Tamara i mężczyźni ****

Idylliczny krajobraz hrabstwa Dorset zapowiada miłe wrażenia z projekcji. Początek filmu przypomina dobrze rokującą książkę – jest jak obietnica przyjemnej lektury. I nic dziwnego.

Publikacja: 30.12.2010 18:45

Ten zabawny film ma swoje drugie, mroczne dno

Ten zabawny film ma swoje drugie, mroczne dno

Foto: Gutek Film

Pierwowzorem komedii była popularna i nagradzana powieść graficzna Posy Simmonds, najpierw drukowana w odcinkach przez „The Guardian” w 2005 roku. W dodatku celem subtelnej satyry autorki stała się angielska klasa średnia, a zwłaszcza pisarze, ta szczególna grupa ludzi opisana przez jednego z bohaterów jako banda złodziei i kłamców.

Jest nim Nicholas, podziwiany przez fanów (Brytyjczycy są na drugim miejscu na świecie pod względem czytelnictwa, co także tłumaczy temat i powodzenie filmu) twórca bestsellerowych kryminałów. Z żoną Beth prowadzą dom pracy twórczej dla literatów.

Życie w Ewedown płynie dla niektórych spokojnie – są nimi np. rezydujący w pisarskim „schronisku” Glen piszący książkę o Thomasie Hardym – a dla innych zbyt leniwie. Nastolatki Jody i Casey z nudy wymyślają różne psoty. Nie wszystkie są niewinne, o czym lokalna społeczność przekona się, gdy do wsi powróci Tamara Drewe.

Niegdyś brzydkie kaczątko z haczykowatym nosem, teraz zoperowana piękność i dziennikarka prestiżowego „The Independent” wywraca wieś do góry nogami. Mężowie zbaczają z małżeńskiego kursu, kobiety robią się zazdrosne, wariuje nawet żywy inwentarz. Fabuła pysznie się rozkręca, a postaci odsłaniają prawdziwą twarz.

Zabawny film ma swoje drugie, mroczne dno, podobnie jak „Z dala od zgiełku” Hardy’ego (też oryginalnie drukowane w odcinkach), którym Simmonds się inspirowała, tworząc „Tamarę Drewe” – lekko ironiczny portret niezależnej kobiety naszych czasów, nieco próżnej i adorowanej przez mężczyzn, niczym jej pierwowzór Bathsheba Everdene.

Aktorzy koncertowo wygrywają tu wszystkie niuanse swoich bohaterów, a Gemma Arterton w głównej roli jest po prostu znakomita.

[b] Wlk. Brytania 2010, reż. Stephen Frears, wyk. Gemma Arterton, Roger Allam, Bill Camp, Tamsin Greig. [/b]

Pierwowzorem komedii była popularna i nagradzana powieść graficzna Posy Simmonds, najpierw drukowana w odcinkach przez „The Guardian” w 2005 roku. W dodatku celem subtelnej satyry autorki stała się angielska klasa średnia, a zwłaszcza pisarze, ta szczególna grupa ludzi opisana przez jednego z bohaterów jako banda złodziei i kłamców.

Jest nim Nicholas, podziwiany przez fanów (Brytyjczycy są na drugim miejscu na świecie pod względem czytelnictwa, co także tłumaczy temat i powodzenie filmu) twórca bestsellerowych kryminałów. Z żoną Beth prowadzą dom pracy twórczej dla literatów.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów