieniają przede wszystkim znaczącą redukcję wydatków na IT (61 proc. wskazań, w przypadku firm już korzystających z chmury wskaźnik wynosi aż 73 proc.). Niebagatelne znaczenie ma też elastyczność kosztowa tego typu rozwiązań. Klient może w chmurze swobodnie aktywować u usługodawcy (lub wygaszać) licencje na oprogramowanie na kolejne stanowiska robocze, co w przypadku zakupu aplikacji na własność nie jest możliwe. Ta możliwość ma duże znaczenie dla 60 proc. respondentów. Wśród podmiotów korzystających z cloud computingu wskazało nań 74 proc. badanych.

Finanse
Z mObywatelem za rok za granicę. A bot wypełni wniosek i umówi wizytę w urzędzie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Finanse
Goldman Sachs: Złoto będzie po 3300 dolarów za uncję
Finanse
Chwilowa burza finansowa w Turcji
Finanse
Załamanie liry i giełdy tureckiej po aresztowaniu przywódcy opozycji
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Finanse
Samorządy to nie tylko wydawanie pieniędzy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście